دیدار امیرعبداللهیان با همتای ایتالیایی در رم


دیدار امیرعبداللهیان با همتای ایتالیایی در رم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز (دوشنبه) ۲۰ تیر ماه در رأس هیأتی به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ایتالیا و واتیکان تهران را به مقصد رم ترک کرد، پس از ورود به رم با «لوئیجی دی‌مایو» همتای ایتالیایی دیدار و...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز (دوشنبه) ۲۰ تیر ماه در رأس هیأتی به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ایتالیا و واتیکان تهران را به مقصد رم ترک کرد، پس از ورود به رم با «لوئیجی دی‌مایو» همتای ایتالیایی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا گسترش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی پیش از این سفر با بیان این‌که سفر به ایتالیا براساس دعوت وزیر خارجه این کشور انجام می‌شود، گفت: تاکنون دو بار در نیویورک و مونیخ با هم گفت‌وگو و رایزنی داشتیم. پیگیری مناسبات دوجانبه به خصوص در حوزه‌های همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی از اهداف اصلی این سفر است. برنامه‌های متنوعی برای پیگیری این اهداف در دستورکار قرار گرفته است.

وزیر خارجه همچنین بیان کرد: در ادامه ملاقات‌ها و رایزنی‌‌ها با مقامات ایتالیا که برنامه‌ها در سطح سیاسی،‌ اقتصادی و پارلمانی تنظیم شده است، با نخست‌وزیر و وزیر خارجه واتیکان هم دیدار و گفت‌وگو خواهم داشت.

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به ایتالیا پس از تصدی این سمت است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شرکت کننده در پنجاه و هشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با «لوئیجی دی‌مایو» وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار ابراز امیدواری کرد که بزودی میزبانی همتای ایتالیایی خود در تهران باشد و لوئیجی دی مایو نیز ضمن تشکر و استقبال از این دعوت، ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک به تهران سفر کند. توسعه و گسترش روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله محورهای این دیدار بود.

لازم به ذکر است، وزرای خارجه دو کشور ۲۴ آبان ماه سال گذشته نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه کشورمان در آن گفت‌وگو روابط دیپلماتیک ۱۶۰ ساله ایران و ایتالیا را پشتوانه خوبی برای توسعه روزافزون مناسبات دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توصیف و تصریح کرد که دولت جدید ایران مصمم است در فضایی مبتنی بر احترام متقابل و با تکیه بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های نهفته در مناسبات، همکاری خود با کشورهای دوست از جمله ایتالیا را توسعه دهد.

امیرعبداللهیان با ابراز خشنودی از فراهم بودن بسترهای همکاری دو کشور به ویژه در حوزه صنعت،کشاورزی ، پزشکی، علم و فناوری و ... با توجه به پیوندهای قدیم، بر حفظ و تقویت آن تاکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان همچنین مهر ماه سال گذشته و در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفتنی است، سومین دور گفت‌وگوهای سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا سوم خرداد ماه سال جاری به ریاست «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «اتتوره سکویی» دبیرکل وزارت امور خارجه ایتالیا در تهران برگزار شد.

وزیر امور خارجه در شنبه هفته‌ای که گذشت (۱۱ تیر ماه) سفری دو روزه به سوریه داشت و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از آن دوشنبه ۱۳ تیر ما میزبان «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در تهران بود. امیرعبداللهیان همچنین چهارشنبه هفته گذشته (۱۵ تیر ماه) نیز میزبان «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403