اهداء جهیزیه به 3 عروس و داماد کهگیلویه و بویراحمدی توسط اوقاف و امور خیریه+فیلم


اهداء جهیزیه به 3 عروس و داماد کهگیلویه و بویراحمدی توسط اوقاف و امور خیریه+فیلم

حجت‌الاسلام نصیرالاسلامی گفت: سه سرویس جهیزیه تهیه شده توسط خیرین در بقعه متبرکه امامزاده شاه مختار علیه السلام بین سه عروس و داماد توزیع شد.

حجت‌الاسلام «عباس نصیرالاسلامی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: ازدواج ابزاری برای رشد و کمال، تامین سلامت و بقای نسل به شمار می رود که در مکتب اسلام از آن به عنوان تنها راه تشکیل خانواده، آرامش دهنده روح و روان زن و مرد یاد شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از منظر جمعیت شناختی، ازدواج منشأ وقوع ولادت و عامل بسیار موثر بر ساختار سنی و جنسی و اندازه و حجم جمعیت محسوب می شود و تغییرات الگوی ازدواج،‌ تاثیر عمیقی در ابعاد مختلف جامعه به وجود می آورد. در جریان نوسازی، ساختار و وضعیت تشکیل خانواده در یک جامعه به طور آهسته دستخوش تغییرات می شود.

وی ادامه داد: در دوران نوین و در جوامع رو به توسعه از جمله ایران، ماهیت و اشکال ازدواج و پیامدهای اجتماعی آن در خانواده و جامعه و به طور کلی الگوی همسرگزینی و نظام خانوادگی تحت تاثیر عوامل گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستنند و بی تردید پیوند زناشویی هر چه محکم تر باشد، از گزند مصون خواهد ماند و دور شدن از آن می تواند به گسست و فروپاشی بنیان خانواده بیانجامد.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی افزود: نخستین روز از ماه ذیحجه، یادآور پیوند آسمانی ترین زوج عالم حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است؛ میثاقی که ثمره آن درخشش ۱۱ پیشوا در آسمان هدایت و روشنگری مسلمانان بود تا آئین اسلام را با نسل خویش تداوم و استمرار بخشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اوج سادگی در میثاق این زوج به عنوان الگویی مناسب برای جوانان مطرح است تا در پرتو سیره و روش این بزرگان و به دور از تجمل گرایی، زندگی مشترک خویش را آغاز کنند و خانه بی آلایش خود را به مکانی برای پرورش فرزندان صالح بدل سازند.

وی اظهار کرد: اهمیت الگوگیری از ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) با هدف تحکیم کانون خانواده سبب شد تا سالروز ازدواج آنها را به عنوان «روز ازدواج» نام گذاری کنند.

حجت‌الاسلام نصیرالاسلامی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم کلمه زوج با مشتقاتش هشتاد و یک‌مرتبه و لفظ نکح بیست‌وسه بار تکرار شده و حتی پیامبر اکرم (ص) فرمود: «هرکس ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد.» از دیدگاه اسلام ترک ازدواج و مجرد زیستن نه‌ تنها فضیلتی محسوب نمی‌شود، بلکه به‌عنوان از دست دادن خیر، برکات و آثار فراوان معنوی نیز شناخته‌شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه مراسمات پر هزینه، جهیزیه‌ها و مهریه‌های بسیار سنگین مانع از تحقق ترویج ازدواج آسان در جامعه شده است.

وی با اشاره به عوامل و موانع تشکیل خانواده گفت: در اسلام تشکیل خانواده یک اصل و اساس بوده و هیچ ساختمانی محکم‌تر، زیباتر و عزیزتر از ازدواج نیست و در روایت داریم که «مسکین کسی است که همسر ندارد، زیرا آرامش و سکونت ندارد».

حجت الاسلام نصیرالاسلامی افزود: امیرالمؤمین علیه السلام فرمودند «سه چیز را به تأخیر نیندازید نخست نماز وقتی زمانش رسیده است، دوم تشییع جنازه وقتی که میت تجهیز شد و سوم ازدواج زمانی که کفوی برای انسان پیدا شد».

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند «کسی که پنج چیز دارد دیگر چیزی از سعادتمندی دنیا کم ندارد و باید شاکر باشد، نخست زن صالح و خوب که او را در امور دین و دنیا کمک کند، دوم فرزندان نیک، سوم شغلش در شهر خودش باشد، چهارم خوش اخلاقی و مدارا با مردم و پنجم محبت اهل بیت علیهم السلام باشد».

وی با بیان اینکه اسلام تأکید زیادی بر ازدواج دارد، گفت: در روایت است که وقتی خطبه عقدی خوانده می شود، صدای ناله شیطان بلند می شود و نمازی که انسان متأهل می خواند هفتاد برابر نمازی است که انسان مجرد می خواند، زیرا خانواده و نسل مهم بوده و در ازدواج بحث غرایز جنسی مطرح نیست، بلکه بحث محبت، انس، تکثیر نسل و آرامش انسان است.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی با بیان اینکه ازدواج بالاترین بنا در جامعه است، ابراز کرد: هم کسانی که برای نخستین بار می خواهند ازدواج کنند و هم کسانی که به هر دلیلی همسر خود را از دست داده اند باید ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند و باید زمینه این کار در جامعه فراهم شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موانع ازدواج، گفت: یکی از مهم ترین موانع ازدواج مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و گرانی است و دولت باید از اشتغال زایی حمایت کند و وام ازدواج را به راحتی بدهند و اگر کسی ازدواج کرد، در سربازی تخفیف بدهند و در شهر خودش خدمت کند و خیرین برای تسهیل ازدواج جوانان وقف کنند.

برای مشاهده فیلم این ازدواج ها اینجا کلیک کنید

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !