از تاسیس مسجد مدرسه‌محور تا رسیدگی به کارتن‌خواب‌ها در مسجدی برقرار


از تاسیس مسجد مدرسه‌محور تا رسیدگی به کارتن‌خواب‌ها در مسجدی برقرار

مسجد حاج حسن صنیع الدیوان از مساجد فعال است که توانسته پایگاه و مامنی برای اقشار مختلف مردم باشد و با راه‌اندازی مدرسه مسجد محور دانش آموزان را جذب کند. رسیدگی به کارتن‌خواب‌ها از دیگر فعالیت‌های این مسجد برقرار است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد حاج حسن صنیع الدیوان مسجدی است که در دوره قاجار بنا شده، این مسجد در سال ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۳۱۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. محلی که مسجد در آن ساخته شده است، منزل مسکونی حاج حسن صنیع الدیوان بوده و آن را وقف مسجد نموده است. استاد حاج حسن صنیع الدیوان این مسجد را با یاری استاد حسین لرزاده، ساخته است.

مسجد حاج حسن که به استاد صنیع الدیوان معروف است، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین مساجد استان تهران است. در کنار زیبایی های سمعی، این مسجد یکی از مساجد محوری است که توانسته پایگاهی برای حضور اقشار مختلف مردم باشد و مردم این مسجد را مامن و پناهگاهی برای بر آوردن نیازهای فرهنگی و مذهبی فرزندانشان بدانند. از طرفی برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود در این مسجد راه حلی بیابند.

حجت الاسلام «سعید اسدی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های مسجد حاج حسن صنیع الدیوان، اظهار کرد: این مسجد قریب شش سال است که اقدام به راه اندازی «مدرسه مسجد محور» نموده و از این طریق توانسته دانش آموزان را جذب مسجد کند.

امام جماعت مسجد حاج حسن صنیع الدیوان بیان کرد: در مدرسه مسجد محور که تحت پوشش مسجد فعالیت می کند، در کنار آموزش علمی و تحصیلی، سعی کردیم برنامه های فرهنگی، ورزشی و مذهبی نیز برای دانش آموزان در نظر بگیریم و با برنامه های متنوعی که برای آنها تدارک دیده ایم،100 دانش آموز جذب این مدرسه شده اند.

وی برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی و هیئت هفتگی،برنامه های ورزشی را بخشی از برنامه های این مسجد برای نوجوانان و دانش آموزان نام برد و گفت: اکثر فعالیت های مسجد توسط دانش آموزان تدارک دیده می شود و میزبانی از شرکت کنندگان بر عهده آنها است، همچنین، بیشتر مخاطبان برنامه ها نیز نوجوانان و جوانان هستند.

حجت الاسلام اسدی با اشاره به اینکه برنامه های مسجد با نگاه نوجوان و جوان پسند برنامه ریزی می شود، ابراز کرد: روزهای سه شنبه هر هفته، هیئت دانش آموزی «طریق الشهاده» که با آغاز فعالیت های مدرسه مسجد شروع به کار کرده است سعی کرده که فضای مسجد را اهل بیتی کند و با حضور سخنرانان جوان پسند ویژه دانش آموزان و طرح مباحث اعتقادی و دینی زمینه کسب معرفت دینی میان اقشار نوجوان فراهم کند و بر نشاط دینی آنها بیافزاید.

امام جماعت مسجد حاج حسن صنیع الدیوان همکاری و تعاون میان مسجد و مدرسه را یکی از ویژگی های بارز این مسجد عنوان کرد و گفت: تمام تلاش ما در این راستا بوده است که در کنار تحصیل، دانش آموزان را با حال و هوای مسجد و فعالیت در مسجد آشنا کنیم.

وی کمک رسانی به اقشار محروم به همت خیریه این مسجد را بخش دیگری از فعالیت های مسجد حاج حسن صنیع الدیوان نام برد و تصریح کرد: بیش از 120 خانوار تحت پوشش این مسجد است که توزیع غذای گرم، بسته های معیشتی و گوشت قربانی میان آنها بخشی از کمک های مومنانه این مسجد است. علاوه بر آن تمام تلاش فعالین این مسجد در این راستا بوده است که این مسجد در محله تاثیرگذار باشد و در محورهای مختلف به مردم خدمت رسانی کند، چراکه معتقدیم وظیفه ذاتی مسجد تنها اقامه نماز نیست بلکه رسیدگی به مشکلات مردم محله به عنوان پناهگاه مردم باید در مسجد مورد اهتمام قرار گیرد.

امام جماعت مسجد حاج حسن صنیع الدیوان اضافه کرد: در همین راستا نیازمندان مسجد با حضور در خیریه مسجد نیازها و مشکلاتشان را مطرح می کند و مرکز خیریه مسجد نیز به تناسب امکانات و با تعاملی که با خیرین دارد، در جهت برآورده کردن خواسته های آنها تلاش می کند، به عنوان مثال در زمینه تامین داروی بیماران، پرداخت هزینه درمان و بستری بیماران در بیمارستان، تهیه ویلچر برای بیماران محروم کمک رسانی کرده ایم.

وی یکی دیگر از برنامه های این مسجد را جا دادن به کارتن‌خواب‌ها و رسیدگی به آنها در شب‌های سرد زمستان معرفی و خاطرنشان کرد: اگر چه به دلیل رعایت مسائل مختلف مالی، امنیتی، فرهنگی بسیاری از مساجد نمی‌توانند تا صبح باز باشند، اما معتقدیم مسجد مامن تمام مومنین و مردم است و باید همیشه پذیرای آنها باشد، به همین جهت یکی از برنامه های ما در سال های گذشته پناه دادن به کارتن‌خواب‌ها بوده است، وقتی در سرمای زمستان مشاهده می کنیم که دمای هوا پایین است به دلیل آنکه این افراد از سرما اذیت نشوند، در مسجد به آنها پناه می دهیم.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت