بعد از رشد وحشتناک و سقوط وحشتناک تر این روزها در بورس چه می گذرد؟!


بعد از سال 1399 و 1400 که بورس به کانون توجه مردم و محافل خبری تبدیل شده بود اکنون به نظر دوباره به حاشیه رفته است، رشد سرسام آور و سپس سقوط به یکباره تالار شیشه ای خیلی ها را از زمین بلند کرد و دوباره به زمین زد و حالا بازار دوباره به روند آرام و...

نواندیش: بعد از سال 1399 و 1400 که بورس به کانون توجه مردم و محافل خبری تبدیل شده بود اکنون به نظر دوباره به حاشیه رفته است، رشد سرسام آور و سپس سقوط به یکباره تالار شیشه ای خیلی ها را از زمین بلند کرد و دوباره به زمین زد و حالا بازار دوباره به روند آرام و منطقی خود بازگشته است.

به گزارش سرویس اقتصادی نواندیش، بورس در هفته گذشته، افت ۰٫۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحدی قرار گرفت. امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و برخی کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند منفی را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز تا حدودی منفی می‌شود.

بعد از رشد وحشتناک و سقوط وحشتناک تر این روزها در "بورس" چه می گذرد؟!

پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که احتمالا شاخص کل در شش ماهه دوم سال به محدوده دو میلیون واحد دست یابد و رکورد قبلی خود را بشکند. به عبارتی شاخص کل همسو با نرخ تورمی که حداقل ۵۰درصد برآورد می‌شود، رشد خواهد داشت و اصلاحات روزهای اخیر نیز نمی‌تواند دلیلی برای بازگشت بورس به کانال نزولی باشد.

فردین آقا بزرگی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بازار سرمایه را بررسی کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران حدود ۱۴درصد و شاخص هم وزن ۲۵درصد بازدهی مثبت داشته‌اند. در چنین شرایطی تعدادی از کارشناسان معتقدند بورس وارد فاز اصلاحی شده اما با مقایسه روند بازار با سال‌های گذشته مشخص است که فراز و نشیب کنونی معاملات نمی‌تواند به منزله بازگشت آن به کانال اصلاحی باشد.

وی ادامه داد: در مقطع فعلی اصلاح و استراحت برای بازار لازم است و می‌توان گفت اصلاح همواره بخشی از ذات بازار است. بررسی بسیاری از متغیرها نیز بر رشد و افزایش‌ شاخص‌های بورسی اشاره دارند و موضوع اصلاح و بازگشت بورس به روند نزولی را تکذیب می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: برای مثال مقایسه عملکرد سود و زیان شرکت‌ها عمدتا بر افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی اشاره دارد و به ندرت تحت تاثیر تغییر مقدار فروش و اجرای طرح‌های توسعه‌ای قرار گرفته است. بنابراین موضوع بازگشت به کانال نزولی کاملا رد می‌شود.

وی افزود: به عبارتی دقیق‌تر می‌توان گفت تورم حادث شده در اقتصاد کشور به نوعی خود را در سود و زیان شرکت‌ها نشان داده و عملکرد مقایسه‌ای شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه قبلی نیز به خوبی این موضوع را تایید می‌کند. بنابراین اگر تحلیل کارشناسان از روند بازار با روند فعلی در تضاد است این موضوع به ذات تحلیل فرد می‌گردد و نمی‌تواند واقعیات بازار را رد کند.

به هر حال آنچه مسلم و قطعی به نظر می رسد این است که دیگر شاهد رشد های عجیب و غریب و بی حساب و کتاب در بازار بورس نخواهیم بود و انتظار می رود شاخص کل بین یک میلیون 500 هزار تا 2 میلیون واحد در نوسان باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج