تبیین اقدامات، خوش اخلاقی، روشنگری نسبت به شرایط و تکریم زائران انجام گیرد


 تبیین اقدامات، خوش اخلاقی، روشنگری نسبت به شرایط و تکریم زائران انجام گیرد

رئیس سازمان حج و زیارت بر تبیین اقدامات صورت گرفته پیش از عملیات حج و بعد از آغاز اعزام ها تاکید کرد و به مدیران مجموعه ها و کاروان ها توصیه کرد که روشنگری، آرامش بخشی و تکریم زائران را سرلوحه خود داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سید صادق حسینی» رییس سازمان حج و زیارت در جلسه مدیران مجموعه ها و کاروانهای منطقه دو مکه مکرمه ضمن تبریک ایام ذی الحجه به شرایط برگزاری حج تمتع امسال و مشکلات و موانعی که وجود داشت اشاره کرد و گفت: حج امسال در یک شرایط اضطراری و خاص ناشی از دو سال تعطیلی برای کشورهای اسلامی بدلیل اپیدمی کرونا ، و با در نظر گرفتن ظرفیت محدود تر از سنوات گذشته برگزار شد؛ حتی به اذعان مسوولان وزارت حج و عمره عربستان آنها هم احتمال برگزاری حج را با توجه به شرایط بیماری و ویروس کرونا نمی دادند اما بعد از اعزام های عمره و آزمایش شرایط ، مهیای برگزاری حج شدند .
وی با بیان اینکه حج تمتع امسال در هاله ای از ابهام قرار داشت و دیرتر از سنوات قبل و با شرایط خاص برقرار شد، گفت: تاماه مبارک رمضان هیچ اعلام خاصی برای مذاکرات و تفاهم‌نامه حج صورت نگرفته بود و تنها ظرفیت های هر کشور اعلام شد و ویزای کارگزاران ما هم برای عزیمت صادر نشده بود و فقط مذاکرات هتل ها به صورت وبیناری انجام گرفت.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ویزای کارگزاران اسکان و تغذیه و تدارکات چند روز قبل از اعزام ها صادر شد گفت: ویزای عزیزان با مکاتبات بسیار ‌و رایزنی ها صادر شد و دست اندرکاران برای بررسی شرایط به عربستان اعزام شدند و باید زیرساخت ها را که با توجه به تعطیلی دو ساله کرونا دچار مشکلاتی شده بود ، فراهم می کردند که این موضوع هم کار بسیار سختی بود .
به گفته حسینی، مشکل اولیه در انتقال پول و سپس حل آن، ثبت نام در سامانه مسار برای دریافت ویزا، امضای قراردادها ، عزیمت بسیار دیرهنگام عوامل اجرایی به ویژه اشپزخانه، افزایش هزینه ها همانند مالیات بر ارزش افزوده، افزایش قیمت اقلام پروتیینی و مواد غذایی و افزایش هزینه خدمات در مشاعر و ....از جمله مشکلات زیادی بود که در ابتدا داشتیم و شما باید تمامی این دغدغه ها و مسایل را برای زایران تبیین نمایید تا آنها از این موضوعات آگاه باشند و روشنگری صورت بگیرد.
وی افزود: دریافت ویزای عوامل به ویژه تدارکات و تغذیه چند ساعت قبل از اعزام زایران صادر شد که به همین سبب در روزهای نخست در زمینه طبخ و توزیع غذا و شرایط اجرایی مشکلاتی را داشتیم که این مهم نیز باید آگاهی داده شود .
رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در مدت مذاکرات تا اعزام های حج تمتع 1401 به زایران هیچ نگرانی ندادیم و آرامش خاطر را منتقل کردیم تا مشکلی ایجاد نشود .
حسینی خاطرنشان کرد: در شرایطی کار را آغازکردیم که بسیاری دستگاههای آشپزخانه ما تعطیل شده بود و دغدغه های زیادی در این موارد زیرساختی داشتیم که با تلاش شبانه روزی و جهادی و عنایت خداوند و اهل بیت از این مشکلات عبور کردیم اما تبیین موضوعات ضروری است.
وی با بیان اینکه باید تمامی اقدامات به صورت شفاف بیان شود و روشنگری صورت پذیرد گفت: دوستان و همکاران به صورت جهادی فعالیت کردند اما منتی بر سر زایران نیست و کسی حق ندارد هیچ منت و بی اخلاقی به زایران داشته باشد بلکه تبیین اقدامات و کارها از سوی مدیران مجموعه ها و کاروان ها ضروری است.

رئیس سازمان حج و زیارت بر تکریم و احترام به زایران تاکید کرد و گفت: با روی خوش و اخلاق نیکو مشکلات و موانع اولیه را در میان بگذارید و بدون منت به کارها و انجام وظایف بپردازید.
وی تصریح کرد: شما مدیران مجموعه ها و کاروان ها که دارای تجارب گرانبها در زمینه اعزام های سفرهای زیارتی هستید سنگ صبور زایران محسوب می شوید لذا دراین زمینه با نرمش و رمهربانی برخورد نمایید تا کدورتی رخ ندهد و آنها نیز به صورت شفاف در جریانات امور قرار بگیرند.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برخی زایران گاهی برای نخستین بار است که از کشور خارج می شوند، گفت: نگرانی و دوری از خانواده، دلتنگی، استرس نسبت به اعمال و مناسک و.... از جمله دغدغه ها و نگرانی هایی است که مدیران مجموعه ها و کاروان ها و به ویژه روحانیون می توانند کمک رسان و آرامش دهنده باشند.
حسینی همچنین به برخی مشکلات موجود در هتل ها اشاره کرد و گفت:یکی از عمده ترین دغدغه هایی که مطرح می شود بحث کندی سرعت اینترنت در برخی ساعات روز است که مدیران مجموعه ها و کاروان ها می توانند آن را مدیریت کنند و به اطلاع زائران برسانند که در ساعات پرترافیک و شلوغ روز از اینترنت برای آپلود عکس ها و فیلم هایشان کمتر بهره بگیرند چراکه اینکار با حجم جمعیت و تعداد کاربران همخوانی ندارد .
وی افزود: بنابراین سعه صدر در برخی ایام و آرامش به همراه موکول کردن استفاده ازاینترنت به ساعات آخر شب بسیار مهم و ضروری است.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: هتل ها نیز باید به تعهداتی که داشته اند عمل نمایند که متاسفانه برخی از هتل ها این اقدامات را مدنظر قرار نداده اند و باید مورد توجه قرار گیرد.
حسینی با بیان اینکه مشکل ترافیک در بهره گیری از آسانسور در برخی ساعات روز از سوی زائران مطرح می شود گفت: این مهم نیز از سوی مدیران مجموعه و کاروان ها باید به زائران منعکس گردد تا آنها بدانند که کمبود آسانسور وجود ندارد بلکه در برخی ساعات این حجم جمعیت با امکانات موجود همخوانی ندارد ؛ ضمن اینکه افراد جوان تر تامل و صبوری بیشتری داشته باشند تا ابتدا میانسال ها و بانوان از آسانسور استفاده کنند.
وی در خصوص برخی دغدغه ها در روزهای ابتدایی نسبت به موضوع تغذیه گفت: کیفیت و کمیت غذا نسبت به روزهای اول بهتر شده است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تبیین شرایط و امکانات موجود در عربستان و دغدغه هایی که در قبل و زمان اعزام وجود داشته ضروری است گفت: تبیین گری یعنی به صورت شفاف و روشن با زائرانی که انتقاد دارند سخن بگوییم و رویکرد توجیهی نباید در این زمینه صورت بگیرد زیرا توجیه راهکار مناسبی نیست.
به گفته حسینی، هتل های شهرهای زیارتی با هتل های سایر نقاط دنیا متفاوت است و در این زمینه نیز باید روشنگری شود ضمن اینکه برخیب هتل ها نسبت به بعضی تعهدات خود ضعیف عمل کرده اند که راهکارهای قانونی آن اعمال خواهد شد.
وی افزود: تبیین مناسب شرایط موجب می شود که زائران ما که اقشار مومن و مذهبی جامعه هستند نسبت به مسائل آگاه شوند و این رویکرد موجب می شود تا فراغ بال بیشتری داشته باشند.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شاید برخی دغدغه ها و مشکلات در مدینه بعدی ها وجود داشته باشد، گفت: هتل های مدینه به نسبت هتل های مکه از کیفیت پایین تری برخوردار است که دلیل آن نیز عدم ساخت و ساز هتل های جدید و بهره گیری از هتل های موجود است که البته سعی می شود تا در خصوص اتاق های پنج تخته تمهیداتی صورت بگیرد و و گنجایش جمعیت به هتل های دیگر منتقل شود که دراین راستا یک مجموعه دیگر هتلی نیز اضافه خواهد شد.
وی افزود: به دلیل امکانات هتل ها و همچنین احساسات زائران و دلتنگی آنها ناشی از دور بودن از خانواده ، باید با آرامش و سعه صدر با آنها برخورد نمایید.
رئیس سازمان حج و زیارت شرایط درمان و وضعیت بهداشتی زائران را هم اکنون مناسب دانست و تصریح کرد: زائران حتما از ماسک استفاده نمایند و بهداشت و دستورالعمل های لازم را رعایت کنند چراکه خدایی ناکرده اگر دچار بیماری شوند از اعمال جا می مانند و برای زایران دیگر هم آسیب زا خواهد بود.
حسینی تصریح کرد: بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، بیماریهای گوارشی و عضلانی بیشترین بیماریها و مراجعات بوده که زائران باید به طور جد دستورالعمل ها را رعایت نمایند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !