رکوردشکنی تورم در ترکیه/ سرمایه‌گذاری در مسکن سودده است؟


رکوردشکنی تورم در ترکیه/ سرمایه‌گذاری در مسکن سودده است؟

طبق آخرین آمارهای منتشر شده نرخ تورم در ترکیه به بالاترین سطح در ۲۴ سال گذشته رسیده است. این میزان تورم برای سرمایه‌گذاران ملک در ترکیه چه پیامدی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آمارهای رسمی ترکیه که روز دوشنبه منتشر شد، نرخ تورم این کشور در خردادماه به ۷۸.۶ درصد رسیده که بالاترین سطح از سال ۱۹۹۸ تاکنون یعنی در ۲۴ سال گذشته است.

این افزایش میزان تورم در ترکیه چه پیامدی برای سرمایه‌گذاران مسکن در ترکیه دارد؟

برزو حق‌شناس کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: مشکلات اقتصادی در ترکیه پشت سر ایران حرکت می‌کند، ولی موضوع این است تورم باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود یعنی سرمایه‌گذار در نهایت بازدهی خود را دریافت می‌کند.

او ادامه داد: درحال حاضر نیز کسانی که در بخش مسکن ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند با افزایش تورم و به تبع آن افزایش قیمت مسکن سود خود را دریافت کرده‌اند. به‌طور کلی تضعیف ارزش لیر برای سرمایه‌گذران خطری ندارد.

این کارشناس همچنین در مورد سرمایه‌گذاری در ترکیه گفت: کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را دارند با سرمایه‌گذاری در ایران نیز همان بازدهی خرید مسکن در ترکیه‌ را دریافت می‌کنند و نیازی نیست هزینه نقل و انتقال پول را پرداخت کنند.

قیمت خانه در استانبول چند؟

به گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران در خرداد به ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. این یعنی خرید یک واحد مسکونی ۵۰ متری در یک منطقه متوسط تهران حدود دو میلیارد تومان است. از طرفی افراد برای خرید یک واحد ۷۰ متری که متراژ معقولی برای سکونت یک خانوار است- باید حدود سه میلیارد تومان هزینه کنند.

پیش از این گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران، هم قیمت خانه در ناف لس‌آنجلس است.

اما قیمت خانه در شهری مانند استانبول چقدر است؟ متوسط قیمت هر متر مربع خانه در شهری مانند استانبول حدود ۱۵ هزار لیر است. با قیمت امروز لیر، به متری ۳۷ میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران ۴۰ میلیون تومان است. البته این حداقل قیمت خرید مسکن در استانبول است و به گزارش برخی از سایت‌ها قیمت مسکن در استانبول گاها به متری بیش از ۸۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

بر اساس گزارش‌هایی که سایت‌های مختلف منتشر کرده‌اند قیمت خانه در استانبول از ۹۰۰ هزار لیر شروع می‌شود که با نرخ امروز لیر، حدود دو میلیارد تومان می‌شود.

چرا ایرانیان در ترکیه خانه می‌خرند؟

ترکیه در ماه‌های اخیر شرایط مطلوبی ندارد. ارزش لیر در برابر دلار سقوط قابل توجهی داشته و نرخ تورم به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده و حتی از تورم کنونی ایران بیشتر است. با این همه گویا بسیاری ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به جای ایران به ترکیه ببرند.

بسیاری معتقدند آنچه مردم را وادار به سرمایه‌گذاری در ترکیه می‌کند، شرایط اقتصادی و آینده مبهم اقتصاد ایران است. بسیاری نمی‌دانند روند اقتصاد ایران به چه سمتی می‌رود و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به کشور دیگری ببرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی