فیفا در جام جهانی 2022 قطر از هوش مصنوعی برای آفسایدگیری کمک می‌گیرد


فیفا در جام جهانی 2022 قطر از هوش مصنوعی برای آفسایدگیری کمک می‌گیرد

کنفدراسیون فیفا به رسم همیشه قصد دارد تا از تکنولوژی کاملا جدیدی در جام جهانی 2022 قطر رونمایی کند که می‌تواند مشکل آفسایدگیری را حل کند.فیفا (فدراسیون بین‌المللی فوتبال) اعلام کرده است که در جام جهانی 2022 از دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی برای...

کنفدراسیون فیفا به رسم همیشه قصد دارد تا از تکنولوژی کاملا جدیدی در جام جهانی 2022 قطر رونمایی کند که می‌تواند مشکل آفسایدگیری را حل کند.

فیفا (فدراسیون بین‌المللی فوتبال) اعلام کرده است که در جام جهانی 2022 از دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی برای کمک به داوران در موارد مشکوک به آفساید استفاده خواهد کرد.

این سیستم نیمه خودکار شامل یک حسگر در توپ می‌شود که موقعیت خود را در زمین به میزان 500 بار در ثانیه گزارش می‌کند. 12 دوربین ردیاب هم زیر سقف ورزشگاه‌ها نصب می‌شود که از یادگیری ماشینی برای تشخیص 29 نقطه در بدن بازیکنان استفاده می‌کند.

نرم‌افزار این داده‌ها را ترکیب می‌کند تا زمانی که بازیکنان مرتکب تخلف آفساید شدند، هشدارهای خودکاری را برای ناظران ارسال کند. آفساید زمانی رخ می‌دهد که بازیکن مهاجم از آخرین مدافع حریف جلوتر باشد و توپ را از بازیکن خودی دریافت کند. هشدارها برای داوران ناظر در اتاق کنترل ارسال می‌شود. آنها هم تصمیم را تایید می‌کنند و به داور درون زمین می گویند که چه تصمیمی باید اتخاذ شود.

فیفا ادعا می‌کند که تمام این مراحل در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد و این بدان معناست که می‌توان تصمیمات آفساید را سریع‌تر و دقیق‌تر از قبل اتخاذ کرد. داده‌های دوربین و توپ برای ایجاد انیمیشن‌های خودکار مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند روی نمایشگر استادیوم و در برنامه‌های تلویزیونی پخش شود تا «به روشن‌ترین شکل ممکن همه تماشاگران را از علت توقف بازی مطلع کند».

این تکنولوژی، جدیدترین نمونه مورد استفاده در محبوب‌ترین ورزش جهان به شمار می‌رود که به داوران در تصمیم گیری دقیق‌تر، کمک شایانی خواهد کرد. فیفا چهار سال پیش و در جام جهانی 2018 روسیه از فناوری «VAR» یا «کمک داور ویدیویی» رونمایی کرده بود که به داوران اجازه می‌دهد، تصمیمات خود را با استفاده از مانیتورهای کناری بررسی کنند.

فیفا در جام جهانی 2022 قطر از هوش مصنوعی برای آفسایدگیری کمک می‌گیردفیفا در جام جهانی 2022 قطر از هوش مصنوعی برای آفسایدگیری کمک می‌گیرد

توپ رسمی جام جهانی 2022 نقش مهمی را در سیستم آفساید گیری نیمه خودکار ایفا می‌کند

پیر لوئیجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که سیستم جدید به داوران این امکان را می‌دهد تا تصمیمات سریع‌تر و دقیق‌تری بگیرند، اما تاکید کرد که همچنان انسان‌ها مسئول قضاوت نهایی در موارد مشکوک هستند؛ نه ربات‌ها.

می‌دانم که مسئولین نام این تکنولوژی را «ربات آفساید گیری» گذاشته‌اند، اما اینطور نیست. داوران و کمک داوران همچنان مسئول نهایی تصمیم گیری در زمین بازی هستند.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا هم در این باره گفت:

این فناوری، ثمره سه سال تحقیق و آزمایش اختصاصی جهت ارائه بهترین داوری برای تیم‌ها، بازیکنان و هواداران است […] و فیفا بخاطر دستیابی به این مهم افتخار می‌کند. ما مشتاقانه منتظریم تا جهان از مزایای فناوری آفسایدگیری نیمه خودکار در جام جهانی 2022 مطلع شود.

جام جهانی 2022 در قطر برگزار خواهد شد و این اولین جام جهانی خواهد بود که در یک کشور عربی میزبانی می‌شود. به علت گرمای شدید قطر، این مسابقات برخلاف سنت همیشگی، به جای تابستان از اواسط پاییز (نوامبر تا دسامبر) برگزار می‌شوند.

این روزها تصمیم ارائه میزبانی جام جهانی به کشور قطر، شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته است. تحقیقات وزارت دادگستری ایالات متحده نشان می‌دهد که مقامات ارشد فیفا برای اعطای میزبانی مسابقات به این کشور عربی، رشوه سنگینی دریافت کرده‌اند. در سال 2010 قطر موفق شده بود برای دریافت میزبانی جام جهانی 2022، ایالات متحده آمریکا را شکست دهد.

تحقیقات متعدد توسط سازمان‌هایی مانند دیده‌بان حقوق بشر و گاردین ثابت کرده است که استادیوم‌های قطر توسط کارگران مهاجر ساخته شده‌اند؛ بطوری که این افراد اساسا برده محسوب می‌شدند. گفته می‌شود پاسپورت‌های مصادره شده و حقوق این افراد به حالت تعلیق درآمده است. یک تحقیق دیگر در سال 2021 هم نشان می‌دهد که حداقل 6500 کارگر مهاجر به دلیل شرایط سخت کاری (مانند عدم دسترسی به آب) از زمان دریافت جواز جام جهانی در سال 2010 جان باخته‌اند.

چهار بازی اول جام جهانی 2022 در تاریخ 21 نوامبر (مصادف با 30 آبان) برگزار می‌شوند که شامل بازی‌های «انگلیس – ایران» و «آمریکا – ولز» (تیم‌های گروه B) می‌شود.

منبعtheverge

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !