تحلیلگران بازار ارز دیجیتال: رمزارزهای خود را نفروشید!


تحلیلگران بازار ارز دیجیتال: رمزارزهای خود را نفروشید!

سقوط ارزش معروف‌ترین رمزارز دنیا یعنی بیت‌کوین به کمتر از ۲۰ هزار دلار در هفته‌های اخیر و نوسان در سبز و قرمز شدن بازار ارزهای دیجیتال باعث سردرگم شدن سرمایه‌گذاران شده است. در این شرایط، کارشناسان خارج نکردن سرمایه از این بازار و سرمایه‌گذاری با...

به گزارش زومیت، بازار ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی به یکی از جذاب‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر تبدیل شده است. بسیاری از افراد با دیدن سودهای چشمگیر این بازار، سرمایه‌گذاری و به اصطلاح تِرِید کردن در آن را آغاز کرده‌اند و به خرید بیت‌کوین، دوج‌کوین و سایر کوین‌ها مشغول‌اند.

بازار کریپتوکارنسی هم مثل هر بازار دیگری ریسک‌های فراوان و فراز و فرودهای بسیار دارد؛ معامله‌گران یا همان تریدرها مدتی سود دارند و زمانی دیگر در وضعیت نزولی بازار شاهد افت ارزش کوین‌های خود هستند.

البته بعد از رشد روز افزون بازار رمز‌ارزها برای مدت قابل توجهی، حالا شرایط نزولی بازار مدتی است که به سرمایه‌گذاران رخ نشان داده است. از سال ۲۰۲۰ تا امروز نمودار قیمت بیت‌کوین در اواخر خرداد و اوایل تیرماه به پایین‌ترین سطح رسیده که از تداوم روند نزولی در بازار ارزهای دیجیتال برای یک مدت طولانی خبر می‌دهد. ۲۸ خرداد بود که قیمت بیت‌کوین به ۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار رسید و این ارز یک سقوط ارزش جدی را تجربه کرد. هرچند کارشناسان این اتفاق را طبیعت هر بازاری می‌دانند و معتقدند فاجعه‌ای رخ نداده؛ اما برخی از سرمایه‌گذاران در بازار کریپتو نگران از دست رفتن سرمایه‌های خود هستند.

کارشناسان این حوزه عوامل مختلفی را علت پیش آمدن این وضعیت در بازار رمز‌ارزها می‌دانند. عده‌ای از کارشناسان داخلی و خارجی فاز اشباع فروش را به‌عنوان دلیل اصلی معرفی می‌کنند، عده‌ای رشد ۸٫۶ درصدی نرخ تورم آمریکا را علت ریزش ارزش بیت‌کوین می‌دانند و عده دیگری هم معتقدند بعد از هر صعود و رشد، بازار دچار افت شده و روند نزولی پیدا می‌کند.

در این شرایط احتمالاً یک سؤال بیش از همه ذهن سرمایه‌گذاران تازه‌کار این حوزه را به خود مشغول می‌کند: بهترین رفتار اقتصادی در شرایط فعلی چیست؛ ماندن در بازار یا خارج کردن سرمایه از آن؟ کارشناسان حوزه فین‌تک و بازار ارز دیجیتال در گفت‌وگو با زومیت به تحلیل وضعیت فعلی این بازار و پیش‌بینی خود از آینده پرداخته و بهترین راهکار برای سرمایه‌گذاری در شرایط امروز را ارائه کرده‌اند.

چرا بیت‌کوین ریزش کرد؟

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران، با اشاره به نوپا بودن بازار ارز دیجیتال به تشریح ویژگی‌ها و مختصات آن پرداخت و به زومیت گفت:

بازار کریپتوکارنسی با تاریخچه ۱۲، ۱۳ ساله، نسبت به بازارهایی مثل بورس، طلا، ملک و... سابقه کوتاهی دارد. در این مدت کوتاه هم بیشتر از ۵ ریزش سنگین داشته است. به همین دلیل به نظر من بازار کریپتوکارنسی اساساً بازاری با نوسان‌های بسیار شدید است که نه ریزش ممتد و آرام خواهد داشت و نه رشد ممتد و آرام.

به اعتقاد قربانی بازار کریپتو پایداری نخواهد داشت و به همین دلیل کسانی باید وارد این بازار شوند که از این نوسانات فراوان آگاه باشند، چون اگر با این وضعیت آشنا نباشند، این سرمایه‌گذاری برایشان آزاردهنده خواهد بود.

تحلیلگران بازار ارز دیجیتال: رمزارزهای خود را نفروشید!

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران برای ریزش در بازار بیت‌کوین دلایل متعددی را مطرح کرد و توضیح داد: «یکی از دلایل می‌تواند بروز اختلالات و مشکلات امنیتی برای صرافی‌ها باشد که تا مدت‌ها روند بازار را ریزشی و نزولی می‌کند.» به گفته او مدتی است که رگولاتورها در دنیا روی فضای کریپتوکارنسی حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند و بنابراین، رگولاتوری در کشورهای مختلف و صرافی‌های رمزارز جهان جدی‌تر شده و این موضوع بازار را برای فعالان دچار نقاط تاریک کرده است.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران شکست ناگهانی بعضی از رمزارزها را دلیل دیگر ریزش ارزش بیت‌کوین در هفته‌های اخیر دانست و گفت:

مشکلاتی برای شبکه ترا و رمزارز لونا به وجود آمد که باعث شد ارزش این رمزارز در یک شب به صفر برسد و شکست بخورد. این موضوع تأثیر بزرگی بر کل بازار کریپتو گذاشت. موضوعات تأثیرگذار بر نوسانات این بازار عموماً از این جنس هستند.

قربانی فعال شدن رمزارزهای ملی در کشوری مثل چین را نیز تأثیرگذار بر بازار ارز دیجیتال دانست که هرچند به نظر او جزو مسائل حاشیه‌ای است؛ اما می‌تواند یکی از عواملی باشد که بازار را به سمت ریزش می‌برد.

بعد از ریزش‌های اخیر در بازار کریپتوکارنسی و با وجود رکود و افزایش نرخ تورم در جهان در ماه‌های اخیر، برخی تحلیلگران اقتصادی به پایان دوران ریزش ارزش بیت‌کوین خوشبین نیستند. این در حالی است که بعضی کارشناسان این شرایط را مقطعی دانسته و به پایان این دوران امیدوار هستند. رضا قربانی یکی از همین کارشناسان خوشبین است که اعتقاد دارد امکان بهبود شرایط وجود دارد؛ البته او بهتر شدن وضعیت را مشروط به تغییراتی در عرصه رگولاتوری دانست و توضیح داد:

اگر فضا شفاف شود، یعنی تنظیم‌گری نهادهای رگولاتور کیان بازار را هدف نگیرد، شرایط به روال سابق برمی‌گردد؛ البته این که این بازگشت چه زمانی رخ می‌دهد قابل پیش‌بینی نیست چون ممکن است یک ماه دیگر باشد و همچنین ممکن است تا یک یا حتی ۲ سال آینده همین وضعیت ریزشی باقی بماند.

روی سبز و قرمز شدن وضعیت بازار حساب نکنید!

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران شرایط بازار ارز دیجیتال را در مجموع طبیعی خوانده و معتقد است در یک سال اخیر این بازار ملتهب بوده و نسبت به هر خبری واکنش‌های شدید نشان داده و می‌دهد. به گفته او در این شرایط نمی‌توان روی سبز شدن هرازگاهی وضعیت بازار حساب کرد و حتی ریزش‌های یک ماه گذشته هم فاجعه محسوب نمی‌شود. قربانی همچنین پیش‌بینی برخی افرادی که خود را تحلیلگر بازار می‌دانند، نادرست و غیر قابل اطمینان دانسته و مردم را از اعتماد به این نظرات منع کرد و گفت:

تحلیل‌هایی که برخی بر مبنای نمودارها ارائه می‌کنند، عموماً اشتباه بوده و بیشتر چیزی شبیه به نقاشی است! ما با بازاری روبه‌رو هستیم که رفتارهایش عموماً غیر قابل پیش‌بینی است؛ چراکه این بازار هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد و ابعاد آن کاملاً مشخص نیست. تا زمانی که کسی مالک دارایی دیجیتال است و آن را نقد نکرده، متوجه هیچ ضرر و زیانی نشده است.

خوش‌بینی قربانی نسبت به بازار ارز دیجیتال خلاف نظر برخی دیگر از کارشناسان و تحلیلگران دنیا است. برای مثال، ادوارد اسنودن، رئیس بنیاد آزادی مطبوعات، در کنفرانس consensus 2022 در مخالفت با سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال اعلام کرد:

من مردم را به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال تشویق نمی‌کنم و این همان چیزی است که من را از بسیاری از افراد جامعه دور می‌کند.

عضو هیئت‌مدیره نصر تهران نیز ضمن پذیرش چنین مخالفت‌ها توضیح داد که نسبت به کریپتوکارنسی‌ها ۲ دیدگاه متضاد وجود دارد که هر دو نیز صحیح است. او ناشناخته بودن این بازار را دلیل اصلی اختلاف نظرها دانست و گفت: «پدیده دارایی دیجیتال چیزی نیست که پیش از این در تاریخ سابقه داشته باشد، ما تازه در حال آشنایی با آن هستیم و به همین دلیل، ممکن است بعضی افراد اصلا این پدیده را درک نکنند یا آن را نپذیرند.» به اعتقاد قربانی، دسته‌ای دیگر از مخالفان ارزهای دیجیتال کسانی هستند که در سایر بازارها، مانند سهام یا طلا، منافعی دارند و به همین دلیل بازار کریپتو برایشان جذابیتی ندارد.

بااین‌حال این کارشناس مخالفت با بیت‌کوین و امثال آن را طبیعی و مشابه مخالفت با هر فناوری جدیدی دانسته و گفت:

این مسئله در مورد هر پدیده جدیدی وجود دارد. مثلاً نگاه مخالف نسبت به اینترنت یا کسب‌وکارهای اینترنتی هم وجود داشت؛ اما دیدیم که این پدیده‌ها رشد کردند. الان چون این فضا رگوله نشده و تنظیم‌گری دقیقی در آن صورت نگرفته، حاشیه‌هایش از متن مهم‌تر شده است.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران کلیت این مسیر و این فناوری را درست ارزیابی می‌کند و معتقد است این حوزه در آینده مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرد و کاربردهای بیشتری پیدا می‌کند. برخی گزارش‌ها، مانند گزارش بلاک‌ور اینتلیجنس، نیز به احتمال پذیرش بیشتر بیت‌کوین در سال‌های اخیر اشاره کرده و نوشته‌ است:

به احتمال زیاد در آینده پذیرش جهانی بیت‌کوین به‌طور قابل توجهی رشد خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ میزان پذیرش آن به ۱۰ درصد برسد.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها نرخ پذیرش جهانی بیت‌کوین تا سال ۲۰۲۱ را ۳٫۹ درصد عنوان کرده‌اند.

بهترین نوع سرمایه‌گذاری چیست؟

هرچند این بازار سنتی همواره سرمایه‌گذارانی داشته و مردم برای حفاظت از افت ارزش دارایی خود در شرایط تورم روی طلا و سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما در چند سال اخیر سودهای بازار ارز دیجیتال افراد را جذب این بازار جدید کرده است. ولی حالا احتمال دارد شرایط ریزشی بازار کریپتو منجر به خارج کردن سرمایه از این بازار و بردن آن به بازار طلا و سکه شود؛ اما آیا این تصمیم معقول و منطقی است؟

رضا قربانی با رد این تصمیم به راهکار مناسب برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت:

محافظه‌کارترین اقدام برای سرمایه‌گذاری این است که افراد سبدی از سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف تشکیل دهند، نه این که فقط در یک حوزه سرمایه‌گذاری کنند؛ ملک، ارزهای خارجی، طلا، سکه و ماشین را در سبد خود بگذارند و حتی اگر می‌توانند روی کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کنند.

البته او معتقد است در خصوص دارایی دیجیتال نیز باید سبد تشکیل داد؛ یعنی مردم باید رمزارزهایی با ریسک کم، متوسط و زیاد را در سبد خود قرار دهند. او در ادامه توصیه کرد که افراد زمانی وارد بازار ارز دیجیتال شوند که بدانند چطور باید فعالیت کنند. چراکه به گفته او افرادی که با مشاهده تجربیات موفق دیگران و پولدار شدن آن‌ها یا با توصیه افراد مشهور وارد این حوزه می‌شوند، معمولاً مال‌باخته می‌شوند.

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران حفظ دارایی در شرایط نزولی بازار، یعنی شرایط فعلی، را نیز ضروری دانست و گفت:

معمولاً وقتی بازار ریزشی می‌شود افراد می‌ترسند و تصمیم می‌گیرند دارایی خود را نقد کنند که در این وضعیت معمولاً هم با ضرر دارایی خود را نقد می‌کنند. کسانی هم که هنوز دارایی دیجیتال ندارند و رمزارز نخریده‌اند، الان که به حدود ۲۰ هزار دلار رسیده، زمان مناسبی برای خرید است.

او همچنین به کسانی که قصد ورود به این بازار را دارند توصیه کرد برای تکنولوژی بلاکچین وقت بگذارند و از آن شناخت پیدا کنند. علاوه بر این، به گفته قربانی افراد فقط باید بخشی از سرمایه‌شان را در این بازار بگذراند و کاری هم با آن نداشته باشند؛ چراکه بررسی دائمی نمودارها و تغییرات برای افراد تبدیل به رفتاری بیمارگونه و آزاردهنده می‌شود. او معتقد است سرمایه‌گذاری روی رمزارزها هم مثل خریدن زمین در جایی است که فکر می‌کنیم ۱۰ سال بعد آباد می‌شود.

بهترین استراتژی در بازار کریپتو

امیرعباس امامی، رئیس هیئت‌مدیره پلتفرم فینوپیا، نیز برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال پیشنهاداتی ارائه می‌کند. او در گفت‌وگو با زومیت در این مورد توضیح می‌دهد:

به‌طور کلی وضعیت بازار در حال حاضر بیش از همیشه ناپایدار و غیر قابل پیش‌بینی است و حتی امکان کاهش قیمت بیت‌کوین تا ارقام پایین‌تر نیز وجود دارد. بنابراین، برای افراد غیر حرفه‌ای همیشه منطقی‌ترین اقدام مشورت با افراد متخصص است تا متناسب با شرایط فرد بهترین پیشنهاد را به وی ارائه کنند.

به اعتقاد این کارشناس با توجه به این که برخی تحلیلگران ارقام حدود ۱۰ هزار دلار را هم برای افق یک سال آتی پیش‌بینی می‌کنند، برای اشخاص غیر حرفه‌ای که هنوز به بازار ورود نکرده‌اند بهترین استراتژی این است که صرفاً بازار را رصد کنند. برای سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای که از قبل وارد بازار شده‌اند صبوری و خودداری از فروش در قیمت‌های پایین بهترین اقدام است.

تحلیلگران بازار ارز دیجیتال: رمزارزهای خود را نفروشید!

امامی کم‌عمق بودن این بازار را عاملی دانست برای این که اتفاقات مختلف اثرات قابل توجهی بر آن داشته باشد. او درباره برخی از این اتفاقات گفت:

افزایش مستمر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اثری منفی بر بازارهای سرمایه داشته است. در سال‌های اخیر این بازار همبستگی قابل توجهی با بازار ارزهای دیجیتال خصوصاً در ریزش‌های ناشی از شوک داشته و این اتفاق خیلی دور از انتظار نبود.

او وضعیت اقتصاد جهانی را پرابهام خواند که باعث پرریسک شدن فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و غیرجذاب شدن آن برای سرمایه‌گذاران می‌شود. او در ادامه دلیل وجود ابهام بازار در بازار را احتمال رکود در جهان و تبعات جنگ روسیه و اوکراین و تنش‌های ژئوپولیتیکی نظیر بحث تایوان اعلام کرد.

بااین‌حال، برخی دلایل فنی و تکنیکی نیز به روند نزولی این بازار دامن زده است. رئیس هیئت‌مدیره پلتفرم فینوپیا این دلایل را چنین تبیین کرد: «از دید تکنیکال بعد از هر روند صعودی بازار نیاز به اصلاح دارد و هیچ بازاری به صورت مستمر رشد نمی‌کند، لذا این روند نزولی هم براساس الگوهای تکنیکالی اتفاق خارج از چارچوبی نیست.»

۲ سال رکود در بازار ارز دیجیتال

این کارشناس پیش‌بینی بازارهای معاملاتی، نظیر بورس و ارزهای دیجیتال، در چنین شرایطی را دشوار دانست و گفت:

به نظر می‌رسد وضعیت بازار رمزارزها همگام با بازارهای سهام حدودا در یک افق ۲ ساله رکودی باشد. پیش‌بینی دشوار است اما سرمایه‌گذار باهوش فردی است که با ارزیابی وضعیت بازار و تخمین احتمال وقوع حالات مختلف با توجه به استراتژی مدیریت ریسک و سرمایه خود برای هر سناریویی برنامه داشته باشد.

او زمان بعدی صعود در بازار را نیز تخمین زده و گفت: «احتمالاً موج صعودی بعدی بازار بعد از هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین) بعدی خواهد بود و در این مدت بیت‌کوین روند صعودی جدی‌ای را تجربه نخواهد کرد. هرچند این موضوع صرفاً پیش‌بینی است و احتمال وقوع هر رخدادی وجود دارد.»

تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این شرایط باید با در نظر گرفتن شرایط بازار و وضعیت سرمایه شخصی افراد انجام گیرد. امیرعباس امامی ضمن تأیید این مسئله سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه را در وضعیت فعلی منطقی‌تر خواند و گفت: «هر شخص با توجه به میزان سرمایه، ریسک‌پذیری و استراتژی سرمایه‌گذاری تصمیم متفاوتی درباره بازار سرمایه‌گذاری خواهد داشت؛ اما به‌طور کلی به نظر می‌رسد درحال‌حاضر در مقایسه بین بازار طلا و سکه و بازار ارز دیجیتال، بازار طلا بازده همراه با ریسک منطقی‌تری داشته باشد.»

با توجه به این که نمی‌توان با اطمینان از زمان خروج بازار کریپتوکارنسی از روند نزولی صحبت کرد، بهترین راه در نظر گرفتن تحلیل و توصیه‌های کارشناسان برای اتخاذ بهترین تصمیم‌های سرمایه‌گذاری است. با مشاهده شرایط کنونی بازار ارز دیجیتال و مجموع توصیه‌های تحلیلگران درباره رفتارهای مناسب اقتصادی می‌توان نتیجه گرفت که راهکار مناسب در وضعیت فعلی این است که افراد با آگاهی و شناخت کافی نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز اقدام کنند، برای مدتی سرمایه خود در بازار کریپتو را نادیده بگیرند و با پرهیز از وارد کردن تمام سرمایه خود در یک بازار مشخص، ریسک از دست رفتن دارایی خود را کاهش دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!