استفاده از ظرفیت نخبگانی و تعامل با مدارس؛ راه‌ها تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی


استفاده از ظرفیت نخبگانی و تعامل با مدارس؛ راه‌ها تبدیل  هر مسجد به یک پایگاه قرآنی

حجت‌الاسلام کرفی گفت: از راه‌های تقویت فعالیت‌های قرآنی در مساجد، برگزاری محافل انس با قرآن، جلسات تفسیر، تدبر قرآن کریم و دعوت از شخصیت‌ها و استفاده از نخبگان و تعامل مسجد و مدرسه در اجرای فعالیت‌ها است.

حجت الاسلام «محسن کرفی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه اثرگذار مساجد در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: از صدر اسلام تاکنون مسجد اولین مکانی بوده است که توسط پیامبراکرم(ص) در مدینه ساخته شد و پایگاهی برای عبادت بندگان محسوب می شده است.

کارشناس مسئول اعزام دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به کارکرد آموزشی مساجد در صدر اسلام، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص)، مسلمانان را در مسجدالحرام گرد هم می آورد و از احکام الهی سخن می گفت و در مسجد النبی(ص) نیز به تعلیم و آموزش قرآن کریم و مناظرات علمی می پرداخت. در اهمیت آموزش قرآن کریم در مسجد نیز پیامبر(ص) فرمودند: «انِّما نُصِبَتِ المساجدُ للقرآن، همانا مسجدها برای (خواندن، آموختن و ترویج) قرآن برپا شده اند».

وی با تاکید بر اینکه پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) در جلسات قرآنی مساجد شاگردان بسیاری را تربیت و به جامعه اسلامی معرفی نمودند، ابراز کرد: در جامعه ما نیز در مقطعی شاگردانی که در جلسات معارف اسلامی و قرآنی مساجد رشد و پرورش یافتند، بار عظیم فکری و فرهنگی و دینی جامعه اسلامی را بر عهده داشته اند. اما در سال های گذشته برنامه های قرآنی تا حدودی در مساجد کمرنگ شد و مسئولین در این زمینه غفلت هایی داشته اند، به طوری که فعالیت های قرآنی به خارج از مساجد سوق یافت.

حجت الاسلام کرفی ادامه داد: یکی از راه های تقویت فعالیت های قرآنی مساجد، برگزاری محافل انس با قرآن، جلسات تفسیر، تدبر قرآن کریم و دعوت از شخصیت های قرآنی و استفاده از نخبگان و تعامل مسجد و مدرسه در برگزاری برنامه های قرآنی است. بنابراین ضرورت دارد که با ظرفیت سازی، بسترسازی و تامین نیروهای متخصص و انگیزه بخشی برنامه های قرآنی مساجد را بیش از پیش تقویت کنیم.

کارشناس مسئول اعزام دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه مساجد از گذشته تاکنون همواره اثر گذارترین پایگاه برای حل مشکلات،معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده اند، گفت: امروز اگر در مساجد نیروهای متفکر و متخصص وجود داشته باشند، بدون شک محل رجوع و رسیدگی به مشکلات مردم می شوند، وقتی مقام معظم رهبری تاکید بر تقویت فعالیت های قرآنی در مساجد دارند، به این معنا است که مساجد بهترین پایگاه ها برای تربیت، جذب و پرورش فعالان قرآنی در محلات هستند و می توانند در محلات اثرگذار باشند و به خواسته های اهالی محله نیز رسیدگی کنند.

وی یکی از مسائل کشور را آسیب های اجتماعی و مفاسد اخلاقی دانست و گفت: امروز رفع بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، بدحجابی و ... از طریق مساجد قابل پیگیری است، اگر مساجد در این زمینه با برنامه ورود کنند، می توانند نقش اثرگذاری داشته باشند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است