ویزای گروهی ایران و روسیه سرانجام لغو می‌شود؟


ویزای گروهی ایران و روسیه سرانجام لغو می‌شود؟

هیأت گردشگری روسیه در سفر به ایران و در دیدار با معاون گردشگری درباره به سرانجام رساندن برنامه لغو ویزای گروهی بین دو کشور مذاکره کردند. این برنامه قرار بود از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ اجرا شود که هنوز به نتیجه نرسیده است.

ویزای گروهی ایران و روسیه سرانجام لغو می‌شود؟

به‌گزارش ایران اکونومیست، هیأتی گردشگری از روسیه که این هفته وارد تهران شده است، متشکل از یوگنی کوزلوف ـ معاون اول دفتر شهردار و رییس کمیته گردشگری مسکو ـ، مسلم بایتازیف ـ وزیر گردشگری جمهوری چچن ـ، تاتیانا شارشاویستکایا ـ معاون رییس کمیته گردشگری مسکو ـ، اورهان رضایف ـ رییس پروژه‌های کمیته گردشگری مسکو ـ، سرگئی باراتف ـ معاون روابط بین‌الملل دپارتمان اقتصاد خارجی و روابط بین‌الملل مسکو ـ و نیکیتنکو پتر ـ وابسته فرهنگی و دبیر سوم سفارت روسیه در ایران ـ در دیدار با علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ درباره مهم‌ترین موضوعات مرتبط با حوزه گردشگری ایران و روسیه گفت‌وگو کردند.

تشریح وضعیت موجود گردشگری دو کشور و چشم‌انداز همکاری‌های مشترک، ضرورت افزایش ورود گردشگران به هر دو کشور، تاکید بر اجرایی کردن سند برنامه اقدام مشترک، لغو روادید گروهی گردشگران دو کشور، اهمیت تنوع ظرفیت‌های گردشگری در ایران، از جمله جاذبه‌های فراوان تاریخی، سیاحتی، سلامت و ...از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هماهنگی بین بخش خصوصی گردشگری ایران، مسکو و چچن برای برگزاری نشست مجازی B2B، برگزاری هفته‌های فرهنگی بین شهرهای ایران و شهرهای روسیه و چچن، اعلام آمادگی دو کشور برای همکاری درباره تشریک تجربیات گردشگری در مورد جاذبه‌های گردشگری به‌صورت دیجیتال، پلتفرم و...، اعلام آمادگی درباره برگزاری تورهای آشناسازی از شهرهای اصفهان، کاشان، شیراز و ...، امضای تفاهم‌نامه‌های گردشگری و فرهنگی مشترک، دعوت برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در بهمن ماه امسال به‌منظور تعامل با بخش خصوصی گردشگری جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه و اعلام آمادگی ایران برای برگزاری دومین نشست کمیته فنی مشترک دو کشور درباره اجرایی شدن سند برنامه اقدام مشترک لغو روادید گروهی گردشگران از مهم‌ترین مصوبات این نشست بود.

ویزای گروهی ایران و روسیه سرانجام لغو می‌شود؟

ایران و روسیه بیش از پنج سال است که شکل رسمی روابط گردشگری را آغاز کرده‌اند، بر این اساس سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۸ مارچ ۲۰۱۷ موافقت‌نامه‌ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور توسط وزرای امور خارجه امضا شد. در همان موافقت‌نامه اشاره شده برای اجرایی شدن، باید یک برنامه اجرایی نوشته شود. قرار بود این برنامه یک ماه بعد نوشته شود که البته انجام شد، اما چون موضوع پیچیده بود و دو طرف سخت‌گیر بودند، این برنامه دچار رفت و برگشت بین دو کشور شد. سال ۲۰۱۸ ایران برای امضای اجرای برنامه اعلام آمادگی کرد، اما طرفین به برخی کلمات، مفاهیم و فرایندها شک، شبهه و اعتراض وارد کردند. در نهایت این برنامه مهرماه سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰) آماده شد، اما امضای آن با سد همه‌گیری کرونا روبه‌رو شد. سرانجام خردادماه ۱۴۰۰ وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به روسیه سفر کرد و برنامه اجرایی اقدام مشترک لغو روادید سفر گروهی را امضا کرد، اما این برنامه درحالی که تا سال ۲۰۲۳ اعتبار دارد، هنوز اجرا نشده است. این برنامه به شهروندان روسیه و ایران اجازه می‌دهد به صورت گروهی و بدون ویزا به کشورهای یکدیگر سفر کنند.

روسیه یکی از پنج بازار هدف گردشگری ایران است، از همین رو در سال‌هایی که برنامه اجرایی اقدام مشترک لغو روادید سفر گروهی بین دو کشور متوقف شده است، ایران از هیات‌های گردشگری و رسانه‌ای این کشور برای آشنایی با ایران پی در پی دعوت کرده است تا ایران به مقصد گردشگری روس ها تبدیل شود.

مسافرت روس‌ها به بیرون از مرزهای این کشور که قبلاً به دلیل محدودیت‌های کرونا به شدت آسیب دیده بود، اینک تحت تاثیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین با کاهش بیشتری مواجه شده است. سفرهای خارجی روس‌ها اینک به قشر مرفه محدود شده که آن‌ها هم ناچارا به کشورهای آسیایی و خاورمیانه روی آورده‌اند. ایران نیز با استفاده از این فرصت، برای ۱۵ توراپراتور گردشگری و آژانس‌دار روسیه تور آشناسازی برگزار کرده است.

تازه ترین مطالعات کمپانی های سفر نشان می دهد، مسافرت خارجی روس‌ها که قبلاً به دلیل محدودیت‌های کرونا به شدت آسیب دیده بود، اینک تحت تاثیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین با کاهش بیشتری مواجه شده است. سفرهای خارجی روس‌ها اینک به قشر مرفه محدود شده که آن‌ها هم ناچارا به کشورهای آسیایی و خاورمیانه روی آورده‌اند. تجزیه و تحلیل رزرو پروازهای انجام‌شده بین ۲۴ فوریه (آغاز جنگ) و ۲۷ آوریل (آخرین داده‌ و بررسی این کمپانی) نشان می‌دهد که پنج مقصد برتر روس‌ها برای سفر بین ماه‌های می و آگوست ۲۰۲۲ به ترتیب سریلانکا، مالدیو، قرقیزستان، ترکیه و امارات بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی