حضور فعالان کاغذ چین، روسیه، هند و امارات در پنجمین نمایشگاه کاغذ و مقوا


حضور فعالان کاغذ چین، روسیه، هند و امارات در پنجمین نمایشگاه کاغذ و مقوا

پنجمین نمایشگاه تخصصى بین‌المللی کاغذ، مقوا، کارتن، فرآورده‌‌هاى سلولزى و ماشین‌آلات مربوطه با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد و نمایندگانی از کشورهای...

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری پنجمین نمایشگاه تخصصى بین‌المللی کاغذ و مقوا صبح امروز (چهارشنبه ۱۵ تیر) با حضور رضا امیدی، رئیس پنجمین نمایشگاه، علیقلی اعظمی مدیرعامل انجمن صنایع کارتن و ورق کشور و عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه همچنین غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان و مشاور عالی شورای سیاستگذاری نمایشگاه برگزار شد.

حضور فعالان کاغذ چین، روسیه، هند و امارات در پنجمین نمایشگاه کاغذ و مقوا

در ابتدای این نشست، رضا امیدی در سخنانی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصى بین‌المللی کاغذ و مقوا از ۲ تا ۵ مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفت: این نمایشگاه در پنجمین تجربه برگزاری وضعیت خوبی را در حوزه کمی و کیفی دارد و تاکنون ۱۲۰ شرکت در بخش‌های مختلف سلولزی از تامین‌کننده مواد اولیه، تامین کننده ملزومات مورد نیاز، ماشین‌آلات، تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، تولیدکنندگان کارتن و سایر محصولات این حوزه ثبت‌نام کره‌اند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه کاملا تخصصی است و می‌توان گفت که صد درصد مشارکت‌کنندگان مرتبط با موضوع نمایشگاه هستند و غرفه‌داران کاملا تخصصی هستند.

امیدی با بیان اینکه از کشورهای چین، روسیه، هند و امارات نمایندگانی حضور دارند، عنوان کرد: این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف تولید کاغذ، تولید ماشین‌آلات مرتبط با صنایع کاغذ هستند و توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

وی با اشاره به حضور هیات‌های تجاری در این نمایشگاه، توضیح داد: قرار است هیات‌های تجاری از هندوستان، قزاقستان، عراق و ... برای بازدید از نمایشگاه حضور داشته باشند و از دستاوردهای سلولزی ایران دیدن کنند.

امیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بازدیدکنندگان نمایشگاه، توضیح داد: امسال تلاش داریم علاوه بر اینکه از نظر کمی تعداد غرفه‌ها را افزایش دهیم، روی کیفیت برگزاری نمایشگاه هم اصرار داریم و می‌خواهیم که نمایشگاه در یک سطح بین‌المللی برگزار شود و به همین دلیل امسال تیمی برای ارتباط بین غرفه‌داران و بازدیدکنندگان پیش‌بینی شده است.

وی در این زمینه یادآور شد: این تیم از ابتدا با ثبت‌نام از بازدیدکنندگان، به نوعی به تبادل اطلاعات میان غرفه‌دار، دستاورد و خدمات او به بازدیدکنندگان آن را بر عهده دارد، از سوی دیگر متوجه می‌شویم که بازدیدکننده به دنبال چه اطلاعات و خدماتی در نمایشگاه است، امیدواریم در سایه این ارتباط دوطرفه صنعت سلولزی رشد کند.

امیدی همچنین درباره رویکردهای نمایشگاه گفت: هدف اصلی ما بیان دستاوردها و توانمندی‌های حوزه چاپ، جذب سرمایه‌گذار در داخل و خارج، توسعه صادرات،‌ ورود تکنولوژی در حوزه کاغذ و مقوا است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت به دنبال تامین و تولید کاغذ چاپ و تحریر است، یادآور شد: امیدواریم که این نمایشگاه بتواند بستر خوبی را برای تحقق این وعده و شعار فراهم کند و در مدت کوتاهی این رویکرد عملی شود.

به گفته وی، همچنین قرار است چهارمین همایش ملی دانش و نوآوری در صنعت چوب و کاغذ ۴ مرداد در سالن خلیج فارس برگزار شود.

لزوم حمایت از تولید کاغذ

در ادامه این نشست، غلامرضا شجاع، مشاور عالی شورای سیاستگذاری نمایشگاه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره وضعیت کنونی تولید کاغذ و تحریر در کشور عنوان کرد: ما در سال ۱۳۴۹ حرف اول را در تولید کاغذ در خاورمیانه می‌زدیم و زمانی که کارخانه کاغذ پارس در هفت تپه شروع به کار کرد، نه کاغذ اندونزی و هندوستان و چین بود، در آن دوران کارخانه کاغذ پارس با بالاترین تکنولوژی و با دو خط تولید خوب با ماده اولیه باگاس شروع به کار کرد.

وی افزود: در خوزستان سالانه حدود سه میلیون تن باگاس خودرو داریم و بدون کود و آب در کنار رودها و رودخانه‌های خوزستان می‌روید و در آن زمان به درستی تشخیص دادند که کجا باید کارخانه ساخته شود.

شجاع با اشاره به شروع فعالیت کارخانه چوب و کاغذ مازندران در سال ۱۳۷۶ گفت: این کارخانه به امید چوب‌هایی که در جنگل‌های شمال است راه‌اندازی شد و زمان آغاز به کار، مجهز به تکنولوژی روز بود، اما امروز نمی‌تواند با دنیا رقابت کند.

به گفته وی، دلیلش این است که اگر کارخانه‌ای در هر دقیقه ۱۲۰۰ مترمربع تولید نداشته باشد، توجیه اقتصادی ندارد و مازندران در بهترین حالت حدود ۶۰۰ مترمربع می‌تواند تولید کند.

شجاع با بیان اینکه امروز تنها نقطه‌ای که تولید کاغذ در آن توجیه اقتصادی دارد، شمال خوزستان است، ادامه داد: در این منطقه سه رودخانه پرآب کارون، دز و کرخه داریم که سالی یک بار طغیان می‌کنند و از نظر آب تامین هستیم. در زمینه باگاس نیز یک سوم آن مصرف می‌شود و دو میلیون تن باگاس را به ناچار آتش می‌زنند.

وی در ادامه با طرح این موضوع که باید کارخانه کاغذ مازندران هم بر پایه باگاس شکل می‌گرفت و نه خمیر کاغذ، گفت: در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده رئیس‌جمهور درباره پیگیری موضوع کاغذ، وی قول حمایت از تولید داخل را داده‌ است و امیدوارم اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

به گفته شجاع، در کارخانه کاغذ مازندران سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده و نیاز به حمایت دارد و باید به آن بسته‌های حمایتی بدهند، زیرا آن‌ها برای واردات برخی از مواد اولیه مورد نیازشان مالیات می‌دهند که باید این مالیات را از دوش آنها برداشت. در دوره‌های قبل بارها برای حمایت از این کارخانه با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت رایزنی و برنامه‌ریزی شد، اما متاسفانه با تغییر وزرا بسته‌های حمایتی نیز به بایگانی‌ها رفتند.

وی همچنین درباره باکیفیت نبودن برخی کاغذهای تولید داخل گفت: تکنولوژی تولید و ماشین آلات کارخانه‌ها به‌روز نیست و اغلب به ۲۵ سال پیش تعلق دارد. البته این مشکل در حال برطرف شدن است. به عنوان مثال چند سال پیش شرکت افست برای تولید کتاب‌های درسی بیش از ۱۲ ایراد از کاغذ تولیدی کارخانه مازندران گرفت که این ایرادات اکنون به چهار مورد رسیده است و کاغذ این کارخانه تا ۸۰درصد برای چاپ کتاب‌های درسی استاندارد است.

شجاع با طرح این موضوع که برای بهبود کیفیت کاغذهای تولید داخل، سرمایه‌گذار خصوصی باید وارد شود، درباره توانمندی تولید کاغذ بالک در کشور یادآور شد: ماشین آلات کارخانه‌های داخلی توان تولید کاغذ بالک را ندارند. این در صورتی است که در تمام کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه در صنعت چاپ و نشرشان از کاغذ بالک استفاده می‌کنند، زیرت هم سبک‌تر است و هم هنگام مطالعه چشم مخاطبان را اذیت نمی‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه ما سالانه در کشور به ۴۰۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر نیاز داریم، گفت: کارخانه چوب و کاغذ در بهترین حالت بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تن کاغذ تولید می‌کند، یک کارخانه‌ هم که اکنون در استان فارس راه‌اندازی شده اما به دلیل نبود نقدینگی هنوز به تولید نرسیده است، کاغذ پارس نیز اگر به این مجموعه اضافه شود می‌توان سالانه به تولید خوبی در این حوزه رسید.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان در پایان صحبت‌های خود درباره لزوم همکاری شهرداری‌ها در کشور، عنوان کرد: در همه جای دنیا شهرداری‌ها حامیان اصلی برگزاری نمایشگاه‌ها هستند و در زمینه تبلیغات به دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه‌های مختلف می‌کنند، اما شهرداری‌ها در ایران هنوز به این درک نرسیده‌اند و برای تبلیغات هزینه‌های هنگفت طلب می‌کنند.

خودکفایی در تولید کاغذ بسته‌بندی

علیقلی اعظمی، به عنوان آخرین سخنران این نشست خبری نیز در سخنانی در زمینه فعالیت مقوا و کارتن در کشور، عنوان کرد: وضعیت تولیدات اکنون در کشور به‌گونه‌ای است که اکنون ما در کشور به واردات کاغذهای بسته‌بندی نیازی نداریم و حدود ۹۰ درصد آن را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

وی افزود: افراد زیادی در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند و ۳۰ سال قبل در این بخش تولیدات زیادی نداریم، اما اکنون کیفیت این تولیدات روز به روز بهتر می‌شود.

اعظمی با بیان اینکه اکنون در این عرصه ۱۳۲ واحد کاغذسازی در این کشور فعال هستند، گفت: کاغذ بسته بندی باید کرافت‌دار باشد. چند سال قبل بهره برداری از جنگل‌ها ممنوع و برای دوره‌های به این مناطق تنفس داده شد.

به گفته وی، کاغذ بسته‌بندی نیاز به تنه درخت دارد، بنابراین صنعت بازیافت و گرفتن آخال رونق گرفت و مقداری هم خمیر کاغذ وارد شد. اکنون دیگر کاغذ با ۸۵ درصد خمیرکاغذ دیگر تولید نمی‌شود، اما به هرحال هم کاغذهای بسته‌بندی تولید داخل کیفیت مورد نیاز را دارند و در این بخش امیدوارم هیچگاه محتاج واردات نشویم.

اعظمی با بیان اینکه اکنون خوشحالم که در کشورمان نیازی به واردات در این بخش نداریم، گفت: من در مجموعه‌هایی که می‌شناسم همه از کاغذ و مقوای داخلی استفاده می‌کنند و من به این موضوع افتخار می‌کنم که برای تامین کاغذ به خارج وابستگی نداریم زیرا دوست ندارم یک دلار از کشورمان خارج شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن