سه نوع آش معروف خوشمزه برای نذری


یکی از اختصاصات آشپزی برای سفره‌های ایرانی طبخ انواع آش است. در این مقاله مجله اسنپ اکسپرس به معرفی سه نوع آش معروف خوشمزه برای نذری خواهیم پرداخت.نوشته های مشابه چیدمان سفره افطاربه طور کلی انواع آش جایگاه ویژه‌ای در فهرست غذاهای ایرانی دارد....

یکی از اختصاصات آشپزی برای سفره‌های ایرانی طبخ انواع آش است. در این مقاله مجله اسنپ اکسپرس به معرفی سه نوع آش معروف خوشمزه برای نذری خواهیم پرداخت.

سه نوع آش معروف خوشمزه برای نذری

نوشته های مشابه

به طور کلی انواع آش جایگاه ویژه‌ای در فهرست غذاهای ایرانی دارد. به‌طورکلی آش‌ها به دلیل استفاده از سبزی‌ها و حبوبات در ترکیب خود، از سالم‌ترین غذاها به شمار می‌روند و طرفداران زیادی در دنیا دارند. اما جدا از بحث سلامت انواع آش‌ها جزو فرهنگ غذایی ایران زمین محسوب می‌شوند. در مقاله پیش رو در مجله اسنپ اکسپرس شما را با سه نوع آش معروف خوشمزه برای نذری و دورهمی که باید بلد باشید آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید:

سه نوع آش معروف خوشمزه برای نذری

آش رشته

بدون شک معروف‌ترین آش در فرهنگ ایرانی آش رشته است که در تمامی مناطق ایران با اندکی تفاوت در دستور طبخ می‌توان آن را یافتو آش رشته یکی از متداول‌ترین آش‌ها در نذری‌ها و دورهمی‌های خانوادگی است و کمتر فرد ایرانی‌ است که طعم مطبوع آن را دوست نداشته باشد.

این آش را غالبا با کشک، نعناع داغ، سیرداغ و پ‍یازداغ سرو می‌شود. البته در برخی مناطق آن را با سرکه و حتی ترشی نیز می‌خورند. خانواده‌های ایرانی این خوراک را به عنوان پیش‌غذا و یا غذای اصلی مصرف می‌کنند. مواد اصلی تشکیل دهنده این آش ایرانی لوبیا، عدس، نخود، رشته آشی، سبزی آش و پیاز است که با سیرداغ، پیازداغ، کشک و نعناع داغ تزئین می‌شود. سبزی آش مورد استفاده در آش رشته معمولا حاوی اسفناج، تره، جعفری و گشنیز ‌است. این آش سنتی ایرانی منبع غنی از فیبر و ریزمغذی‌های گیاهی است و جای دادن آن در فهرست غذایی تاثیر فراوانی در سلامت افراد دارد.

آشنایی با طرز تهیه شله زرد و آش رشته یکی از مهارت‌های آشپزی ایرانی محسوب می‌شود.

سه نوع آش معروف خوشمزه برای نذری

آش شله‌قلمکار

آش شله قلمکار یکی دیگر از معروف‌ترین آش‌های ایرانی است که طرفداران زیادی در میان ایرانیان دارد. در طبخ این نوع آش هم از سبزی آش یعنی ترکیبی از سبزی‌های تره، جعفری، گشنیز، اسفناج استفاده می‌شود به علاوه به همراه سبزی آش، حبوباتی نظیر نخود، لوبیا، عدس، برنج همچنین پیاز و گوشت سردست بدون استخوان، زردچوبه و روغن استفاده می‌شود. این آش هم با نعناع داغ تزیین و مصرف می‌شود. گفته می‌شود که آش شله‌قلمکار نخستین بار به دستور ناصرالدین شاه به شکل نذری همراه با آداب و تشریفات ویژه‌ای طبخ و میان مردم و درباریان پخش ‌شد. طبخ آش شله‌قلکار نیز از گذشته به عنوان آش نذری در مراسم مذهبی مرسوم بوده است. این آش ایرانی که علاوه بر حبوبات و سبزی‌ها حاوی گوشت نیز هست، می‌تواند یک وعده غذایی بسیار مقوی را تشکیل دهد و غذای کاملی برای کودکان در حال رشد و افراد مبتلا به کم‌خونی باشد.

سه نوع آش معروف خوشمزه برای نذری

آش دوغ

آش دوغ که در زبان محلی به آن «آیران آشی» می‌گویند، غذای سنتی استان اردبیل و شهر سرعین است که در بهمن ماه ۱۳۹۹ نیز به عنوان میراث ناملموس این استان ثبت جهانی شده است. البته این آش با شیوه‌های متفاوتی در برخی مناطق مانند تبریز، ارومیه، زنجان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، مازندران، گیلان، اصفهان، همدان، شیراز، چهارمحال‌وبختیاری و قزوین نیز پخته می‌شود.

در ترکیب آش دوغ حبوباتی مانند نخود و عدس و سبزی‌هایی مانند پونه کوهی، تره، آویشن و همچنین سیر وجود دارد. اما یکی از مهم‌ترین اجزای این پیش‌غذای فوق‌العاده دوغ است که طعم آن در طعم نهایی آش دوغ بسیار موثر است. طعم نهایی این آش به نوع و طعم دوغ مورد استفاده در آن بستگی دارد و استفاده از دوغ محلی در آش دوغ آن را خوشمزه‌تر خواهد کرد. البته در انواع سنتی و خانگی این آش کوفته‌های کوچک گوشت چرخ‌کرده نیز وجود دارد که در بسیاری از آش‌فروشی‌ها برای کم کردن هزینه تمام شده، آن را از ترکیب آش دوغ حذف می‌کنند. ضمن اینکه استفاده از نعناع داغ برای تزئین آش دوغ نیز استفاده می‌شود.

مصرف آش دوغ به دلیل وجود همه گروه‌های غذایی در آن و بالا بودن ارزش غذایی آن می‌تواند اکثر مواد مغذی ضروری را برای بدن تأمین کند و بسیار مورد تاکید متخصصان تغذیه است. استفاده از آش دوغ به عنوان آش نذری در بسیاری مناطق کشور متداول است و یکی از پیش‌غذاهای دلخواه در ایامی مانند روزهای ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود.

انواع آش‌های ایرانی

فهرست آش‌های ایرانی تنها محدود به همین سه نوع آش معروف خوشمزه برای نذری نیست و طبخ انواع مختلفی از آش‌ها در مناطق مختلف سرزمین ما متداول است. این غذا در کشور ما قدمتی دیرینه دارد و در یادداشت‌های آینده مجله اسنپ اکسپرس شما را با انواع آش‌های سنتی ایرانی آشنا خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !