دستاوردهای بزرگ پایانه‌های نفتی با تکیه بر توان داخل


دستاوردهای بزرگ پایانه‌های نفتی با تکیه بر توان داخل

به گزارش شانا به نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، عباس اسدروز روز سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در پنجمین همایش و نمایشگاه ملی اندازه‌گیری جریان سیالات با اشاره به اینکه شرکت پایانه‌های نفتی ایران سازمانی عملیاتی و حرفه‌ای در حوزه‌های دریافت،...

به گزارش شانا به نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، عباس اسدروز روز سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در پنجمین همایش و نمایشگاه ملی اندازه‌گیری جریان سیالات با اشاره به اینکه شرکت پایانه‌های نفتی ایران سازمانی عملیاتی و حرفه‌ای در حوزه‌های دریافت، ذخیره‌سازی، اندازه‌گیری، سنجش کمّی و کیفی، بارگیری و تخلیه (صادرات و واردات) نفت خام، میعانات گازی و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای (SWAP) و عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش است، تصریح کرد: این شرکت با توجه به جایگاه مهم و راهبردی خود در تکمیل و ارتقای زنجیره ارزش نفت و گاز کشور، نقش حیاتی در پایداری بهینه زنجیره تأمین انرژی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند.

وی با یادآوری اینکه مناطق عملیاتی تحت مدیریت این شرکت شامل پایانه نفتی خارک (با صادرات بیش از ۹۳ درصد از نفت خام کشور)، پایانه میعانات گازی پارس جنوبی با صادرات ۱۰۰ درصد میعانات گازی، پایانه نفتی شمال، ماهشهر و همچنین پایانه جاسک است، افزود: ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک با بهره‌برداری از ظرفیت کامل پایانه جاسک بخش مهمی از صادرات نفت خام کشور با دور زدن تنگه هرمز از طریق این پایانه انجام می‌شود.

ضرورت توجه به سامانه‌های اندازه‌گیری

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به اهمیت سامانه‌های اندازه‌گیری گفت: این شرکت متولی اصلی مدیریت پایانه‌های صادرات نفت‌ خام ومیعانات گازی، در وزارت نفت است و در نتیجه نقشی مهم را در کسب درآمدهای ارزی کشور ایفا می‌کند بنابراین توجه به سامانه‌های اندازه‌گیری و روزآمد شدن دانش کار با اینگونه تجهیزات، در نوع برخورد و تفکر مشتریان داخلی و خارجی نفت و فرآورده‌های نفتی تأثیرگذار است و در حفظ جایگاه بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار مؤثرخواهد بود.

اسدروز تأکید کرد: نفت خام دارایی ارزشمند و اصلی‌ترین منبع تأمین بودجه کشور است که متعلق به تمام ملت ایران است، بنابراین صیانت ازآن امری خطیر و دارای اهمیت بالاست، براساس قوانین بین‌المللی اندازه‌گیری دقیق محموله‌های نفتی در مبادی صادراتی و فروش(شامل صادرات بین‌المللی و داخلی) که با انتقال مالکیت دارایی همراه است نیز بار حقوقی دارد که همین موضوع سبب حساسیت دو چندان در اندازه‌گیری صحیح محموله‌های صادراتی خواهد شد.

وی گفت: استفاده از سامانه‌های اندازه‌گیری با دقت بالا و منطبق بر استانداردهای بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت و حصول اطمینان از عملکرد دقیق سامانه‌های اندازه‌گیری و ارتقای سطح دانش کارکنان برای کار با اینگونه تجهیزات، سبب افزایش اعتبار مادی و معنوی پایانه صادراتی نزد مشتریان خواهد بود.

مأموریت‌مان را به درستی انجام دادیم

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه این شرکت از ابتدای برگزاری همایش تخصصی اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها (میترینگ) در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی جزء حامیان اصلی آن بوده و همه تلاش کارکنان و متخصصان شاغل در این شرکت برای افزایش کیفیت برگزاری همایش است، تصریح کرد: بدیهی است هر چه قدر مباحث و چالش‌های مطرح شده دارای مفاهیم عمیق‌تری باشند، نتایج بدست آمده کاربردهای بیشتری در صنعت خواهد داشت.

اسدروز با اشاره به تبدیل تهدیدها به فرصت در شرکت پایانه‌های نفتی ایران افزود: پارسال این شرکت با وجود چالش‌ها و تنگناهای به وجودآمده که بخشی متأثر از تحولات داخلی و بین‌المللی بوده است، با الطاف الهی و حمایت‌های اثربخش و مستمر مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، توانسته است مأموریت اصلی و وظایف محوله در حوزه‌های ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور را به نحو ایمن، به‌موقع و با رعایت الزام‌ها و استانداردهای کیفیت، سلامت، ایمنی و محیط زیست (QHSE) انجام دهد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های بین‌المللی اگر چه در اصل تهدید بوده‌اند اما همراه خود زمینه بروز فرصت‌هایی را برای یادگیری و تعالی سازمانی، خلاقیت و نوآوری در فرآیندها، پژوهش و ساخت داخل کالا داشتند، تأکید کرد: موفقیت‌های به‌دست آمده در طول یکسال اخیر نتیجه توانمندی، تلاش و تعهد کارکنان شایسته شرکت و حمایت و پشتیبانی اثر بخش مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران است.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران اظهار امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۱ و سال‌های پیش رو، این شرکت بهتر و موفق‌تر از گذشته نقش کلیدی خود را به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی چابک، توانمند و متعالی، با تأمین رضایت پایدار مشتریان، سهامداران و ذی‌نفعان کلیدی ایفا کند.

توجه به ساخت داخل در شرکت پایانه‌های نفتی

اسدروز به فعالیت‌های شرکت در حوزه ساخت داخل و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان داخلی اشاره کرد و گفت: شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای بی‌نیازی کشور و صنعت نفت از تجهیزات خارجی مهم و کاربردی در حوزه اندازه‌گیری کمّی نفت خام و میعانات گازی، طی سال‌های اخیر پروژه‌های متعدد ساخت داخل و پژوهشی را در این حوزه با محوریت بومی‌سازی فناوری تعریف کرده که برخی با موفقیت به اتمام رسیده و برخی دیگر در حال اجرا یا پیگیری جهت اجرا هستند که مهمترین آنها طراحی و ساخت شیر چهار راهه سیستم پرووینگ، طراحی و ساخت کارت‌های الکترونیک میترینگ پایانه میعانات گازی پارس جنوبی، عملیاتی کردن پهلوگاه ۱۰ اسکله شرقی و ... بوده است.

وی با بیان اینکه آنچه امروز در صنعت نفت ایران رخ داده است دقیقاً در نقطه مقابل اهداف دشمنان قسم خورده ملت بزرگ ایران است، گفت: صنعت نفت نیز با وجود تنگناها، فشارهای اقتصادی، سیاسی و ... توانسته است با تکیه بر توانمندی‌های تخصصی و دانش علمی تلاشگران خود در مسیر پیشرفت گام بردارد و رشد، بالندگی و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی را در مسیر توسعه آینده همچنان تداوم بخشد.

تکیه بر توان داخلی

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران تصریح کرد: این شرکت با وجود چالش‌های فراوان و اعمال فشارهای بین‌المللی توانسته است با تکیه بر توان داخلی در همه حوزه‌های دانش و فناوری، دستاوردهای بزرگ برای کشور به ارمغان آورد. از سوی دیگر، بی‌شک رشد و توسعه از اساسی‌ترین نیازهای سازمان‌ها برای رسیدن به تعالی بوده و سازمان‌ها جهت نیل به اهداف خود، بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهش و فناوری را به‌منظور دستیابی به راهکارهای نوین و پیمودن سریعتر مسیر نقشه راه موفقیت در اولویت کاری خود قرار می‌دهند و با استقرار سیستم‌های مدیریتی مرتبط، دانش در حوزه‌های کاری را روزآمد، مدیریت و نهادینه می‌کنند.

اسدروز گفت: یکی از اصول مهم این شرکت توجه جدی به نوآوری و پژوهش است و همسو با سیاست‌های کلان کل کشور و صنعت نفت، انجام پروژه‌های پژوهشی کاربردی به‌ویژه در حوزه فناوری و ساخت داخل تجهیزات مرتبط با فعالیت‌های تخصصی خود (دریافت، ذخیره‌سازی، اندازه گیری و صادرات نفت خام) در دستور کار قرار گرفته است.

پنجمین همایش و نمایشگاه ملی اندازه‌گیری جریان سیالات در صنایع نفت، گاز، پالایش و پخش، پتروشیمی و آب، روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود.

این همایش دو روزه از سوی پژوهشکده اندازه‌گیری جریان سیالات دانشگاه علم و صنعت ایران در محورهای حقوق اندازه‌گیری؛ هوشمندسازی اندازه‌گیری؛ استانداردهای ملی و بین‌المللی در اندازه‌گیری؛ انواع فناوری‌های مربوط به میترینگ (اندازه‌گیری کمّی و کیفی) در جریان تک فازی و چندفازی و انتخاب اجرا، بهره‌برداری، نگهداری و تعمیر تجهیزات اندازه‌گیری و پرووینگ برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر