درگ کوپه‌های اسپرت سوپرشارژ، چلنجر هلکت در برابر جگوار F تایپ R


درگ کوپه‌های اسپرت سوپرشارژ، چلنجر هلکت در برابر جگوار F تایپ R

این روزها با وضع قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و همین‌طور تسریع الکتریکی‌سازی، استفاده از پیشرانه‌های V8 سوپرشارژ بسیار کمتر شده است تا جایی که دوج چلنجر هلکت و جگوار F تایپ R از معدود کوپه‌های V8 سوپرشارژ بازمانده در بازار محسوب می‌شوند. حال این دو...

این روزها با وضع قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و همین‌طور تسریع الکتریکی‌سازی، استفاده از پیشرانه‌های V8 سوپرشارژ بسیار کمتر شده است تا جایی که دوج چلنجر هلکت و جگوار F تایپ R از معدود کوپه‌های V8 سوپرشارژ بازمانده در بازار محسوب می‌شوند. حال این دو کوپهٔ اسپرت قدرتمند برای برگزاری مسابقهٔ درگ در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند. همان‌طور که اشاره شد، هردوی این خودروها از موتورهای V8 سوپرشارژ استفاده می‌کنند که به گیربکس‌های هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل هستند اما شباهت‌ها بین هلکت و F تایپ R در همین‌جا به پایان می‌رسد.

درگ کوپه‌های اسپرت سوپرشارژ، چلنجر هلکت در برابر جگوار F تایپ R

هرچند چلنجر هلکتی که در اینجا حضور دارد از انواع بالا ردهٔ ردآی یا سوپر استوک نیست ولی با برخورداری از ۷۱۷ اسب بخار قدرت و ۸۹۰ نیوتن متر گشتاور هنوز هم خودروی بسیار قدرتمندی است. البته تمام این نیروی عظیم فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که لانچ کردن با هلکت را برای رانندگان غیرحرفه‌ای بسیار دشوار می‌کند. همچنین این ماسل کار آمریکایی با وزنی بیش از ۲ تن، خودروی بسیار سنگینی است. بااین‌حال، هلکت ظرف حدود ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

درگ کوپه‌های اسپرت سوپرشارژ، چلنجر هلکت در برابر جگوار F تایپ R

از سوی دیگر، جگوار را داریم که هرچند از نوع SVR نیست ولی همین F تایپ R هم چه در خط مستقیم و چه در جاده‌های پیچ‌درپیچ خودروی بسیار سریعی است. در سینهٔ این خودرو یک موتور ۵ لیتری قرار گرفته که آن را در بسیاری از محصولات جگوار-لندروور می‌بینیم. این موتور در اینجا ۵۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی جگوار بسیار از رقیب آمریکایی ضعیف‌تر است اما از سوی دیگر، وزن کمتری هم دارد که برابر با ۱۷۷۸ کیلوگرم است. برتری مهم‌تر این خودرو نیز برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است که در آغاز حرکت بسیار به کمک آن می‌آید. به همین دلیل، F تایپ R هم با وجود قدرت کمتر مثل هلکت ظرف ۳.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتری آن کمی از رقیب کمتر است.

درگ کوپه‌های اسپرت سوپرشارژ، چلنجر هلکت در برابر جگوار F تایپ R

با آغاز درگ از حالت سکون، جگوار به لطف کشش چهارچرخ محرک سریعاً جلو می‌افتد و با اختلاف زیادی پیروز می‌شود. پس از این، درگ دیگری برگزار می‌شود که هرچند این بار اختلاف کاهش پیدا می‌کند اما بازهم کوپهٔ بریتانیایی به پیروزی راحتی دست می‌یابد. در مسابقات رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت اما شرایط کاملاً متفاوت است و چلنجر که حالا از مشکل کشش آغاز حرکت رها شده، به لطف قدرت بیشتر خود به‌راحتی از جگوار فاصله می‌گیرد.

مقایسه مشخصات فنی

چلنجر هلکتجگوار F تایپ R
پیشرانه۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت۷۱۷ اسب بخار۵۷۵ اسب بخار
گشتاور۸۹۰ نیوتن متر۷۰۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبچهارچرخ
وزن۲۰۱۲ کیلوگرم۱۷۷۸ کیلوگرم
قیمت۶۸,۱۲۵ دلار۱۰۹,۷۷۵ دلار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط