تصاویری از مشخصات پردازنده نسل سیزدهمی Raptor Lake-S اینتل افشا شد


تصاویری از مشخصات پردازنده نسل سیزدهمی Raptor Lake-S اینتل افشا شد

به تازگی تصاویری از یک کارگاه آموزشی اینتل به بیرون درز کرده و برخی از مشخصات پردازنده نسل سیزدهمی Raptor Lake-S این شرکت تایید شده است.اینتل در همین اواخر یک کارگاه آموزشی در چین برگزار کرده و در این جلسه درباره نقشه راه خود اطلاعاتی را منتشر...

به تازگی تصاویری از یک کارگاه آموزشی اینتل به بیرون درز کرده و برخی از مشخصات پردازنده نسل سیزدهمی Raptor Lake-S این شرکت تایید شده است.

اینتل در همین اواخر یک کارگاه آموزشی در چین برگزار کرده و در این جلسه درباره نقشه راه خود اطلاعاتی را منتشر کرده است. اما در این میان تصاویر برخی اسلایدهای نمایش داده شده در این جلسه در رسانه های اجتماعی چین به اشتراک گذاشته شده است.

یکی از اسلایدهای منتشر شد از این کارگاه آموزشی به جزئیات پلتفرم دسکتاپ نسل بعدی اینتل با نام Raptor Lake-S اشاره دارد. بر اساس تصاویر این اسلاید، پردازنده‌های Raptor Lake-S از حافظه DDR5-5600 پشتیبانی می‌کنند.

تصاویری از مشخصات پردازنده نسل سیزدهمی Raptor Lake-S اینتل افشا شد

بنابراین می‌توان گفت که سرعت حافظه رم پردازنده‌های Raptor Lake نسبت به Alder Lake افزایش یافته و از 4800 به 5600 مگاهرتز رسیده است. علاوه بر این به نظر می‌آید که پردازنده‌های Raptor Lake-S با حافظه DDR4-3200 هم سازگار خواهد بود.

علاوه بر این، پلتفرم جدید از استاندارد PCIe Gen 4.0 پشتیبانی می‌کند، اما هیچ اشاره‌ای به استاندارد PCIe 5.0 نشده است. انتظار می‌رود پردازنده‌های Raptor Lake اینتل در آبان سال جاری معرفی شوند.

تصاویری از مشخصات پردازنده نسل سیزدهمی Raptor Lake-S اینتل افشا شد

این پردازنده‌ها از همان فناوری ساخت Alder Lake، یعنی اینتل 7 بهره برده و از سوکت LGA1700 پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر این اینتل تعداد هسته های Gracemont این پردازنده‌ها را دو برابر کرده تا سری جدید به طور رسمی حداکثر از 24 پشتیبانی می‌کنند.

در ابتدای سال جاری میلادی اولین گزارش‌ها از اینتل منتشر شد که اذعان داشت این شرکت به طور قابل توجهی اندازه حافظه پنهان یا همان Cache روی پردازنده نسل سیزدهم Core Raptor Lake-S را افزایش داده است.

هر هسته Raptor Cove دارای 2 مگابایت حافظه Cache اختصاصی L2 حتی در نوع کلاینت خود است که نسبت به 1.25 مگابایت حافظه L2 نهان هسته‌های Golden Cove در پردازنده Alder Lake-S افزایش را تجربه می‌کند.

در همین رابطه بخوانید:

- اینتل عرضه پردازنده های نسل سیزدهمی Raptor Lake-S را تایید کرد
- نخستین بنچمارک از پردازنده‌های نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل را ببینید

هر چهار هسته در یک کلاستر، حافظه کش L2 مشترکی در اختیار دارند. اینتل حجم این حافظه پنهان L2 را از 2 مگابایت در تراشه‌های آلدر لیک دو برابر کرده و به 4 مگابایت رسانده است. حافظه پنهان L3 مشترک روی این پردازنده نیز به 36 مگابایت افزایش یافته است.

هشت هسته P-Core با هر کدام 2 مگابایت و چهار کلاستر هسته E-Core با 4 مگابایت، در مجموع 32 مگابایت حافظه کش L2 این پردازنده را شکل می‌دهند. حال زمانی که این مقدار را به 36 مگابایت حافظه کش L3 اضافه کنیم، در مجموع به 68 مگابایت Cache خواهیم رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)