برنامه ویژه ایران و روسیه برای بغداد!


در هفته گذشته سه اتفاق مهم رخ داد، این سه اتفاق باعث شدند تا ایران و عراق به طور جداگانه یا هر دو با هم بیش از پیش در کنار روسیه قرار بگیرند و جای پای مسکو را در منطقه محکم‌تر از قبل کنند. این رویدادها عبارت بودند از: سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور...

نواندیش: در هفته گذشته سه اتفاق مهم رخ داد، این سه اتفاق باعث شدند تا ایران و عراق به طور جداگانه یا هر دو با هم بیش از پیش در کنار روسیه قرار بگیرند و جای پای مسکو را در منطقه محکم‌تر از قبل کنند. این رویدادها عبارت بودند از: سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران و دیدار با شخصیت های ارشد سیاسی و نظامی ایران، دوم خروج جریان مقتدی صدر، رهبر مذهبی پر نفوذ عراق از پارلمان و سوم نقشه راه همکاری جدید بین ایران و عراق که مورد توافق طرفین قرار گرفت.

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، اویل پرایس در مورد تلاش تهران و مسکو برای نفوذ بر عراق نوشت: اولین نکته، در رابطه با روسیه باید گفت که قبل از خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام در ماه می 2018، کرملین از کاهش محدودیت‌ها در توافق هسته‌ای برای نزدیکی به ایران نهایت استفاده را کرده بود. به بیان دیگر توافقی که در سال 2015 منعقد شد باعث گردید تا حضور روسیه در ایران به طور چشمگیری افزایش پیدا کند،

برنامه ویژه "ایران و روسیه" برای بغداد!

دوم، در رابطه با جریان مقتدی صدر در عراق است، این روحانی شیعه مدتها به دنبال وحدت عراق، از جمله منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال و حداقل نگه داشتن نفوذ خارجی بود. این جا گروه کرد حزب دمکرات کردستان بود که طرح صدر را متوقف کرد. یک منبع مطلع در پایان گفت: بنابراین، اکنون به جایی که بودیم یعنی عدم وجود یک قدرت مشخص و مستقل در عراق بازگشته‌ایم، این دقیقا همان چیزی است که ایران و روسیه آن را می‌خواهند.

سومین و آخرین نکته مربوط به نقشه راه همکاری جدید بین ایران و عراق است. همانطور که اویل پرایس چندین سال است که تاکید کرده، یکی از مهم ترین روش‌های تامین برق در سراسر خاورمیانه، تثبیت کنترل شبکه توزیع انرژی نه فقط برق، بلکه نفت و گاز است و این کانون تمام آخرین برنامه‌های ایران بوده است. برنامه اشاره شده به طور کامل توسط کرملین هم حمایت می‌شود. روسیه قبلاً قدرت ناشی از وابستگی کشورها به صادرات نفت و گاز خود را در اروپا دیده است و آمریکا نیز به خوبی می‌داند که ایران از طریق تامین برق و گاز مستمر عراق، چه قدرت اعمال نفوذی بر این کشور دارد.

در مجموع ایران و روسیه تمام تلاش خود را می کنند تا حداکثر نفوذ را بر بغداد اعمال کرده و این کشور را در بلوک خود نگاه دارند!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی