کدام گروه‌ها در بورس معاف از مالیات شدند؟


کدام گروه‌ها در بورس معاف از مالیات شدند؟

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاف از مالیات هستند و کارشناسان عقیده دارند این معافیت مالیاتی می‌تواند نقدینگی در گردش بورس را افزایش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از ابهاماتی که در فضای مجازی در مورد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس مطرح است، بحث مالیات بر سرمایه‌گذاری این افراد است. در این زمینه داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در بخش‌نامه‌ای که در ۱۴ تیر ۱۴۰۱ صادر کرد. عنوان کرد که اشخاص حقیقی بابت درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نیست. اشخاص حقیقی سرمایه‌گذار نیز از این بابت الزامی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نخواهند داشت.

در این بخشنامه آمده است؛ نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده در مورد الزام یا عدم الزام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی توسط اشخاص حقیقی بابت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع تبصره یک ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مقرر می‌دارد. از آنجا که بر اساس مقررات تبصره یک ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم تمامی درآمدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در چارچوب قانون توسعه ابزارهای مالی مشمول مالیات با نرخ صفر می‌باشد. از طرفی در صورت عدم رعایت مقررات تبصره یک ماده ۱۴۶ مکرر قانون مذکور (تسلیم اظهارنامه دفاتر و اسناد و مدارک) درآمدهای حاصله صندوق‌های مذکور با رعایت مقررات مشمول مالیات خواهد بود. بنابراین با عنایت به مراتب فوق و با اتخاذ ملاک از مفاد تبصره ۴ ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص بابت درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نبوده و اشخاص حقیقی سرمایه‌گذار نیز از این بابت الزامی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نخواهند داشت.

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بورس

مجتبی دیبا، کارشناس بازار مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بخشنامه جدیدی از سوی سازمان مالیاتی کشور ابلاغ شده است؛ مبنی بر عدم الزام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی. عملاً اشخاص حقیقی سرمایه‌گذار در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر مشمول مالیات نیستند و بابت تسلیم اظهارنامه دیگر هیچ الزامی شامل حال آنها نمی‌شود. اگر افرادی که در حوزه نرخ بهره بانکی فعالیت می‌کنند، ملزم به پرداخت مالیات باشند، سرمایه‌گذاران ترغیب می‌شوند که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

وی تشریح کرد: از طرفی ما می‌دانیم که بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق‌ها روی سهام است. تغییراتی که در بالا اشاره شد می‌تواند جذابیت این بخش را افزایش دهد. اکنون این الزام روی نرخ بهره نیست. در هر صورت برای افرادی که دارای پول‌های کلان هستند و می‌خواستند در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند شاید برداشتن جذابیت بازارهای دیگر کار بعدی است. باید در مرحله بعد انجام شود تا بتواند پول‌های بهتری را به صورت غیر مستقیم سمت همین صندوق‌های بازار سرمایه بکشاند. در این صورت می‌توانیم درصدی از افزایش اقبال عمومی به بازار را شاهد باشیم.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست