امکان جبران ضرر سهامداران بورس توسط دولت وجود ندارد‌


مقام مسوول سازمان بورس با تأکید بر اینکه هر فرد باید حتما با آگاهی و اشراف وارد بازار سرمایه شود، گفت: بازار سرمایه محل خرید و فروش و ضرر و زیان است و چیزی به اسم جبران ضرر در این بازار وجود ندارد.

امکان جبران ضرر سهامداران بورس توسط دولت وجود ندارد‌

به گزارش ایران اکونومیست، برخی مخاطبان سامانه فارس من با ثبت موضوع «درخواست جبران ضرر سرمایه‌های کوچک بورس» خواستار رسیدگی مسئولان به این مسئله شدند؛ آنها در این پویش خطاب رئیس‌جمهور نوشتند: «جناب رئیس جمهور با عرض سلام و تحیت فراوان پیشنهاد می‌کنیم برای جبران ضرر افرادی که با سرمایه‌های خرد و کوچک طی دو سال گذشته وارد بازار بورس شده و متضرر شده‌اند، نمادهای بورس و فرابورسی که در آینده عرضه اولیه خواهند شد، را به این افراد اختصاص دهید تا سهام بیشتری توسط این عزیزان خریداری شود و از این طریق ضررها و خسارات این افراد جبران گردد؛ این پیشنهاد هیچ بار مالی برای دولت نخواهد داشت. مثلا تعدادی از عرضه‌های اولیه آتی به‌ترتیب برای سرمایه‌های زیر پنجاه میلیون، تعدادی برای سرمایه‌های زیر صد میلیون و تعدادی برای سرمایه‌های زیر دویست میلیون و... ‌اختصاص یابد، این طرح تکمیل و ارتقاء یافته و تا زمانی که ضرر سرمایه‌های خرد جبران گردد ادامه یابد.لطفا در صورت صلاحدید دستور فرمایید مسئولین ذیربط پیگیری نمایند».

خبرنگار فارس با علم به اینکه در بازار سرمایه هر کس مسئول خرید و فروش و سود و زیان سهام یا اوراق مالی خود است و همان گونه که سود افراد به خودشان برمی‌گردد، زیان آنها نیز متوجه خودشان است، چون بازار سرمایه ذاتا یک بازار‌ دارای نوسان است، موضوع را پیگیری کرد؛ پیش فرض این است کسی که وارد این بازار می‌شود،‌ ریسک و نوسان آن را پذیرفته و نمی‌توان ریسک و نوسان را از این بازار گرفت.

براساس قواعد فقهی ( من له الغُنم،‌فعلیه الغُرم ) هم هر کس که سود یک چیز را می‌برد، زیان آن هم متوجه خودش است.

در این زمینه موضوع را از هادی سلیمی‌زاده، مدیر‌کل روابط عمومی سازمان بورس پیگیری کردیم.

وی با تأکید بر اینکه مسکوت نگه داشتن چنین مسئله‌ای به نفع سهامداران است، گفت:‌ بالاخره برخی سهامداران زیان کرده‌اند و مترصد جبران زیان خود هستند، در یک مقطعی در سال 99 بازار با جمعِ صفر بود؛ یعنی زیان عده‌ای معادل سود عده دیگر بود، یا در بازار ریزشی، زیان بیشتر برخی سرمایه‌گذاران معادل زیان کمتر عده دیگر از افراد حرفه‌ای شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان بورس با تأکید بر اینکه ورود به بازار بورس باید با اطلاع و آگاهی باشد،‌ گفت: همه عرضه‌های اولیه الزاماً سودآور نیستند، حتی در برخی کشورهای پیشرفته هم در ساختار کارگزاری مانند رابین‌هود که عرضه اولیه شد یا برخی شرکت‌های معتبر مانند گیم استاپ در عرضه اولیه هر سهم 40 دلار عرضه شد، اما بعد از آن قیمت آن به 6 تا 7 دلار کاهش یافت؛ یعنی در هر سهم بیش از 80 درصد ریزش اتفاق افتاد، بنابراین الزاما همه عرضه‌های اولیه سودآور نیست.

وی گفت: در ایامی برخی از سهامداران خُرد هم بدون رعایت اصول معامله‌گری یعنی بدون مطالعه به خرید و فروش سهام اقدام کردند؛ یعنی برخی افراد سهام بدی را در قیمت بالا به اشتباه خریدند یا برخی افراد تحت اغوای سیگنال فروشان قرار گرفتند؛ بنابراین دچار زیان شدند. حال دلیل نمی‌شود که به خاطر یک خطای گذشته، دو خطای جدید مرتکب شویم.

به گزارش فارس، خواسته‌ای که مخاطبان فارس من در قالب پیشنهاد رئیس‌جمهور اعلام کردند، در عمل قابلیت اجرا ندارد، چون سهام جدید که عرضه اولیه می‌شوند، براساس اصول بازار، همه افراد حقیقی از طریق بوک‌بیلدینگ (ثبت سفارش خرید) می‌توانند شرکت کنند و هیچ دلیلی ندارد که به عده‌ای سهام بیشتری اختصاص یابد، میزان مشخص سهام عرضه اولیه بین تعداد متقاضیان توزیع می‌شود. از طرفی معلوم نیست که در آینده عرضه‌های اولیه امروز همان با زیان نشوند.

چون به گفته کارشناسان بازار در عرضه‌های اولیه هم حتما باید با مطالعه و تحلیل وارد شویم و به صرف عرضه اولیه سهام نباید فقط انتظار سودآوری داشت، چون اصل بازار براساس ریسک و بالا و پایین شدن و نوسانات قیمت سهام عمل می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج