سقوط قیمت مس به زیر 8000 دلار/ بحران فلزات پایان می‌یابد؟


سقوط قیمت مس به زیر 8000 دلار/ بحران فلزات پایان می‌یابد؟

بازار فلزات اساسی در بعد جهانی روزهای کم‌رمقی را پشت‌سر می‌گذراند. طوری‌که برخی از فعالان بازار احتمال وقوع بحرانی شبیه به سال ۲۰۰۸ را دور از ذهن نمی‌دانند. قیمت مس در این هفته در بورس لندن به زیر ۸۰۰۰ دلار رسید و آلومینیوم، نیکل و سنگ‌آهن هم در...

به گزارش تجارت‌نیوز، افت جهانی بازار فلزات صنعتی باعث شد تا قیمت مس در این هفته تا کف ۷۹۷۰ دلار و ۵۰ سنت هم سقوط کند. البته فلز سرخ با نرخ ۷۹۸۱٫۵ دلار به کار خود در آخرین روز معاملاتی خود در هفته جاری پایان داد. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از تحلیلگران شاخص ۸۰۰۰ دلار را آستانه مقاومتی مس می‌دانستند. اما این فلز با سقوط به زیر این قیمت به پایین‌ترین نرخ خود از اوایل سال ۲۰۲۱ به بعد رسید.

گرچه در ادامه روند هفته‌های گذشته انبارهای بورس لندن با کاهش ذخایر مس مواجه شدند، اما تحلیلگران بروز مازاد ۱۰ درصدی مس را در طول دو سال پیش رو دور از ذهن نمی‌دانند. این پیش‌بینی جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار مس که به فلزی اقتصادی معروف است را به حداقل می‌رساند؛ چراکه در صورت بروز مازاد تولید طبیعتاً قیمت مس روند نزولی را در پایان دو سال در پیش می‌گیرد.

ریزش قیمت مس در ایران همزمان با بازار جهانی

در بورس کالای ایران نیز مس در یک ماه اخیر افت ۱۵ درصدی را تجربه کرد. با این حال هنوز در این بازار مقاومت ۸۰۰۰ دلاری قیمت مس نشکسته است. در روزی که هر تن فلز سرخ در بورس کالای لندن ۳۰ دلار کمتر از شاخص مقاومتی معامله می‌شد، در بازار ایران این محصول ۸۰۲۹ دلار قیمت داشت. البته به نظر می‌رسد در این هفته این مقاومت در بازار ایران هم بشکند. چه بسا هفته گذشته قیمت مس در بورس کالای ایران برای ساعاتی رقم ۷۹۵۵ دلار را هم نشان می‌داد. همان‌طور که نمودار زیر نشان می‌دهد، قیمت مس در آستانه شکست کف قیمتی ۸۰۰۰ دلار قرار دارد.

سقوط قیمت مس به زیر 8000 دلار/ بحران فلزات پایان می‌یابد؟

سقوط آلومینیوم هم‌پای قیمت مس

در هفته جاری میلادی آلومینیوم هم از بحران فلزات در امان نماند. این فلز البته سرعت افت کمتری نسبت به قیمت مس داشت و حتی در برخی روزهای هفته با رشد مثبت به کار خود پایان داد. در حالی که فلز سرخ در این هفته افت ۳٫۵ درصدی را بر جای گذاشت، آلومینیوم کاهش ۲٫۴ درصدی قیمت را ثبت کرد. به نظر می‌رسد این فلز آخرین روزهای نزولی خود را پشت سر می‌گذارد.

نمودار زیر نشان می‌دهد آلومینیوم پس از یک سقوط آزاد، از شروع هفته جاری تا پایان چهارشنبه به مدار صعودی بازگشت. طوری‌که در یک روز رشد ۴۷ دلاری داشت. این فلز که در این هفته تا ۲۵۰۰ دلار هم پیش رفت، در نهایت با نرخ ۲۴۶۹ دلار به کار خود پایان داد.

سقوط قیمت مس به زیر 8000 دلار/ بحران فلزات پایان می‌یابد؟

قیمت آلومینیوم در بورس کالای ایران نیز در همین محدوده‌هاست. این فلز که در بازه ماهانه افت حدود ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد، در بازه هفتگی رشدی کمتر از یک درصد داشت. اما این تکانه می‌تواند نشانه‌ای بر آغاز رشد بازار آلومینیوم در هفته‌های پیش رو باشد.

آلومینیوم که ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ روی قله ۳۹۰۲ دلار قرار داشت، نه‌تنها نتوانست به رکورد ۴۰۰۰ دلار دست یابد که با یک سقوط آزاد اکنون ۲۴۶۹ دلار معامله می‌شود. دقیقاً همان اتفاقی که برای قیمت مس افتاد. آیا آلومینیوم می‌تواند باز هم به رکوردهای سال گذشته (شمسی) دست یابد؟

سقوط قیمت مس به زیر 8000 دلار/ بحران فلزات پایان می‌یابد؟

نیکل رکورددار افت قیمت‌ فلزات

گذشته از قیمت مس و آلومینیوم، نیکل نیز در این هفته افت ۵٫۴ درصدی قیمت را پشت سر گذاشت تا بیش از سایر محصولات تحت تأثیر بحران فلزات باشد. نیکل پس از این افت قیمت در بورس فلزات لندن به ۲۱ هزار و ۱۸۵ دلار رسید.

نیکل که در بررسی بازه بلندمدت سرعت رشد بالاتری داشت، حالا در مدار نزولی نیز با سرعت بیشتری نسبت به سایر فلزات عمل می‌کند. چنانکه فقط در یک ماه اخیر این فلز افت ۲۲٫۵ درصدی داشت. البته این فلز در بازار ایران فعلاً در قیمت‌های بالاتری معامله می‌شود. طبق آخرین معاملات قیمت نیکل در ایران ۲۱ هزار و ۸۴۳ دلار است. به نظر می‌رسد تا زمان رسیدن به بازار جهانی روند نزولی این فلز هم ادامه یابد.

سقوط قیمت مس به زیر 8000 دلار/ بحران فلزات پایان می‌یابد؟

بیم و امید بازار فلزات

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، سیاست‌های چین در به صفر رساندن کووید و قرنطینه‌های جدید این کشور بیشترین تأثیر را در سقوط قیمت مس، آلومینیوم، نیکل و سایر فلزات داشت. فلزات و مواد اولیه دیگر نیز شرایط بهتری نسبت به سه محصول بررسی‌شده ندارند. به‌عنوان مثال سنگ آهن در کشورهایی نظیر سنگاپور افت شدید قیمت را پشت سر گذاشت. از سوی دیگر با رسیدن فصل بارش‌های موسمی در این کشور شرقی، میزان ساخت و ساز چینی‌ها وارد دوره رکود شد. از این رو بلومبرگ با پیش‌بینی عبور از این دو بحران، آینده روشنی را پیش روی بازار فلزات پیش‌بینی می‌کند.

در عین حال تضعیف اقتصادهای اروپا و آمریکا و رشد فزاینده تورم در این کشورها پیش‌بینی آینده بازار فلزات را سخت می‌کند. همچنین با بروز بحران انرژی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، حتی گروهی از تحلیلگران نسبت به آینده بازار بدبین هم هستند.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت مس در کف ۸ ماهه را بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟