این قانون «بالاخره» در حال اجراست...


این قانون «بالاخره» در حال اجراست...

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره آیین نامه رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم تصویب شد و در انتظار اجراست.

طرح رتبه‌ بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان اجرا می شود.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

این طرح سرانجام در اسفندماه 1399 از سوی دولت وقت به مجلس ارسال شد و کلیات آن در خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید اما در مجلس معطل ماند و پس از آن نیز توسط شورای نگهبان دوباره به مجلس ارجاع داده شد، پس از اصلاحات انجام شده و موافقت این شورا در اسفندماه 1400 جهت اجرا ازسوی مجلس به دولت ابلاغ شد اما تا به حال همچنان بلاتکلیف مانده بود تا بالاخره پس از سال ها انتظار، معاون اول رئیس جمهور در روز 12 تیرماه 1401 این قانون را ابلاغ کرد.

قانون رتبه‌بندی، ویژه معلمان رسمی و پیمانی است و آن دسته از معلمانی که ۳۰ سال سابقه خدمت به بالا تا ۳۵ سال دارند نیز از امتیاز بیشتری نسبت به سایر مشمولان برخوردارند. در مجموع هر معلم رسمی و پیمانی با بیش از ۲ سال سابقه کار می‌تواند از مزایای طرح رتبه بندی برخوردار شود.

مشمولان در صورت کسب صلاحیت‌ها و داشتن شرایط مربوط، می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویب‌نامه برخوردار شوند.‌

در همین راستا؛ وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان، درباره زمان اجرا و نحوه پرداخت معوقات ناشی از اجرای این قانون گفت: طبق قانون رتبه‌بندی باید از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود که ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای آن در سال جاری درنظر گرفته شده است. طبق وعده رئیس سازمان برنامه‌وبودجه پس از صدور احکام، پرداخت‌ معوقات بر اساس مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.

یوسف نوری جزئیاتی از نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان اعلام و اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان ابلاغ شده است و نسخه اولیه شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه در روز سه‌شنبه آماده و جلسات مشترک با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه‌وبودجه تشکیل می‌شود و برای نهایی شدن آن نیز زمانی بیش از یک هفته، متصور نیستیم.

وی افزود: در تبصره ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی ملزم شدیم شیوه‌نامه‌ای را برای فرایند اجرای آیین‌نامه با همکاری سازمان امور استخدامی و برنامه‌وبودجه تدوین کنیم که آن را هم سریع انجام می‌دهیم و برخی تکالیف دیگر چون از قبل در دست بررسی بود، تهیه شده تا سریعا آماده اجرا شویم.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: درنهایت اراده دولت و مجلس بر اجرای رتبه‌بندی قرار گرفت و اکنون فرایندهای مربوط طی شده است و ضمن ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای، به‌طور طبیعی کمکی هم به بهبود معیشت معلمان خواهد بود.

در واقع هدف از این طرح پربحث و کش دار، ساماندهی حقوق معلمان در جهت کاهش فاصله حقوقشان با کارمندان و همچنین افزایش توانمندی معلمان است.

طرح رتبه بندی معلمان پس از 10 سال رفت و برگشت در مجلس و دولت و وعده اجرای آن در دولت های قبلی، اکنون در دولت سیزدهم در حال وقوع است و وزیر آموزش و پرورش وعده داده که این قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود.

مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

امید است که این طرح بدون هیچ مشکلی پس از سال ها انتظار قشر زحمتکش جامعه، اجرا شود و وعده دولت آقای رئیسی در این باره محقق شود تا شاهد اجرای عدالت در زمینه فاصله حقوق معلمان با دیگر افراد جامعه باشیم.

منبع: روزنامه روزگارما

منبع: اکوناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت