دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟


دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟

دندان عقل در پشت لثه رشد می‌کند و آخرین دندانی است که از بین می‌رود. اکثر مردم ۴ دندان عقل دارند؛ یعنی در هر گوشه‌ای، یک دندان! گاهی اوقات دندان عقل ممکن است دردسر زا باشد و در این مواقع، باید جراحی...

دندان عقل معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه‌ی ۲۰ از طریق لثه رشد می‌کند. در این زمان، ۲۸ دندان بزرگسال دیگر معمولاً در جای خود قرار دارند. بنابراین همیشه فضای کافی برای رشد صحیح دندان عقل وجود ندارد. همین کمبود فضا باعث می‌شود که این دندان به صورت زاویه دار یا نیمه کاره رشد کند و نیاز به جراحی شدن داشته باشد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟

بیشتر بخوانید: کشیدن دندان عقل بدون جراحی، آیا امکان پذیر است؟

در این مقاله می‌خوانید:

دوره نقاهت جراحی دندان عقل ممکن است تا حدود ۲ هفته طول بکشد.
چرا جراحی دندان عقل؟ دوره نقاهت جراحی دندان عقل مراقبت بعد از جراحی دندان عقل تب و لرز بعد از جراحی دندان عقل بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم؟

چرا جراحی دندان عقل؟
دندان عقل، آخرین دندانی است که درمی‌آید و معمولا فضای برای آن وجود دارد. برخی از افراد با دندان‌های عقلشان مشکلی ندارند، اما برخی دچار ناراحتی‌های دردناکی می‌شوند باید دندان عقل را جراحی کنند. برخی از افراد هم بدون داشتن مشکل، دندان عقل خود را می‌کشند.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل

دوره نقاهت جراحی دندان عقل ممکن است تا حدود ۲ هفته طول بکشد. علائم مخصوص این دوره عبارتند از:

متورم شدن گونه‌ها و دهان که در چند روز اول بدتر می‌شود، اما به تدریج بهبود پیدا می‌کند. هم‌چنین، فشار دادن ملایم یک پارچه‌ی سرد روی صورت نیز در کاهش تورم موثر است. کبودی خفیف روی گونه‌ها که ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد. سفت شدن فک و درد گرفتن آن که در عرض ۱ هفته تا ۱۰ روز از بین می‌رود.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟

بیشتر بخوانید: کشیدن دندان عقل در بارداری، عوارض

هر چقدر که فرآیند کشیدن دندان عقل سخت‌تر و پیچیده‌تر باشد، درد آن بدتر است. احساس مزه‌ی ناخوشایند در دهان سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی صورت، لب‌ها یا زبان (با این‌که غیرمعمول است، اما هنوز احتمال آن وجود دارد.)

لازم به ذکر است که در صورت درد شدید یا هر علائم غیرعادی دیگر مثل خونریزی بیش از اندازه، فوراً به جراح دهان یا دندان‌پزشک خود اطلاع دهید.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟

بیشتر بخوانید: علت کشیدن دندان عقل، قابل توجه خانم‌ها!

مراقبت بعد از جراحی دندان عقل

اگر در دوره نقاهت جراحی دندان عقل به سر می‌برید، باید مراقبت‌های لازم و توصیه شده توسط پزشک را انجام دهید. بعضی از این مراقبت‌ها عبارتند از:

از مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید. شواهد نشان می‌دهند که ایبوپروفن، بهترین مسکن برای مقابله با درد دندان عقل بعد از کشیدن است. البته حتماً دستورالعمل‌های این قرص‌ها را بخوانید تا دوز اضافه مصرف نکنید. تا چند روز از انجام ورزش و فعالیت‌های شدید خودداری کنید. در هنگام خواب، یک بالش اضافی زیر سر خود بگذارید.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟

بیشتر بخوانید: آیا کشیدن دندان در بارداری خطرناک است؟

ایبوپروفن، بهترین مسکن برای مقابله با درد دندان عقل بعد از کشیدن است.
بعد از کشیدن دندان عقل، در حفره‌ی خالی دندان شما، لخته خونی ایجاد می‌شود که نباید آن را از بین ببرید، زیرا به روند بهبودی شما کمک می‌کند. به همین دلیل، تا ۲۴ ساعت از آبکشی دهان، تف کردن و مصرف نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید. هم‌چنین، به مدت ۲۴ ساعت از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید. به مدت چند روز غذای نرم یا مایع بخورید و وظیفه‌ی جویدن را به دندان‌های دیگرتان حواله کنید! بعد از ۲۴ ساعت، محل کشیدن دندان عقل در دهان خود را به آرامی، با دهانشویه‌ی ضد عفونی کننده بشویید و این کار را تا چند روز، به خصوص بعد از غذا خوردن، تکرار کنید. برای کاهش درد و التهاب لثه، از آب گرم با ۱ قاشق چایخوری نمک به عنوان دهانشویه‌ی خود استفاده کنید.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟

بیشتر بخوانید: مشکلات دهان و دندان در بارداری، شایع‌ترین‌ها

تب و لرز بعد از جراحی دندان عقل

برای کاهش تب باید تلینول یا ایبوپروفن مصرف شود.

یکی دیگر از مسائلی که در دوره نقاهت جراحی دندان عقل، باید درباره‌ی آن صحبت کنیم، تب و لرز است. در ۲ روز اول بعد از جراحی، تب داشتن متناوب با درجه‌‌ی پایین می‌تواند طبیعی باشد و برای کاهش تب باید تلینول یا ایبوپروفن مصرف شود.

بیشتر بخوانید: دندان عقل در بارداری، کشیدنش خطر دارد؟

هم‌چنین، احتمال عفونت بعد از کشیدن دندان عقل نیز وجود دارد و هر چند که نادر است، اما هنوز باید همه‌ی نشانه‌های آن جدی گرفته شود. این علائم عبارتند از:

تب بالای ۳۸ درجه ادامه پیدا کردن تب بیشتر از ۳ روز لرز داشتن اشکال در غذا خوردن و نوشیدن

چنانچه این علائم را مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید، چون ممکن است دچار عفونت شده باشید.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟

بیشتر بخوانید: مراقبت دندان در بارداری، بکشم یا دردو تحمل کنم؟

بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم؟

باید در این مدت، غذاهای مایع و نرم بخورید.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل در غذا خوردن شما نیز تاثیر می‌گذارد. همان‌طور که گفتیم، باید در این مدت، غذاهای مایع و نرم بخورید. از این رو می‌توانید از پیشنهادات زیر استفاده کنید:

بیشتر بخوانید: جراحی دندان عقل، زمان اقدام به بارداری مجازه؟

سوپ‌های مخلوط که تکه‌های آن زیر دندان نیاید و بیشتر حالت مایع و خمیری داشته باشد. ماست یونانی که بافتی صاف و کرمی دارد و می‌تواند به تسکین و بی‌حسی دهان کمک کند. پوره‌ی سیب زمینی که سرشار از مواد مغذی و کالری است. تخم مرغ هم زده که هم غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و هم جویدن و بلعیدن آن آسان است. موز له شده که فوق‌العاده مغذی است و به‌راحتی جویده و بلعیده می‌شود.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟

بیشتر بخوانید: دندان درد در بارداری، توصیه‌های احتیاطی

جمع‌بندی

پس از این‌که دندان عقل شما برداشته شد و هر گونه تورم و کبودی از بین رفت، دهان و صورت شما باید به حالت عادی برگردد. معمولاً بعد از چند روز می‌توانید دندان‌های خود را طبق معمول مسواک بزنید. در ضمن، یادتان نرود که حتماً باید آنتی بیوتیکی را که پزشک به شما تجویز کرده است، تا آخر دوره مصرف کنید.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟

بیشتر بخوانید: کشیدن دندان عقل، زمان اقدام به بارداری

پزشک شما ممکن است حدود ۱ هفته بعد از عمل، یک قرار معاینه نیز برایتان ترتیب دهد. در این مرحله احتمالاً بخیه‌های باقی مانده برداشته می‌شوند. دوره نقاهت جراحی دندان عقل ممکن است سخت باشد، اما مطمئن باشید که با مراقبت‌های لازم برایتان قابل تحمل می‌شود!

برای اطلاعات بیشتر از دوره نقاهت جراحی دندان عقل و آشنایی با متخصصین دندان‌پزشکی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط