کاربران ایرانی توئیتر درباره هک سامانه‌های شهرداری تهران چه گفته‌اند؟


کاربران ایرانی توئیتر درباره هک سامانه‌های شهرداری تهران چه گفته‌اند؟

برخی سامانه‌های شهرداری تهران ماه قبل توسط گروه‌های ناشناس هک شد و در مقابل، شهرداری تهران برای جلوگیری از آسیب و برای تقویت سامانه‌ها، برای مدتی سرویس‌دهی مجازی را در برخی سطوح متوقف کرد. این ماجرا نزد کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی محل گفت‌گو...

به گزارش مشرق، یک پژوهش علمی از طریق تحلیل محتوای توئیتر، نشان می‌دهد در فاصله ۱۲ خرداد تا ۳ تیر ۱۴۰۱، با موضوع هک، تعداد ۲هزار و دویست توئیت منتشر شده که حدود ۱۱هزار و هفتصد مرتبه ریتوئیت شده است.

این مقدار انعکاس رسانه‌ای در مقایسه با سایر موضوعات و سوژه‌های رسانه‌ای، حجم بسیار کمتری را به خود اختصاص داده و نتوانسته است به صورت گسترده مورد توجه کاربران قرار گیرد؛ به نحوی‌که همه این واکنش‌ها صرفا توسط ۵هزار و پانصد نفر صورت گرفته است.

جالب آنکه طبق سنجشگری این پژوهش توسط هوش مصنوعی، ثابت شده است که حدود ۴۰درصد از این توئیت‌ها و واکنش‌ها، توسط گروهک منافقین و حامیان آنان صورت گرفته که اصلی‌ترین محتوای آن مربوط به اعلام عملیات هک برخی سامانه‌های شهرداری در آستانه رحلت حضرت امام (ره) بوده است.

کاربران ایرانی توئیتر درباره هک سامانه‌های شهرداری تهران چه گفته‌اند؟

در مجموعه این کنشگری در کنار حجم بالایی که منافقین آموزش‌دیده به خود اختصاص داده‌اند (۴۱ درصد)، جریاناتی از ضد انقلاب نیز شناسایی شده که لزوما حامی منافقین نبوده اما از این رخداد برای روایتگری به نفع اهداف خود بهره‌گیری کرده‌اند (۵ درصد).

در میان پست‌های منتشر شده، در طبقه‌بندی توئیت‌ها و کامنت‌های منتشر شده، موضوعاتی مطرح شده که به شرح زیر است:

- خبر و صرفا اطلاع‌رسانی که عمدتا شامل بازنشر از خبرگزاری‌های داخلی و خارجی بوده است (۱۶درصد).

- اشاره به بی‌کفایتی مسئولین سابق و فعلی کشور به بهانه این اتفاق (۶ درصد)

- توضیح یا پرسش درباره ماجرای اتفاق افتاده و پیگیری ابعاد آن؛ در اغلب موارد این پرسشگری قضاوت واضحی دربر نداشته است (۴ درصد).

- گفت‌وگو درباره شهردار و مخاطب قرار دادن او (۶ درصد).

- ابراز نارضایتی و گرفتاری نسبت به مشکلات پیش‌آمده شهروندی در اثر هک و خاموش شدن سیستم‌های خدمات‌رسان مثل سامانه طرح ترافیک (۵ درصد).

- نگرانی بابت سوء‌استفاده‌های احتمالی از این ماجرا و حتی شوخی کردن با آن توسط برخی کاربران (۱ درصد)

با توجه به نوع این حادثه و ابعاد امنیتی آن، طبیعتا اطلاع‌رسانی‌ها توسط متصدیان امر، محدود و با تأخیر بوده است. همین ماجرا باعث شده بخشی از کاربران، درگیر فضای توهم توطئه شده و با چسباندن اطلاعات و حوادث غیر مرتبط نسبت به ساخت تئوری‌های پیچیده‌تر اقدام کنند؛ نظیر آنکه سامانه‌ها توسط عناصر درونی نظام و با اهداف خاص، هک شده است و یا اینکه این اتفاق را به ماجرای سرقت از یک بانک مرتبط دانسته و با ادغام این دو ماجرا، تحلیل‌های دیگری را تولید کرده‌اند.

کاربران ایرانی توئیتر درباره هک سامانه‌های شهرداری تهران چه گفته‌اند؟

از جهت هیجانی نیز، توئیت‌های منتشر شده، مورد سنجش قرار گرفته و نشان داده شده که در میان دسته‌ای که به خاطر هک سامانه‌ها دچار اختلالی در سرویس‌های روزمره شده‌اند، هیجان غالب، ترس است. پیام این تحلیل آن است که در اینجور موارد، متصدیان امر باید در اسرع وقت نسبت به ایجاد امنیت روانی در جامعه اقدام کنند. همین امنیت‌آفرینی ذهنی است که می‌تواندروایتگری‌های متوهمانه را متوقف ‌کند.

در خصوص هیجان حاکم بر نوشته‌های ضد انقلاب و اعضای گروهک منافقین نیز مثل همیشه، نفرت غالب است.

درباره آنهایی که درباره سوء استفاده‌های احتمالی از این موقعیت نوشته‌اند، بیشتر درخواست‌هایی منتشر شده است که به صورت طنز یا جدی از هکرها خواسته‌اند موقعیت‌های سوء‌استفاده بیشتری برای شهروندان فراهم کنند تا آن‌ها از این موقعیت ناخواسته استفاده کنند.

در عمده موارد دیگر نیز مثل بی‌کفایتی مسئولان و یا توهم توطئه مسئله تعجب و البته خشم هیجان غالب بوده است.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر مرد جذابی که با پولدار ترین خانم مدل اینستاگرام ازدواج کرد! + عکس ها و بیوگرافی