ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!


ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!

ارتودنسی فانکشنال یکی از متدهای جدید در صنعت زیبایی دندان محسوب می‌شود. اگر به دنبال تغییراتی در چهره با ارتودنسی هستید، احتمال دارد دندان‌پزشک این روش را به شما پیشنهاد دهد. برای کسب اطلاعات کامل در مورد این روش زیبایی در ادامه مطلب...

ارتودنسی فانکشنال یکی از متدهای جدید در صنعت زیبایی دندان محسوب می‌شود. اگر به دنبال تغییراتی در چهره با ارتودنسی هستید، احتمال دارد دندان‌پزشک این روش را به شما پیشنهاد دهد. برای کسب اطلاعات کامل در مورد این روش زیبایی در ادامه مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم ارتودنسی فانکشنال چیست؟ انواع آن چه تفاوتی با هم دارند؟ تا چه مدت باید از آن استفاده کرد؟ این روش مناسب چه افرادی است؟ مزایا و معایب آن چیست؟ چگونه باید از آن مراقبت کرد؟ هزینه این روش زیبایی چقدر می‌شود؟

جهت مشاوره با دندانپزشک و متخصص ارتودنسی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. متخصص ارتودنسی با معاینه دندان‌ها و بررسی وضعیت فک بهترین روش ارتودنسی را به شما پیشنهاد می‌دهد. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی با پزشک وجود دارد.

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!

مشاوره با دکترهای
دندانپزشک دکترِتو

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!

ارتودنسی فانکشنال چیست؟

در بسیاری از روش‌های مختلف ارتودنسی برای مرتب شدن دندان‌ها، دندان‌های اضافی کشیده می‌شوند. اما در روش ارتودنسی فانکشنال تمرکز روی باز شدن فک بالا و پایین و ایجاد فضای کافی برای دندان‌ها است. ارتودنسی فانکشنال یکی از خدمات دندانپزشکی است که تاثیر زیادی در چهره دارد. در این روش دندانپزشک دندانی را نمی‌کشد و برای بهبود وضعیت فک از دستگاه فانکشنال استفاده می‌کند.

در مدت‌زمان تعیین شده، دستگاه باید داخل دهان بماند. به‌مرور فک به حالت متعادل می‌رسد. این اقدام علاوه بر جنبه زیبایی به حل مشکل سینوس و آپنه خواب هم کمک می‌کند. بهترین عملکرد دستگاه فانکشنال زمانی است که شخص هم دندان‌های شیری و هم دندان‌های دائمی دارد.

در روش ارتودنسی فانکشنال فک بالا و پایین به‌مرور تغییر کرده و جا برای دندان‌ها باز می‌شود. اما در دیگر روش‌های ارتودنسی برای مرتب شدن دندان‌ها، پزشک مجبور است دندان‌های اضافی را بکشد.

انواع ارتودنسی فانکشنال

برای ارتودنسی فانکشنال دستگاه‌های مختلفی طراحی شده است. اساس کار این دستگاه‌ها مشابه بوده و یکی از تفاوت‌های اصلی آنها در ثابت و متحرک بودن آنها است.

۱. ارتودنسی فانکشنال ثابت

در نوع ثابت ارتودنسی فانکشنال دستگاه روی دندان‌ها قرار گرفته و نمی‌توان آن را از دهان خارج کرد. با وجود این دستگاه در دهان می‌توان به‌راحتی غذا خورد، صحبت کرد و دندان‌ها را مسواک زد. معمولا این نوع دستگاه در روزهای اول کمی باعث ناراحتی می‌شود. اما بعد از مدت کوتاهی به آن عادت می‌کنید.

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!دستگاه فانکشنال ثابت امکان جابجایی نداشته و با وصل شدن به دندان‌ها فک را به سمت جلو هدایت می‌کند.

۲. ارتودنسی فانکشنال متحرک

بیشتر دستگاه‌های فانکشنال دستگاه‌های متحرک هستند. شما می‌توانید هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن آن را از دهان خارج کنید. البته باید دقت داشته باشید که در بیشتر ساعات روز دستگاه باید داخل دهان قرار بگیرد. در غیر این صورت درمان به‌خوبی انجام نمی‌شود. اگر استفاده از ارتودنسی متحرک برای کودک سخت است، باید با پزشک مشورت کنید تا راه‌حل استفاده از آن را به شما توضیح دهد.

انواع دستگاه فانکشنال

در این روش ارتودنسی از دستگاهی استفاده می‌شود تا ساختار استخوان‌های فک بالا و پایین تغییر کند. این دستگاه دندان‌ها را به موقعیت مناسب هدایت کرده و مشکلات مربوط به عملکرد عضلانی را بهبود می‌دهد. انواع مختلفی از دستگاه فانکشنال وجود دارد که عبارتند از:

دستگاه هربست: این دستگاه ثابت بوده و روی دندان‌های آسیاب (دندان‌های پشتی) در فک بالا قرار می‌گیرد. میله در امتداد به دندان‌های پایین وصل شده و فشار خفیفی ایجاد می‌کند. در نتیجه فک پایین به سمت جلو حرکت می‌کند.دستگاه مارا: با این دستگاه می‌توان فک پایین یا فک بالا را به جلو هدایت کرد.اکتیویتور: این دستگاه خود به چند نوع مختلف اکتیویتور H، اکتیویتور V و مدل‌های دیگر تقسیم می‌شود. برای هماهنگ شدن فک بالا و پایین این دستگاه کاربرد دارد.بایوتینور: این دستگاه از جنس اکریلیک (پلاستیک) است. برای حرکت فک پایین به جلو از آن استفاده می‌شود. یک قسمت از آن پشت دندان‌های جلویی فک بالا قرار گرفته و یک قسمت با دندان‌های پایین تماس دارد. با بستن دهان فک پایین را به سمت جلو می‌کشد.تویین بلاک: این دستگاه مشابه دستگاه بایوتینور است. با این تفاوت که به‌جای یک قطعه دارای دو قطعه است. در نتیجه حجم کمتری داشته و راحت‌تر در دهان قرار می‌گیرد.فانکشنال متحرک فرانکل: برای اصلاح فک پایین و باز شدن جا برای دندان‌های دائمی از این دستگاه استفاده می‌شود. این دستگاه خود ۵ مدل دارد که هرکدام نوعی از ناهنجاری فک را درمان می‌کنند.

به نقل از plazaortho در مورد انواع دستگاه فانکشنال و نحوه درمان:

استفاده از دستگاه های مختلف فانکشنال ویژگی کلیدی این نوع ارتودنسی است. در این روش از الگوی رشد طبیعی بدن استفاده می‌شود تا رشد فک به نحو مطلوب‌تری هدایت شود. درمان زودهنگام زمان موردنیاز برای استفاده از بریس فانکشنال را کاهش می‌دهد.

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!در این تصویر دستگاه فانکشنال مدل تویین بلاک را مشاهده می‌کنید که به هماهنگی فک‌ها کمک می‌کند.

مدت زمان درمان با ارتودنسی فانکشنال چقدر است؟

ارتودنسی فانکشنال شامل دو فاز می‌شود. در فاز اول دستگاه ارتودنسی فانکشنال استخوان‌های فک بالا و پایین را جابه‌جا می‌کند. این مرحله معمولا بین ۹ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد. باتوجه‌به میزان ناهنجاری ممکن است این مدت‌زمان کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود. در فاز دوم در صورت نیاز بریس‌های سنتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا دندان‌ها صاف شوند. برخی از افراد به این مرحله نیازی ندارند. فاز دوم نیز معمولا ۹ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد. ممکن است در برخی افراد سال‌ها بریس سنتی روی دندان‌ها باقی بماند.

مزایای ارتودنسی فانکشنال

این روش ارتودنسی مزایای زیادی داشته و متخصص ارتودنسی برای بسیاری از افراد این روش را پیشنهاد می‌دهد. مزایای آن عبارتند از:

نیازی به کشیدن دندان نیست.به دلیل تغییر فک در چهره تغییر زیادی ایجاد می‌کند.جلوگیری از مشکلات تنفسیپیشگیری از اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (این اختلال باعث درد مزمن در فک می‌شود.)عدم جابه‌جایی دندان‌ها بعد از ارتودنسی

معایب ارتودنسی فانکشنال

این روش برای افرادی که نیاز به جابه‌جایی استخوان فک بالا یا پایین را دارند، گزینه بسیار خوبی است. اما همانند هر روش دیگری معایبی هم دارد. این معایب عبارتند از:

نیاز شدید به رعایت بهداشت به‌ویژه در نوع ثابت آنعدم استفاده منظم از نوع متحرک باعث بی‌نتیجه ماندن درمان می‌شود.نسبتا هزینه بالایی دارد.ممکن است بعد از آن به ارتودنسی سنتی هم نیاز داشته باشید و مدت‌زمان درمان طولانی می‌شود.

ارتودنسی فانکشنال برای چه افرادی مناسب است؟

این روش ارتودنسی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های مهم ارتودنسی فانکشنال عدم جابه‌جایی دندان‌ها بعد از تکمیل درمان است. به همین دلیل اگر پزشک تشخیص دهد که با باز شدن فک بالا و پایین مشکل دندان‌ها برطرف می‌شود، از این روش استفاده می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید این روش ارتودنسی برای شما مناسب است یا نه، باید با متخصص ارتودنسی مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با دندانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!

مشاوره با دکترهای
دندانپزشک دکترِتو

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!

مراقبت از ارتودنسی فانکشنال

فرقی ندارد دستگاه فانکشنال ثابت باشد یا متحرک؛ درهرصورت باید به بهداشت دهان و دندان بیشتر از قبل توجه کنید. اگر ارتودنسی شما متحرک است، هنگام مسواک زدن آن را از دهان خارج کنید. دستگاه را طبق گفته پزشک به‌خوبی تمیز کنید و بعد از استفاده از مسواک و نخ دندان آن را در دهان بگذارید.

دررابطه‌با دستگاه‌های ثابت تمیزکردن دندان‌ها کمی مشکل است. برای تمیزکردن این دستگاه نخ دندان‌های مخصوصی وجود داشته و می‌توان با برس بین دندانی نیز آن را تمیز کرد. برای کاهش ناراحتی در روزهای اول استفاده از ارتودنسی ثابت بهتر است از غذاهای نرم استفاده کنید و گاهی با آب‌نمک دهان را شستشو دهید.

اگر دررابطه‌با نحوه مراقبت و رعایت بهداشت ارتودنسی فانکشنال سوالی دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

ارتودنسی فانکشنال چه به‌صورت ثابت و چه به‌صورت متحرک باشد، نیاز به رعایت بهداشت دارد. باید دستگاه فانکشنال به‌خوبی تمیز شود تا احتمال پوسیدگی دندان پایین بیاید.

ارتودنسی فانکشنال برای کودکان

برای مرتب شدن دندان کودکان می‌توان هم از روش‌های سنتی ارتودنسی و هم از روش فانکشنال استفاده کرد. معمولا پزشک انتخاب را برعهده والدین می‌گذارد. از سنین ۴ یا ۵ سالگی می‌توان این ارتودنسی را برای کودک انجام داد. مزیت اصلی ارتودنسی فانکشنال این است که نیازی به کشیدن دندان‌ها نبوده و برای بهبود عملکرد فک تغییر می‌کند. به همین دلیل معمولا پیشنهاد می‌شود، از این دستگاه برای ایجاد تغییر بهتر استفاده شود.

ارتودنسی فانکشنال برای بزرگسالان

این روش ارتودنسی برای بزرگسالان نیز استفاده می‌شود. البته جابه‌جایی استخوان فک در کودکان راحت‌تر بوده و معمولا دندانپزشک پیشنهاد می‌دهد، برای انجام این روش در سنین پایین اقدام کنید. اما بزرگسالان نیز می‌توانند تا حدودی مشکلات فک بالا یا پایین را با ارتودنسی فانکشنال برطرف کنند.

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال برای بزرگسالان هم استفاده می‌شود و تا حدودی فک را جابه‌جا می‌کند.

قیمت ارتودنسی فانکشنال

قیمت خدمات دندانپزشکی در 1401 کمی افزایش داشته است. در رابطه با هزینه ارتودنسی فانکشنال نمی‌توان عدد دقیقی اعلام کرد. موقعیت مطب، تخصص پزشک و میزان ناهنجاری در فک و دندان تاثیر زیادی در قیمت دارند. به طور معمولا قیمت این ارتودنسی 15 میلیون تومان است. اما این هزینه می‌تواند باتوجه‌به عوامل ذکرشده کمتر یا بیشتر شود.

سوالات متداول شما

اگر به دنبال بهترین روش ارتودنسی هستید و دندانپزشک به شما ارتودنسی فانکشنال را پیشنهاد داده است، احتمالا با سوالاتی دراین‌رابطه روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

تفاوت ارتودنسی فانکشنال با ارتودنسی های دیگر چیست؟

در روش‌های ارتودنسی سنتی تنها روی زیبایی دندان‌ها و ارتودنسی توجه می‌شود. اما در این روش قبل از ارتودنسی پزشک روی ارتوپدی و تغییر استخوان فک تمرکز می‌کند. در نتیجه مشکلاتی مانند آپنه خواب، مشکلات تنفسی و استخوان‌های فک بالا و پایین حل می‌شوند.

در روز چند ساعت باید از بریس فانکشنال استفاده کرد؟

اگر بریس فانکشنال شما متحرک است، باید به طور منظم از آن استفاده کنید. دستگاه را تنها برای غذا خوردن یا مسواک زدن از دهان خارج کنید. معمولا دندانپزشک توصیه می‌کند، در روز بیشتر از ۴ ساعت دستگاه را از دهان خارج نکنید.

درمان با دستگاه ارتودنسی فانکشنال را از چه سنی می توان شروع کرد؟

این روش ارتودنسی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان استفاده می‌شود. اما در سنین کودکی به‌ویژه در سن ۴ یا ۵ سالگی تاثیر آن بیشتر بوده و فک راحت‌تر جابه‌جا می‌شود.

بهترین سن برای ارتودنسی فانکشنال چه سنی است؟

ازآنجایی‌که در این روش فک جابه‌جا می‌شود، سن رشد و تکامل شخص بهترین سن برای استفاده از دستگاه فانکشنال است. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند، در سنین ۴ یا ۵ سالگی این ارتودنسی انجام شود.

آیا استفاده از ارتودنسی فانکشنال قبل از ۱۰ سالگی مزایایی دارد؟

بله در این سنین کودک درحال‌رشد و تکامل بوده و راحت‌تر می‌توان ساختار فک را تغییر داد. هر چه شخص بزرگ‌تر می‌شود، جابه‌جایی فک سخت‌تر است.

ارتودنسی فانکشنال ثابت بهتر است یا متحرک؟

هرکدام از انواع دستگاه ارتودنسی فانکشنال مزایا و معایبی دارند و نمی‌توان گفت کدام مورد بهتر از دیگری است. پزشک باید باتوجه‌به نوع و شدت ناهنجاری دستگاه مناسب را انتخاب کند. ممکن است برای کودکان استفاده از دستگاه ثابت راحت‌تر از دستگاه متحرک باشد.ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!
آیا مشکل نامنظمی دندان با ارتودنسی فانکشنال رفع می شود؟

با استفاده از این روش ارتودنسی فک بالا یا پایین حرکت کرده و جا برای دندان‌ها باز می‌شود. در نتیجه بدون کشیدن دندان می‌توان آنها را صاف کرد. گاهی درمان در دو فاز انجام شده و پزشک بعد از ارتودنسی فانکشنال برای صاف شدن دندان‌ها ارتودنسی سنتی را توصیه می‌کند.

تمیز کردن دستگاه ارتودنسی فانکشنال به چه صورت است؟

انواع متحرک آن را باید هنگام مسواک زدن از دهان خارج کرد و دستگاه را با خمیردندان و مسواک مخصوص به‌خوبی تمیز کرد. برای تمیزکردن نوع ثابت آن باید از نخ دندان و برس‌های بین دندانی استفاده کنید.

آیا با وجود این دستگاه در دهان می توان غذا خورد؟

دستگاه‌های متحرک را می‌توان هنگام غذا خوردن از دهان خارج کرد. اما نوع ثابت آن ممکن است در روزهای اول هنگام غذا خوردن باعث ناراحتی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود، در چند روز اول از غذاهای نرم استفاده کنید.

آیا بریس فانکشنال شکل صورت را تغییر می دهد؟

بریس فانکشنال به دلیل تغییر ساختار فک بالا و پایین و حرکت‌دادن استخوان‌های این ناحیه تاثیر زیادی در صورت دارد و چهره را تا حد زیادی تغییر می‌دهد.

آیا درمان با بریس فانکشنال همیشه موثر است؟

اگر مشکل ناهنجاری دندان‌ها به دلیل فضای کم فک بالا یا پایین باشد، می‌توان از این روش استفاده کرد. در غیر این صورت ارتودنسی فانکشنال نمی‌تواند تاثیری داشته باشد.

آیا ارتودنسی فانکشنال درد دارد؟

این روش ارتودنسی مانند دیگر روش‌ها به دلیل ایجاد فشار خفیف روی فک باعث احساس درد می‌شود. با هر بار سفت کردن دستگاه فشار روی فک زیاد شده و ممکن است چندین روز درد احساس کنید.

بهترین سن درمان فانکشنال در دختران و پسران متفاوت است؟

در رفع ناهنجاری‌های مختلف دندان دختر یا پسر بودن شخص تفاوتی ندارد. اما اگر ارتودنسی برای جلو آوردن فک پایین انجام می‌شود، جنسیت تغییراتی ایجاد می‌کند. به دلیل شرایط بلوغ بهتر است دختران در سن ۹ یا ۱۰ سالگی این ارتودنسی را انجام دهند و پسران به سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی موکول کنند.

کودک من مشکل نامنظمی فکی و دندانی دارد چه کنم؟

مشکل نامنظمی فکی و دندانی با حرکت فک به سمت جلو حل می‌شود. برای این منظور می‌توان از دستگاه ارتودنسی فانکشنال استفاده کرد.

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!

مشاوره با دکترهای
دندانپزشک دکترِتو

ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!ارتودنسی فانکشنال، انقلابی در زیبایی دندان!

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دندانپزشک

ارتودنسی فانکشنال یکی از موثرترین روش‌های زیبایی دندان است که تاثیر زیادی روی چهره دارد. در این روش به‌جای کشیدن دندان برای باز شدن فضا در فک، با دستگاه فانکشنال فک بالا و پایین حرکت می‌کنند. بهترین سن برای انجام آن سن ۴ یا ۵ سالگی است. زیرا در این سنین کودک درحال‌رشد بوده و تغییر ساختار فک راحت‌تر است.

برای انتخاب دکتر ارتودنسی باید دقت داشته باشید که پزشک تجربه این نوع ارتودنسی را داشته باشد. متخصصانی که فقط ارتودنسی سنتی انجام داده‌اند، نمی‌توانند این روش را انجام دهند.

برای پیداکردن بهترین دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
منابع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا