عملکرد و نقش حضرت خدیجه(س) در دفاع و حمایت از اسلام و رسول اکرم(ص)


عملکرد و نقش حضرت خدیجه(س) در دفاع و حمایت از اسلام و رسول اکرم(ص)

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران در مقاله‌ای که در سومین همایش ملی بانوی هزاره اسلام به چاپ رسیده است، عملکرد و نقش حضرت خدیجه(س) در دفاع و حمایت از اسلام و رسول اکرم(ص) را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، براساس مقاله ارائه شده خانم فاطمه محمدزاده، پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران و طلبه سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآن مدرسه عالی الزهرا(س) اردبیل که در سومین همایش ملی بانوی هزاره اسلام منتشر و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و سیویلیکا نیز نمایه شده است، موضوع «عملکرد و نقش حضرت خدیجه(س) در دفاع و حمایت از اسلام و رسول اکرم(ص)» را مورد بررسی و پژوهش قرار داده است.

وی در چکیده این مقاله آورده است:

قرآن کریم همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را به عنوان مادران مؤمنین و به عنوان الگو معرفی می‌نماید. «یا نِساءَ النَّبِی مَنْ یأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَینَةٍ یضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَینِ وَ کانَ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یسِیراً... اى همسران پیامبر! هر کس از شما کار زشت (و گناهى) آشکار مرتکب شود، عذابش دو چندان خواهد بود و این (کار) براى خدا آسان است».

یکی از رازهای زیبا در زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها آن بوده که بدون دیدن معجزه ای از رسول خدا به ایشان ایمان آورد و در بدو ازدواج خویش بدون هیچ چشم داشتی تمام اموال و بردگان و کنیزان خود را به آن حضرت بخشید. پس از طلوع آفتاب اسلام در عربستان این بانوی بزرگوار نه تنها دست از حمایت خویش برنداشت، بلکه مصمم تر از قبل به پشتیبانی از اسلام و نبی مکرم اسلام پرداخت.

آن بانوی بزرگوار با حمایت همه جانبه خود توانست اسلام را از خطر نابودی نجات بدهد. حضرت خدیجه سلام الله علیها تمام مال و اموال خود را که یک قطب اقتصادی محسوب می شد تماماً در راه اسلام هزینه کرد. به طوری که در زمان ارتحال خود از مال دنیا هیچ چیز نداشت. به خاطر همین عمل فداکارانه و مؤمنانه ایشان، رسول خدا فرموده اند: «ماَ قامَ وَ لَا اِستِقامَ دینی إلّا بِشیئَین؛مالُ خدیجه و سیفُ علی بنِ ابی طالبِ دین اسلام راست نشد، مگر با ثروت خدیجه و شمشیر علی بن ابی طالب» (شجرۀ طوبی، ج 2، ص233).

حضرت خدیجه در طول عمر خود که به عنوان همسر پیامبر اکرم بودند از هیچ تلاشی در پیشبرد اهداف اسلام و یاری رساندن به ایشان، چه از جنبه مادی، معنوی و اخلاقی کوتاهی نکردند. از این حیث می توان گفت: آن بانوی بزرگوار اولین شخص و یک شخصیت استثنایی بود که با مال و جان خود همراه رسول خدا این مسیر پر از فراز و نشیب را طی نمود.

پس بانوان در جامعه اسلامی با الگوبرداری رفتاری از همسران پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام، بالاخص حضرت خدیجه سلام الله علیها و فاطمه کبری علیها السلام می توانند در صراط مستقیم زندگی دنیوی و اخروی گام برداشته و به سعادت برسند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است