چگونه اتباع خارجی حساب بانکی ایجاد کنند؟


چگونه اتباع خارجی حساب بانکی ایجاد کنند؟

اقتصاد آنلاین-عاطفه حسینی؛ در این ابلاغیه آمده است که بر اساس دستور مراجع ذی‌صلاح از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، یعنی ۹ تیرماه سال جاری، ارائه خدمات بانکی از قبیل افتتاح هرگونه حساب ارزی و...

اقتصاد آنلاین-عاطفه حسینی؛ در این ابلاغیه آمده است که بر اساس دستور مراجع ذی‌صلاح از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، یعنی ۹ تیرماه سال جاری، ارائه خدمات بانکی از قبیل افتتاح هرگونه حساب ارزی و ریالی و همچنین حواله انتقال هرگونه وجه از مبدأ و به مقصد اشخاص حقیقی خارجی، ممنوع اعلام شده است. این اطلاعیه‌ مرجع صدور دستورالعمل را اداره کل تطبیق و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، اعلام کرده است.

همچنین در روزهای گذشته تعدادی از اتباع خارجی در فضای مجازی اطلاع دادند که برای استفاده از اینترنت بانک و همراه بانک در برخی‌ها از بانک‌ها با مشکل مواجه شده‌اند. گویا از ابتدای تیرماه اینترنت بانک و همراه بانک برای کلیه اتباع غیرایرانی که قبلا عضو سامانه‌های مذکور بوده‌اند و همچنین فعال سازی و تغییر شماره موبایل در سامانه همراه بانک ممنوع شده است.

البته طولی نکشید که مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار توییتی، اعمال محدودیت برای اتباع خارجی را تکذیب کرد. مصطفی قمری وفا گفته بود که پیرو انتشار برخی مطالب در خصوص محدودیت ارائه خدمات بانکی به اتباع خارجی به اطلاع می‌رساند که خدمات مبتنی بر کارت خرید اینترنتی و انتقال وجه از طریق پایا (تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال) برای کلیه اتباع خارجی همچنان در دسترس است.

قمری وفا همچنین تاکید کرده که در روزهای آتی و پس از دریافت اطلاعات هویتی اتباع مجاز از مراجع ذی‌صلاح سایر خدمات بانکی به اتباع خارجی مجاز، ارائه خواهد شد.

بر اساس قوانین ایران، تمامی اشخاص ساکن ایران یا مسافرین خارجی برای انجام امور اداری خود باید شناسه منحصر به فرد داشته باشند. این شناسه همانند کد ملی بوده و به آن «کد فراگیر» گفته می‌شود.

کد فراگیر یک شناسه ۱۲ رقمی برای اتباع خارجی ساکن ایران می‌باشد که برای امور اداری و بانکی مورد نیاز می‌باشد. این کد مانند یک شناسه هویتی بوده که مانع از وارد کردن مکرر داده‌های اشخاص خارجی در سامانه‌های مختلف می‌شود و تنها با داشتن یک کد جامع، امکان استفاده از امکانات موجود می‌باشد.

شرایط ایجاد حساب بانکی برای اتباع خارجی:

۱- داشتن حداقل ۱۸ سال تمام یا حکم رشد از دادگاه صالحه (داشتن اهلیت) برای اشخاص حقیقی.

۲- در مورد اشخاص حقوقی خارجی، ثبت شرکت در ایران الزامی است و می‌بایست اجازه افتتاح حساب در اساسنامه پیش بینی شده باشد و مدت اختیارات هیات مدیره منقضی نشده باشد.

۳- معرفی دو نفر از مشتریان بانک و یا ارائه معرفی نامه کتبی از جانب یکی از ارگان‌های دولتی و یا کنسولگری‌های سفارتخانه‌های خارجی یا بانک‌ها و موسسات مالی معتبر خارجی مبنی بر شناسایی و تایید متقاضی.

۴- دارا بودن گذرنامه و پروانه اقامت معتبر.

۵- اخذ نشانی محل اقامت دائم بر اساس مدارک ( یکی از این موارد: سند ملک، اجاره نامه، قبض تلفن یا هر مدرکی که با آن می‌توانید محل اقامت خود را اثبات نمایید)

۶- اخذ اقرارنامه و تعهد مبنی بر نداشتن تخلف مالی در سایر کشورها.

۷- نداشتن سابقه چک برگشتی.

۸- نداشتن بدهی غیرجاری در شبکه بانکی.

۹- ارائه تاییدیه از وزارت امور خارجه برای سفارت‌ خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌الملی.

۱۰- افتتاح حساب جاری برای شخص حقوقی خارجی صرفاً برای شعبه و یا نمایندگی آن که در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است، مجاز می‌باشد.

۱۱- داشتن کد فراگیر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن