استاد صادق تبریزی در تمام دوران هنری اش می خواست پلی بین سنت و مدرنیته باشد


استاد صادق تبریزی در تمام دوران هنری اش می خواست پلی بین سنت و مدرنیته باشد

نماینده خانواده تبریزی با اشاره به اینکه استاد صادق تبریزی در تمام دوران هنری اش می خواست پلی بین سنت و مدرنیته باشد،گفت: استاد تبریزی مینیاتور را از فرم سنتی خارج و به مدرت تبدیل کرد .

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رونمایی از کتاب هنری(Art Book) زنده یاد استاد صادق تبریزی به همراه نمایشگاه آثار کمتر دیده شده این هنرمند ظهر امروز سه شنبه 14 تیر با حضور شاهین ترکمن،کیوریتور نمایشگاه، مهرداد فلاح، نماینده خانواده تبریزی و مازیار مصوّر رحمانی،ناشر کتاب استاد تبریزی در نگارخانه سهراب برگزار شد.

در این نشست «مهرداد فلاح»، نماینده خانواده تبریزی درباره انتشار کتاب هنری استاد صادق تبریزی گفت: استاد تبریزی در طول 60 سال فعالیت هنری اش علاقمند بود کتابی از آثارش با انتخاب خودش منتشر کند که این کتاب مرجع باشد؛ در سال 92 این کار را شروع کردند ولی محدودیت هایی در جمع آوری آثار داشتند اما بالاخره کتاب در سال 96 منتشر شد و نشست خبری معرفی کتاب را هم استاد برگزار کردند ولی در همان سال استاد به دلیل بیماری فوت کردند.

نماینده خانواده تبریزی درباره راه اندازی نگارخانه 66 که اکنون گالری سهراب است، توضیح داد: نگارخانه 66 را در سال 1352 راه اندازی کردند و نمایشگاه های متعددی از فرامرز پیل آرام سعود عربشاهی و... از مجموعه شخصی شان را در این نگارخانه به نمایش درآوردند؛ تا اینکه در 5 و6 سال آخر عمرشان این نگارخانه تحویل گالری سهراب شد.

وی افزود: خانواده دوست داشتند کتاب هنری استاد صادق تبریزی در زمان خودش منتشر شود ولی با مشکلاتی همراه بود چرا که جمع آوری آثار برای برپایی نمایشگاه سخت بود.

مهرداد فلاح درباره ویژگی های کتاب هنری استاد صادق تبریزی گفت: در این کتاب از تمام دوران کاری استاد تبریزی از دوره ای که سفال و سرامیک تا دوره ای که در دانشگاه هنرهای زیبا بودند یا دوره ای که انتزاعی کار می کردند و دوره که مینیاتورهای مدرن کار کردند همه در کتاب وجود دارد.آثار با دقت خاصی زیر نظر استاد انتخاب و منتشر شده است.

نماینده خانواده تبریزی در پاسخ به این سئوال که آیا آثار و مجموعه شخصی استاد صادق تبریزی در ایران یا از کشور خارج شده است،گفت: بخشی از آثار استادخارج شده است و بخشی از این آثار هم در دست فرزندان است؛ قرار است در آینده موزه ای برای استاد تاسیس شود و آثار خودشان و 150 هنرمند چون فرامرز پیل آرام، مسعود عربشاهی و پروانه اعتمادی و...که آثارشان در مجموعه شخصی ایشان است به نمایش درآید.

مهرداد فلاح درباره آثاری که در نمایشگاه مروری بر آثار صادق تبریزی که در گالری سهراب برپا می شود گفت: آثار استاد تبریزی پنج دوره دارند که به جز آثار سفال آثاری از تمام دوره ها به نمایش در می آید.

نماینده خانواده تبریزی با اشاره به اینکه استاد صادق تبریزی در تمام دوران هنری اش می خواست پلی بین سنت و مدرنیته باشد،گفت: استاد تبریزی مینیاتور را از فرم سنتی خارج و به مدرت تبدیل کرد .

مهرداد فلاح در پاسخ به این سوال که چرا آثار استاد تبریزی در زمان حیاتشان در حراج تهران حضور نداشت؟ اظهار کرد: استاد صادق تبریزی در 10 سال آخر عمرشان مشغول نوشتن کتاب خاطراتشان بود و در حراج های خارجی شرکت می کردند البته در ایران مجموعه دارانی که آثارشان را داشتند باید این آثار را به حراج تهران می بردند .

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)