رکوع و سجده فواید زیادی برای سلامتی مهره ها و استخوان های انسان دارد


رکوع و سجده فواید زیادی برای سلامتی مهره ها و استخوان های انسان دارد

حجت الاسلام بهشتی بابیان اینکه تمام حرکات نماز برای سلامتی انسان مفید است گفت: احکام و فرایضی را که خداوند متعال بر انسان واجب کرده، مصلحت و منفعتی در آن برای افراد قرار داده است.

حجت الاسلام «حاج سید جواد بهشتی» در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص شبهات اخیر وارد شده به نماز گفت: خداوند انسان را آفرید و برای خوشبختی، رشد و تعالی او برنامه هایی ارسال کرد که آن برنامه ها در کتاب آسمانی ما آمده و پیامبر اکرم (ص) و معصومین (ع) آن کتاب را تفسیر کردند.

مشاور فرهنگی و علمی ستاد اقامه نماز کشور در ادامه تصریح کرد: بخشی از این برنامه ها به اندیشه و خردورزی انسان، برخی دیگر به رفتار و منش او مربوط می شود و بخشی هم احکامی است که از جانب پروردگار متعال نازل شده است که ما باید آنها را در سبک زندگی اسلامی انجام دهیم و خداوند متعال هم هیچ نیازی به آنها ندارد. لذا در جاهایی که فرموده نماز بخوانید آخرش فرمودند: «أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ» یعنی او بی نیاز و ستوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از این فرائض نماز، روزه و مراسم حج می باشد. امام رضا (ع) فرمودند: احکام و فرایضی را که خداوند متعال بر انسان واجب کرده، مصلحت و منفعتی در آن برای افراد قرار داده است. حالا این منفعت و مصلحت چیست؟ و به چه بعدی از ابعاد انسان مربوط می شود؟، مثلا در روزه داری در جایی فرمودند: روزه بگیرید تا سالم باشید؛ این یعنی فایده جسمی برای انسان و در جای دیگر فرمودند: روزه بگیرید تا به یاد فقرا باشید و جای دیگر هم فرمودند: روزه بگیرید تا تقوا پیدا کنید که این فایده معنوی آن برای انسان است و همچنین در جایی هم فرمودند: روزه بگیرید تا از سختی قیامت آگاه بشوید؛ پس این فرایض برای ما فواید و مصالحی دارند، مصالحش هم ممکن است به جسم و روح ما و به جامعه، دنیا و آخرت مربوط باشد.

حجت الاسلام بهشتی در ادامه افزود: از جمله این فرایض، نماز جماعت است. اصل عبادت برای تقرب پروردگار می باشد. در واقع خداوند به گونه ای طراحی کرده است که منافع اش به جز تقرب خدا هم باز به ما بر می گردد و ضرری هم ندارد. اگر عبادات ضرری برای انسان داشت، می گفتند انجام ندهید؛ مانند فردی که بیماری مانند زخم معده یا اثنی عشر دارد و خداوند فرموده: کسی که بیمار است، روزه بر او واجب نیست؛ حتی اگر روزه بگیرد، روزه اش باطل است یا وضو گرفتن اگر برای فردی ضرر داشته باشد، باید تیمم کند. در مجموع ما مطمئن هستیم، احکام الهی و فرائضی که برای ما واجب شده به سود و منفعت ما می باشد.

رکوع و سجده فواید زیادی برای سلامتی مهره ها و استخوان های انسان دارد

وی گفت: این پزشک محترم هم گرچه بعدا عذرخواهی کردند ولی درست القاء نشده بود اینکه اعلام کنند در کشورهای اسلامی به دلیل نماز آرتروز افزایش یافته است، این خطا می باشد. در مجموع نماز برای جسم و روح انسان، جامعه، دنیا و آخرت مفید فایده است و خداوند هم به این نماز نیاز ندارد بلکه برای رشد و تعالی انسان لحاظ شده است.

مشاور فرهنگی و علمی ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به چند نمونه از فواید جسمی و روحی نماز اظهار کرد: اسلام می فرماید:«النظافته من الایمان» (نظافت از ایمان است) یا پیامبر اکرم (ص) فرمودند:« إنّ الإسلامَ نَظیفٌ فتَنَظَّفوا ؛ فإنَّهُ لا یَدخُلُ الجَنَّةَ إلاّ نَظیفٌ » (همانا اسلام پاکیزه است. پس شما هم پاکیزه باشید؛ زیرا جز شخص پاکیزه کسى به بهشت نمى رود). لذا نماز خودش اجزا و مقدماتی دارد. پیغمبر (ص) فرمودند: کلید بهشت نماز است و کلید نماز وضو. این یک قاعده جسمی است. همچنین امام رضا (ع) فرمودند: وضو بگیرید تا پاکیزه باشید یعنی یک قاعده بهداشتی برای نماز قایل بودند. یک مسلمان دست کم در روز سه یا پنج بار یا بیشتر دست و صورت خود را می شوید و با توجه به اینکه دست های انسان به واسطه شغلی که دارند، آلوده می شود لذا اسلام به گونه ای تنظیم کرده است که می گوید: حداقل مسلمان هفته ای یکی دو بار به حمام برود، غسل هایی را واجب و مستحب کرده است و در طی شبانه روز دست و صورت خود را بشوید البته به قصد غربت ولی همین که به قصد غربت بشوید، فایده جسمی هم برای انسان دارد. امام رضا (ع) فرمودند: وضو چند دلیل و حکمت دارد که اولین دلیل آن پاکیزگی است.

وی در ادامه افزود: تمام فریضه حج با حرکت همراه است. هفت دور طواف کنید، هفت دور بین صفا و مروه حرکت کنید و ... . اینها ضمن اینکه معانی عرفانی دارند، برای جسم انسان هم مفید می باشند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برای سلامتی خودتان پیاده روی کنید لذا حرکاتی که در نماز وجود دارد، همانند حرکات یوگا نیست که ساکن و بی حرکت باشد بلکه با حرکت همراه است که همه اینها با فواید جسمی برای انسان همراه است.

حجت الاسلام بهشتی گفت: حدود 20 سال پیش کتابی مبنی بر فایده های پزشکی نماز خواندم که حدود 40 فایده از نماز در آن ذکر شده بود که همین رکوع و سجده در نماز فواید بسیار زیادی برای سلامتی مهره ها و استخوان های انسان دارد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید