استرس، عامل برخی واکنش های حاد آلرژیک به واکسن آنفلوانزا


بررسی های جدید محققان استرالیایی نشان می دهند برخی واکنش های آلرژی مانند و شدیدی که دریافت کنندگان واکسن آنفلوانزا نشان می دهند، ناشی از استرس است و به خود واکسن ارتباط ندارد. به گزارش...

استرس، عامل برخی واکنش های حاد آلرژیک به واکسن آنفلوانزا

بررسی های جدید محققان استرالیایی نشان می دهند برخی واکنش های آلرژی مانند و شدیدی که دریافت کنندگان واکسن آنفلوانزا نشان می دهند، ناشی از استرس است و به خود واکسن ارتباط ندارد.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهند که برخی از واکنش‌های نامطلوبی که بدن برخی افراد به واکسیناسیون آنفولانزا نشان می دهد، ممکن است بدون برچسب باشند، یعنی برای واکسیناسیون بعدی آنفولانزا بی‌خطر تلقی می شوند. این واکنش ها از آلرژی گرفته تا واکنش‌های مرتبط با استرس، نمی توانند دلیلی بر بروز حساسیت حاد و شدید یا اصطلاحا آنافیلاکسی باشند.

به گفته محققان دانشگاه موناش استرالیا، تشخیص و جداسازی آنافیلاکسی مرتبط با واکسن آنفلوانزا که طبق تخمین ها، بر 1.35 نفر در هر یک میلیون دوز واکسن تاثیر می گذارد، از پاسخ های مرتبط با استرس که بر 4 تا 7 درصد از دریافت کنندگان واکسن آنفولانزا تأثیر می گذارند، امری دشوار است. این موضوع باعث می شود که در برخی موارد، این دو با هم یکی تلقی شوند.

در تحقیق جدید، پژوهشگران، سوابق بالینی بزرگ سالان 18 سال یا بالاتر با تشخیص آلرژی به واکسن آنفولانزا را که در سرویس آلرژی واکسن بزرگسالان موناش هلث استرالیا از 1 آوریل 2017 تا 31 اوت 2021 شرکت کرده بودند، بررسی کردند.

بررسی های آن ها نشان داد که واکنش‌های شاخص تنها هفت نفر از 49 شرکت‌کننده، معیارهای لازم برای آنافیلاکسی را برآورده کردند. به گزارش سیناپرس، شایع ترین این علائم نیز، واکنش های پوستی (70 درصد) یا واکنش های تنفسی (57 درصد) بود. اما 20 نفر، علائمی مطابق با پاسخ‌های مرتبط با استرس ایمن‌سازی داشتند.

یافته‌های فوق نشان می‌دهند که حساسیت به واکسن آنفولانزا ممکن است در برخی موارد، بیش از حد تشخیص داده شود، زیرا شرایطی که بروز آنافیلاکسی را تقلید می‌کنند، شایع‌تر از خود آن هستند.

مجریان این تحقیق با اشاره به این که تمایز بین آنافیلاکسی و پاسخ استرس حاد در مراقبت‌های بهداشتی، با وجود راهنمایی‌های سازمان جهانی بهداشت، دشوار است، توصیه کرده اند: به نظر ما لازم است در صورت مشکوک بودن شرایط بالینی بیمار، واکنش‌ها را به‌عنوان آلرژیک تلقی کنیم، اما همچنین بیمار را برای ارزیابی بیشتر به متخصص آلرژی ارجاع دهیم.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها را نشریه Medical Journal of Australia منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی