نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR


نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR

سنسور دوربین IMX989 در گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا، آن را به یک پرچمدار قدرتمند در زمینه عکاسی تبدیل می‌کند. نمونه تصاویر این دوربین را ببینید.گوشی‌هایی مثل پاناسونیک Lumix CM1، شارپ Aqous R6 و R7 و البته سونی Xperia Pro-I از سنسور دوربین ۱ اینچی...

سنسور دوربین IMX989 در گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا، آن را به یک پرچمدار قدرتمند در زمینه عکاسی تبدیل می‌کند. نمونه تصاویر این دوربین را ببینید.

گوشی‌هایی مثل پاناسونیک Lumix CM1، شارپ Aqous R6 و R7 و البته سونی Xperia Pro-I از سنسور دوربین ۱ اینچی برخوردارند. با این حال به شکل متفاوتی روی گوشی‌ها پیاده‌سازی شده‌اند و هر کدام به نحوی یک مشکلی دارند.

پاناسونیک لومیکس DMC-CM1 بیشتر از یک گوشی، مثل یک دوربین کامپکت بود و خیلی برای ثبت تصاویر باکیفیت بهینه نشده بود.گوشی‌های Sharp Aquos R6 و R7 تنها یک دوربین روی قاب پشتی خود دارند و فاقد هرگونه محاسبات عکاسی پیشرفته هستند که بتواند نهایت استفاده را از این سخت افزار پیشرفته ببرد.دوربین سونی Xperia Pro-I عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی را با سنسور ۱ اینچی خودش می‌گیرد که سونی توانسته آن را داخل گوشی خودش جای دهد. این یعنی با ناحیه/ اندازه سنسور ۱/۱.۳۳ اینچی دوربین گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ مطابقت دارد.

اگر به نحوه پیاده‌سازی سنسور و امکانات دوربین در گوشی‌های بالا نگاه کنید، چیزی که بین آن‌ها مشترک است، این است که هیچ کدام جزو گوشی‌های پرفروش بازار نیستند. گوشی Lumix CM1 توسط شرکتی ساخته شد که به عنوان یک سازنده واقعی دوربین فعالیت می‌کند. گوشی Sharp Aquos R7 فقط در بازار ژاپن عرضه شد و گوشی‌های سری Xperia ‌Pro سونی هم با یک رابط کاربری دوربین پیچیده و قیمت بسیار سرسام‌آوری عرضه می‌شوند که قیمت پرچمداران اپل و سامسونگ در مقایسه با آن، مناسب‌تر است.

اما به نظر می‌رسد سرانجام شاهد به کارگیری صحیح یک سنسور دوربین ۱ اینچی روی یک گوشی هوشمند هستیم و شیائومی موفق به انجام این کار شده است.

شیائومی ۱۲ اس اولترا ؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین DSLR

چند هفته قبل یک افشاگر مطرح با نام Ice Universe در توییت کوتاهی نوشت که شیائومی 12S Ultra نزدیک‌ترین گوشی تارخ به یک دوربین DSLR است. و ما به عنوان علاقه‌مندان به تکنولوژی، مشتاقیم ببینیم که چگونه می‌تواند از پس این پروژه برآید.

نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLRنمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR

شیائومی دو گوشی جدید Xiaomi 12 و Xiaomi 12 Pro را عرضه کرد، ولی از ماه مارس سال گذشته میلادی تاکنون هیچ پرچمدار قدرتمندی را مثل گوشی Xiaomi Mi 11 Ultra وارد بازار نکرده است. این نشان می‌دهد غول چینی در تدارک محصولی ویژه است.

اکنون چند روز بیشتر تا رونمایی رسمی از گوشی‌های خانواده شیائومی 12S باقی نمانده که گفته می‌شود قدرتمندترین عضو این خانواده، گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا با یک سنسور دوربین ۱ اینچی، همه را شگفت‌زده خواهد کرد.

لی جون، مدیرعامل شیائومی در این باره می‌گوید:

پس از تلاش بی‌وقفه و سخت، سرانجام موفق شدیم آخرین دستاورد خودمان را با شما به اشتراک بگذاریم: گوشی‌های شیائومی با همکاری برند لایکا که عصر جدیدی را در فناوری تصویرسازی آغاز می‌کنند. گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا به Sony IMX989، بزرگ‌ترین سنسور تصویر تاریخ سونی مجهز است. این سنسور ۱ اینچی گوشی اولترا عکس‌هایی با نور بسیار بیشتر می‌گیرد، سرعت فوکوس بالاتر و محدوده دینامیکی بهتر را هم به همراه دارد.

شیائومی، سونی و لایکا؛ بزرگ‌ترین مشارکت در تاریخ گوشی‌های هوشمند

شما احتمالاً شنیده‌اید که کمپانی Leica، شریک تجاری جدید شیائومی است. پس از این که دوربین‌ساز مطرح آلمانی چند ماه پیش از همکاری با هواوی خبر داد، اکنون خبر می‌رسد که این شرکت با یک گوشی‌ساز چینی دیگر به نام شیائومی همکاری خواهد کرد. البته این تعجبی هم ندارد، چرا که بسیاری از گوشی‌سازها با شرکت‌های دوربین‌سازی در جهان همکاری می‌کنند. به طور مثال سونی و نوکیا و ویوو با کمپانی Zeiss و وان پلاس هم با کمپانی Hasselblad همکاری دارد.

نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLRنمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR

اما این بار، همکاری متفاوتی بین یک گوشی‌ساز و یک سازنده دوربین شکل خواهد گرفت. به گفته یک کاربر توییتری به نام Katrikey Singh، گوشی شیائومی 12S Ultra به یک لنز اپتیکال سطح حرفه‌ای لایکا به نام SUMMICRON مجهز می‌شود. ما انتظار یک لنز دو طرفه 8P با پوشش کاهنده انعکاس نه تنها روی دوربین اصلی بلکه روی تمام دوربین‌های گوشی شیائومی ۱۲ اولترا به کار برود. در عمل این می‌تواند منجر به بازتابی کمتر از ۰.۲ درصد و عبور ۹۳ درصدی نور بدون توجه به شرایط نوری محیط شود که عکس‌های فوق‌العاده شفافی را خلق خواهد کرد.

شراکت ۱۵ میلیون دلاری شیائومی و سونی

سنسور دوربین ۱ اینچی Sony IMX989 نه تنها مختص به گوشی Xiaomi 12S Ultra ساخته شده، بلکه خود شیائومی در توسعه آن هم مشارکت داشته است. عمدتاً کلماتی مثل «همکاری» و «توسعه مشترک» در دنیای گوشی‌های هوشمند، مفاهیم مبهمی دارند. اما این بار گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت شیائومی مستقیماً در مراحل توسعه سنسور IMX989 مشارکت داشته است. علاوه بر این، هزینه توسعه این سنسور نیز ۱۵ میلیون دلار بوده که بین دو شرکت سونی و شیائومی تقسیم شده است.

این سنسور در مقایسه با سنسور دوربین گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل ۱۷۲ درصد سطح حساس به نور بیشتری دارد و ۳۲.۵ درصد در ثبت عکس‌ها سریع‌تر عمل می‌کند. این سنسور همچنین ۱۰۱ درصد ظرفیت حساس به نور بیشتر و ۱۱ درصد سرعت راه‌اندازی سریع‌تر دارد. شنیدن چنین اعدادی تعجب‌آور نیست. برخلاف گوشی سونی اکسپریا Pro-I که آن هم به یک سنسور دوربین ۱ اینچی مجهز است، انتظار می‌رود گوشی شیائومی از کل مساحت سنسور استفاده کند که با همراهی لنزهای سفارشی لایکا، رقبا را در هم می‌کوبد.

نمونه تصاویر دوربین شیائومی ۱۲ اس اولترا

و حالا نوبت به آن رسیده که ببینید دوربین شیائومی ۱۲ اس اولترا در واقعیت چه عملکردی خواهد داشت. همانطور که در تصاویر منتشر شده توسط شیائومی می‌بینید، در این تصاویر بدون نیاز به فعال کردن حالت پرتره، به خوبی افکت بوکه طبیعی اعمال شده و جزئیات واضحی ثبت شده‌اند.

نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLRنمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR
نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLRنمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLRنمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLRنمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLRنمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR

به غیر از عکاسی، سنسور دوربین IMX989 باید در زمینه فیلمبرداری نیز شگفت‌انگیز عمل کند، زیرا قادر به دریافت نور زیادی است و درست مثل آنچه در تصاویر می‌بینید، سوژه‌ها را به خوبی از پس زمینه جدا می‌کند. به خاطر داشته باشید که ما از افکت بوکه واقعی صحبت می‌کنیم. آن مثل حالت پرتره یا Cinematic Mode آیفون، یک ترفند نرم افزاری نیست.

قطعاً باید دیگر سنسورهای دوربین روی این گوشی هم هیجان‌انگیز باشد. ما هنوز به طور قطع نمی‌توانیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم، اما قطعاً سنسورهای بزرگ با رزولوشن بالایی روی این گوشی استفاده خواهد شد. شیائومی می ۱۱ اولترا به یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی ۱/۲.۰ اینچی با زوم اپتیکال ۵ برابری و یک دوربین اولترا واید ۱/۲.۰ اینچی دیگر ۴۸ مگاپیکسلی مجهز بود؛ در واقع تمام سنسورهای دوربین به کار رفته روی آن گوشی پرچمدار بودند. اکنون شایعه شده که مدل 12S Ultra دو لنز زوم را ارائه می‌کند.

شیائومی ۱۲ اس اولترا از هر نظر یک پرچمدار شگفت‌انگیز اندرویدی است

البته که سخت افزار دوربین، ستاره بی چون و چرای به کار رفته روی این گوشی است؛ اما شیائومی 12S اولترا در دیگر بخش‌های سخت افزاری خود هم عالی عمل کرده و یکی از بهترین گوشی‌های بازار خواهد بود. ما انتظار داریم سخت افزار این گوشی چنین جزئیاتی داشته باشد:

چیپست جدید اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱، یک نمایشگر درخشنده، یک باتری بزرگ با شارژ فوق سریعطراحی چرمی سازگار با محیط زیست، ضد لک و سبک‌تر از گوشی‌های شیائومی می ۱۱ اولترا و سامسونگ گلکسی اس ۲۲ اولتراچیپ جدید Surge G1 توسعه یافته توسط شیائومی برای عملکرد بهتر باترییک سیستم دفع حرارتی قدرتمند با طراحی بیومیمتیک، مشابه برگ گیاهان که یک کانال جهت‌دار پرسرعت را برای هدایت مایع خنک ایجاد می‌کند و رسانایی حرارتی آن ۱۰۰ درصد بیشتر خنک‌کننده‌های رایج گوشی‌های هوشمند استیک فناوری مدیریت حافظه توسعه یافته توسط شیائومی که عملکرد خوب طولانی مدت را به ارمغان میاورد

اما همه این‌ها به کنار، یکی از مشکلاتی که این گوشی پرچمدار دارد، عرضه محدود آن در مناطق مختلف جغرافیایی است. در حالی که این گوشی به سرتیتر بسیاری از اخبار حوزه موبایل تبدیل شده، اما شیائومی قصد ندارد آن را به صورت گسترده در سراسر جهان عرضه کند. در ابتدا هدف از عرضه این گوشی بازار داخلی چین است و سپس شاید برخی از کشورها به صورت محدود این گوشی را وارد کنند. درست مثل گوشی Mi 11 Ultra در سال گذشته که خیلی زود موجودی فروشندگان در اروپا و بریتانیا تمام شد و مشتریان ناچار شدند مستقیماً این گوشی را از چین سفارش دهند که بی‌شک با اختلاف زمانی چشمگیری به دستشان خواهد رسید.

سونی و شیائومی اجازه می‌دهند دیگر گوشی‌سازها هم از سنسور دوربین IMX989 استفاده کنند

شیائومی در حال تبدیل شدن به یک برند نوآور در دنیای گوشی‌های هوشمند است. این شرکت جای هواوی پیش از اعمال تحریم توسط ایالات متحده را گرفته است و طی سالیان گذشته محصولات این برند از نظر سخت افزاری ارتقا قابل توجهی داشته‌اند که گل سرسبد آن‌ها، سیستم دوربین شگفت‌انگیز گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا است.

نمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLRنمونه تصاویر دوربین شیائومی 12 اس اولترا منتشر شد؛ نزدیک‌ترین گوشی به یک دوربین حرفه‌ای DSLR

اما موضوعی که ما دوست داریم بگوییم، این است که شیائومی و سونی تصمیم گرفته‌اند به دیگر گوشی‌سازها هم اجازه دهند از سنسور توسعه مشترک داده شده IMX989 در گوشی‌های خود استفاده کنند و حق استفاده از آن را به این دو شرکت بپردازند. بنابراین، این سنسور دوربین ۱ اینچی فقط مختص گوشی شیائومی 12S اولترا نیست و این خبر خوبی برای کل دنیای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

ظاهراً بعد از شیائومی، اولین موبایلی که به این سنسور دوربین مجهز می‌شود، گوشی آنر مجیک ۵ آلتیمیت است. یکی از افشاگران حوزه دیجیتال به نام Ice Universe می‌گوید محبوبیت این سنسور روز به روز بیشتر خواهد شد و شاهد استفاده از آن در گوشی‌های پرچمدار بیشتری خواهیم بود. حتی سنسور دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ که در دست توسعه قرار دارد هم نمی‌توان پیشرفته‌تر از IMX989 باشد!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا