فرمان پوتین برای حرکت نیروها به سمت دونتسک در اوکراین


فرمان پوتین برای حرکت نیروها به سمت دونتسک در اوکراین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از سقوط لوهانسک به فرماندهان ارتش خود فرمان داد به سمت دونتسک واقع در شرق اوکراین حرکت کنند.

به گزارش ایرنا، تارنمای نشریه انگلیسی « فایننشال تایمز» با انتشار این خبر نوشت: پس از تصرف منطقه لوهانسک توسط قوای روسیه واقع در شرق اوکراین طی روزهای اخیر، ولادیمیر پوتین اکنون به ژنرال های ارتش خود در غرب روسیه فرمان پیش روی به سمت استان دونتسک را صادر کرد.

با عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی در مورخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ از شهر «لیسیچانسک»، منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین به کنترل نیروهای روسیه درآمد، ستاد نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نظامیان این کشور از شهر «لیسیچانسک»، آخرین مقر خود در منطقه لوهانسک عقب نشینی کرده‌اند؛ پیش تر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور را در جریان کنترل کامل بر منطقه لوهانسک در شرق اوکراین قرار داده بود.

فایننشال تایمز گزارش داد: پوتین در بیانیه کرملین اعلام کرد؛ «یگان‌هایی که در نبردهای فعال شرکت کردند و با موفقیت در مسیر لوهانسک به پیروزی رسیدند، البته باید استراحت کنند و توانایی‌های رزمی خود را بازیافته و افزایش دهند؛ دیگر تشکیلات نظامی باید وظایف خود را بنابر یک برنامه مصوب قبلی، طبق یک برنامه واحد انجام و به پیش برند.

رویترز: اوکراین خود را برای دفاع از دونتسک آماده می کند

درهمین حال خبرگزاری رویترز نیز ضمن پوشش این خبر،گزارش داد: قوای روسیه پس از اعلام پیروزی توسط ولادیمیر پوتین در استان لوهانسک، توجه خود را به سمت هدف بعدی در شرق اوکراین و استان دونتسک معطوف کرده‌اند.

رویترز با اشاره به این مطلب که جنگ اوکراین مدت پنج ماه است ادامه دارد نوشت: این جنگ اکنون وارد مرحله جدیدی شده است، تصرف شهر « لیسیچانسک» ، فتح منطقه لوهانسک یکی از دو منطقه مهم در «دونباس» در شرق اوکراین را کامل کرد.

این رسانه انگلیسی افزود: نیروهای نظامی اوکراین امروز خود را برای دفاع از دونتسک آماده می کنند و در منطقه ای که بیشترین شهرها را در آن تحت کنترل دارند، خط دفاعی تشکیل می دهند؛ این درحالی است که پوتین به سربازان خود در نبرد لوهانسک دستور استراحت و بازیابی قوانی نظامی داده و دیگر واحدهای نظامی روسیه در سایر نقاط به جنگ (در شرق) اوکراین ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه ۱۳ تیرماه اعلام کرد که آزادسازی لوهانسک با سقوط شهر لیسیچانسک و همچنین چند شهر مجاور تکمیل شد که اکنون تحت کنترل روسیه و نیروهای مسلح جمهوری لوهانسک هستند.

در همین رابطه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در واکنش به سقوط شهر لیسیچانسک گفت: ما سرزمین‌های خود از جمله لیسیچانسک را پس خواهیم گرفت، اما قبل از هر چیز باید از مردم محافظت شود.

وی افزود، سیستم‌های HIMARS و سلاح‌های مدرنی که دریافت می‌کنیم کمک می‌کنند تا خسارت های سنگینی به نیروهای روسیه وارد کنیم.

با این وجود مقام‌های اوکراینی با اشاره به اعلام کمک یک میلیارد دلاری از سوی دولت بایدن، این اقدام را برای عقب راندن قوای روسیه از خاک اوکراین کافی نمی‌دانند.

رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب و نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رفیقِ نیمه راه