لبنان و مشکلات فراروی میقاتی در تشکیل دولت


لبنان و مشکلات فراروی میقاتی در تشکیل دولت

پس از مکلف شدن "نجیب میقاتی" برای تشکیل دولت جدید لبنان و تکمیل رایزنی ها با نمایندگان پارلمان این کشور، وی فعالیت خود را در این زمینه و پیش از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون (در اکتبر آینده) آغاز کرده...

نتیجه رایزنی‌ها و مواضع جناح‌های پارلمان لبنان و مواضع آنها در قبال رایزنی‌ها نشان می دهد که جنبش های امل و حزب الله و جریان المرده و نمایندگان مستقل سنی، در یک سو برای مشارکت در تشکیل دولت لبنان اعلام آمادگی کرده اند و در مقابل جریان دمکراتیک لبنان، فالانژها و نیروهای جامعه مدنی همچنان به دلایل مختلف از مشارکت در تشکیل دولت این کشور خودداری می کنند و این بدان معناست که دولت آتی لبنان متشکل از نیروهایی خواهد بود که میقاتی را مامور تشکیل کابینه کرده اند، مگر اینکه مذاکرات غیرمستقیم میقاتی و جبران باسیل، رییس جریان ملی آزاد لبنان به نتیجه رسیده و مسیر گرفتن رای اعتماد را برای دولت جدید فراهم کند.

میقاتی پس از رایزنی با جناح های پارلمان لبنان گفته است که اظهارات و مطالب نمایندگان را شنیدم و از شنیدن نقطه نظرات آنها خرسند شدم، بخش زیادی از مطالب آنان را در نظر داریم، نکته مهمتر از همه این است که همه ما از شرایط حاکم بر کشور به خوبی آگاه هستیم و ایمان داریم که توصیه‌ها و نظراتی که در جریان گفت وگوها مطرح می‌شود، به رغم تفاوت دیدگاه، ولی همه در جهت منافع ملی لبنان است.

میقاتی افزود: در نهایت منافع ملی بر همه مسائل دیگر مقدم است، انشاءالله دولتی تشکیل خواهیم داد که بتواند به وظایف خود عمل کند و کاری را که دولت قبلی ما به ویژه با صندوق بین المللی پول آغاز کرده بود، به سرانجام برساند؛ کلیت بحث ها و گفت وگو ها درباره پروژه برق و پرونده تعیین مرزهای دریایی متمرکز بود و انشاءالله تکلیف همه این مسائل به سلامت روشن شود.

در یک اقدام بی سابقه در تاریخ تشکیل دولت‌های لبنان، نجیب میقاتی نخست وزیر مکلف، چهارشنبه گذشته (یعنی فردای پایان رایزنی‌ها) و ژنرال میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند. میقاتی در این دیدار نتیجه رایزنیها و دیدگاههای جناح های موافق و مخالف جناح های پارلمانی را درخصوص تشکیل دولت موردنظر به اطلاع عون رساند.

نجیب میقاتی ضمن خودداری از اعلام صریح ترکیب دولت جدید خود، به این جمله بسنده کرده که ترکیب کابینه جدید روی میز جناب رییس جمهور قرار گرفته است و از سوی دیگر رییس جمهور(عون) نیز گفته که این ترکیب را بررسی و درباره آن اظهار نظر خواهد کرد.

میقاتی در دیدار با عون درخصوص تشکیل دولت پیشنهادی با وی بحث و تبادل نظر و دیدگاهها و پیشنهاداتی را مطرح کرد، به همین دلیل مقرر شد که در ابتدای هفته جاری جلسه دیگری برای تکمیل بررسی ها و رایزنی بین وی و جریان های مختلف برگزار شود.

موضوع تشکیل دولت لبنان تا این لحظه همچنان در ابهام قرار دارد و به رغم لزوم تسریع در تشکیل دولت به دلیل مسائل بحرانی نظیر مذاکرات صندوق بین المللی پول و تعیین مرزهای دریایی لبنان، روند کار تعیین ترکیب دولت هنوز کُند است.

لبنان و مشکلات فراروی میقاتی در تشکیل دولت

ژنرال میشل عون در سال ۲۰۱۶ به ریاست جمهوری لبنان رسید و خلاء ۲۹ ماهه ریاست جمهوری این کشور را پایان داد؛ وی پیش از این نیز اعلام کرده بود که تلاش خواهد کرد تا برای پیشگیری از ایجاد مجدد خلا قدرت پس از پایان دوره ریاستش، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تلاش خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟