تعیین مالیات بر خانه لوکس و خودروی‌ لاکچری وقت دولت و مردم را می‌ گیرد


تعیین مالیات بر خانه لوکس و خودروی‌ لاکچری وقت دولت و مردم را می‌ گیرد

رکنا اقتصادی: رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی معتقد است که پایه‌های ریز مالیاتی می‌تواند مشکلاتی را برای سازمان امور مالیاتی پدید آورد چرا که آورده چندانی را در برندارد.

علی عسگری رکنا، با اشاره به اینکه ضرورت دارد اقتصاد کشور از طریق دریافت مالیات اداره شود، گفت: در این مسیر البته من با تعیین پایه‌های مالیاتی خرده‌ریز خیلی موافق نیستم، وی در توضیح این مطلب ادامه داد: تعیین این مالیات‌ها فقط وقت سازمان مالیاتی و وقت دولت را می‌گیرد و دولت و مردم را سرگرم می کند دست آخر نیز چیزی به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: اگر دولت واقعا به دنبال درآمدهای خانه‌های خالی می گردد باید برود و لایحه مجموع درآمد را سریع‌تر نهایی کند و به مجلس ارائه بدهد و از هر منبعی که درآمد کسب می کند بگوید که دیگر نیاز به اینکه خانه پر یا خالی باشد یا ماشین لوکس یا غیر لوکس باشد ضرورت ندارد.

وی اضافه کرد: بالاخره تورم ایجاد شده و یک ماشینی لوکس شده مردم که گناهی ندارند. بنظر من، این‌ها مواردی که نظام مدیریتی را بیشتر سرگرم می کند و چیزی هم برای نظام مالیاتی در نمی آید و مردم هم پای کار نمی آیند.

لازم به توضیح است که در خرداد ماه، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات برآورد شده خانه‌های خالی فقط یک میلیارد تومان وصول شده است. سعید توتونچی گفته بود: تاکنون اطلاعات حدود ۴۹۳ هزار واحد خالی در یک بخش و ۱۲۰ هزار واحد در بخشی دیگر از طریق وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

پایه‌های مالیاتی در کشورهای توسعه یافته

معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سئوال که اگر تجربه نشان می‌دهد حجم درامد مالیاتی ناشی از این پایه‌های تعیین شده زیاد نیست، چرا همچنان این پایه‎‌ها اعلام می‌شوند؟ گفت: به هر حال بعضی‌ها خوششان می‌آید این چیزها را مطرح کنند، مثلا از ماشین لوکس در جامعه خوششان نمی‌آید پس می روند و یک پایه مالیاتی می‌گذارند که ما باید کاری را بکنیم که دنیا کرده است.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در حال حاضر دنیا برروی سه پایه مالیاتی متکی است و منابع درآمدی خودش را از آن سه پایه مالیاتی می‌گیرد. چندتا از این پایه‌های مالیاتی را در ایران داریم و هرکدام نیز درآمد اندکی برای نظام مالیاتی کسب می کند جز وقت تلف کردن نظام مالیاتی و سرگرم کردن و دواندن مردم هیچ اثری ندارد. یکی مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر شرکت‌هاست که همه دنیا این مالیات را می‌گیرند. دیگری مالیات بر مجموع درآمد که از همه آحاد جامعه بر اساس خانوار است که همه باید اظهارنامه بدهند و اعلام کنند درآمد سالانه‌ایی که دارند چقدر است و از چه منابعی درآمد دارند و هزینه‌هایشان هم دیده می شود و هزینه‌هایشان نیز از درآمدشان کم می کنند. همچنین از این فرمول درآمد مشمولی که دارند درمی آید و به نرخ مالیات می رود. دیگری نیز، درآمد ارزش افزوده است، این سه پایه مالیاتی در کشورهای توسعه یافته است.

وی ادامه داد: امروزه بیش از ۹۵ درصد درآمد مالیاتی‌شان را از این ۳ منبع می‌گیرند و وقت خودشان را تلف منابع مختلف نمی‌کنند. همچنین مردم را هم سردرگم کوچه و خیابان و ادارات نمی کنند. دولت‌ها اگر دنبال درآمد واقعی و عدالت هستند و به دنبال این هستند که مردم هم راضی باشند و نظام‌های دیگرشان هم در کنار مالیات به پیش ببرند(مثل نظام تامین اجتماعی)، باید برروی این سه پایه مالیاتی اتکا کنند و این سه پایه را در اقتصاد جا بیاندازند.

عسگری گفت: امروز مانند دوره‌های و سنوات قبل نیست که پایگاه اطلاعات نداشته باشیم. امروزه اطلاعات در همه چیزها جمع آوری شده است و باید تبادل اطلاعات صورت گیرد و نظام مالیاتی براساس ماده ۱۶۹ که ۸ سال قبل قانون آن مصوب شده درآمدها را شناسایی کند و این اطلاعات را بگیرد و مبنای درآمد قرار دهند.

منبع: خبر آنلاین

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی