مشارکت 2.1 میلیون نفری در مالیات مقطوع اصناف/ سازمان مالیاتی فقط مجری قانون است


مشارکت 2.1 میلیون نفری در مالیات مقطوع اصناف/ سازمان مالیاتی فقط مجری قانون است

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی با بیان اینکه امسال تا کنون 2 میلیون و 130 هزار نفر از اصناف مالیات مقطوع را پذیرفته‌اند گفت:‌ سازمان امور مالیاتی فقط مسؤول اجرای قانون...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس‌من» با ثبت موضوعی با عنوان «دریافت مالیات بر اساس تراکنش‌های بانکی لغو شود»، خواستار پاسخگویی مسؤولان شده‌اند.

آنها در این پویش آورده‌اند:«ایده جدید وزارت اقتصاد در خصوص دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار، اعتراضات فراوانی را ایجاد کرده
در واقع فعالان اقتصادی از این طریق تلاش می‌کنند این پیام را به گوش دولتمردان برسانند که شرایط کسب و کار آنها در دوران تحریم و تورم توامان، دشواری‌های فراوانی دارد و اخذ مالیات جدید به معنای فروپاشی کل کسب و کار آنهاست.

این نوع مالیات بر اساس محاسبه غلط متوجه مبالغ بزرگ شده و نشان می‌دهد زیرساخت لازم برای اجرای آن فراهم نبوده و باعث نارضایتی کسبه شده است.».

خبرنگار فارس در این زمینه با شاهین مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تماس گرفت و از وی جویا شد که وی نیز گفت: ما چیزی به اسم مالیات بر تراکنش بانکی نداریم، سازمان امور مالیاتی مجری قانون است و قانون هم گفته است، مالیات بر درآمد باید گرفته شود که ما هم مالیات بر درآمد اصناف را مطالبه می‌کنیم.

وی افزود: بر اساس بند م تبصره 12 قانون بودجه 1400 که در حال حاضر اصناف عملکرد مالیاتی سال 1400 را ارائه می‌کنند، قانون گفته است کلیه وجوهی که از طریق دستگاه‌های کارتخوان پوز به حساب بانکی یک فعال اقتصادی واریز می‌شود، به عنوان درآمد حاصل از فروش محسوب می‌شود، علاوه بر آن کلیه وجوهی که از سایر طرق مانند کارت به کارت، حواله پایا و یا ساتنا متصل به حساب پوز واریز می‌شود، به عنوان درآمد ناشی از فروش به شمار می‌رود.

مستوفی گفت:‌ در عین حال سازمان امور مالیاتی فقط همان صدر تبصره بند «م» تبصره 14 قانون بودجه را لحاظ می‌کند و آن را اجرایی کرده و حساب‌هایی که از طریق پوز متصل هستند، به عنوان درآمد حاصل از فروش برای مؤدی شناسایی کرده است. همچنین ضرایب سود حاصل از فروش را هم بر اساس آنچه که سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده اعلام کرده، محاسبه کرده و سود اصناف را بر اساس درآمدشان محاسبه می‌کند.

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی گفت: طبق قانون درآمد سالانه 36 میلیون تومان در سال گذشته معاف از مالیات بود، مازاد بر آن درآمد تا 50 میلیون تومان در سال گذشته با 15 درصد مالیات محاسبه می‌شد، از درآمد 50 تا 100 میلیون تومان میزان درآمد بالای 50 میلیون تومان با مأخذ 20 درصد و مازاد بر درآمد 100 میلیون تومان در سال با مأخذ 25 درصد یعنی حداکثر مالیات در سال گذشته 25 درصد محاسبه می‌شود که مؤدی مالیاتی می‌تواند مالیات مقطوع خود را طبق ضرایب اعلام شده قبول و پرداخت کند و سازمان مالیاتی هم برای او برگه قطعی صادر می‌کند.

وی گفت:‌بنابراین فعالان اقتصادی که در اجرای ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم تا آخر خرداد ماه و اظهارنامه سال قبل را بدهند، بر اساس تبصره ماده 100 قانون برخی از مؤدیانی که آستانه فروش آنها در سال تا 4 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است، می‌توانند مشمول مالیات مقطوع قرار گیرند و به جای اظهارنامه مالیاتی و تنظیم دفاتر می‌توانند مالیات مقطوع خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند و سازمان هم با ضرایب 15، 20 و 25 درصد مالیات آنها را در ضرایب محاسبه شده قبول می‌کند.

مستوفی این را هم گفت:‌ در عین حال اجباری برای مؤدی مالیاتی وجود ندارد و می‌توانند مالیات مقطوع را قبول نکند و به ارائه اظهارنامه مالیاتی و اسناد مثبت و دفاتر مالیاتی اظهارنامه بدهد که به اظهارنامه وی طبق قانون رسیدگی می‌شود.

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی گفت:‌بر اساس ماده 95 قانون مالیات اصناف به سه گروه تقسیم می‌شوند کسانی که مالیات مقطوع را پذیرفته‌اند، تا امروز 2 میلیون و 130 هزار نفر بوده‌اند.

وی این نکته را هم اضافه کرد: بررسی درآمدهای واریزی به حساب‌های پوز باعث شفافیت درآمد مالیاتی شده و از این رهگذر به طور میانگین مالیات برخی اصناف 2.6 برابر اضافه شده یعنی کسانی که درآمد خود را ابراز کرده‌اند 2.6 برابر سال قبل بوده است.

مستوفی همچنین گفت:‌تعدادی از فعالان اقتصادی که تعداد آنها به 70 هزار نفر می‌رسد اظهارنامه مالیاتی داده‌اند و درآمد سالانه آنها بالای 4.8 میلیارد تومان بوده است و این افراد تا 15 تیر ماه فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی دارند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی