تاثیر منفی کرونا بر ابرباکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک


یافته های جدید محققان نشان می دهد همه‌گیری کووید باعث بدتر شدن شرایط عمومی عفونت‌های مقاوم به دارو شده است. طی این دوره، باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها، نسبت به قبل مقاوم تر شدند....

تاثیر منفی کرونا بر ابرباکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک

یافته های جدید محققان نشان می دهد همه‌گیری کووید باعث بدتر شدن شرایط عمومی عفونت‌های مقاوم به دارو شده است. طی این دوره، باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها، نسبت به قبل مقاوم تر شدند.

به گزارش سیناپرس، به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده،عفونت ‌ها و مرگ ‌و میرهای مرتبط با بیمارستان‌ ها در سال اول همه ‌گیری، یعنی بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، ۱۵ درصد رشد داشته است. این افزایش به دلیل مقاومت ضد میکروبی است و شواهد نشان می دهد باکتری ‌ها، ویروس ‌ها، قارچ ‌ها و انگل‌ ها به درمان‌ های معمول مقاوم می ‌شوند و این موضوع درمان و کنترل این بیماری ها را بسیار سخت تر کرده است.

مایکل کریگ، مدیر هماهنگی مقاومت آنتی ‌بیوتیکی این مرکز، گفت: همه‌ گیری کرونا بدون تردید به ما نشان داده است که مقاومت ضد میکروبی متوقف نمی ‌شود و در واقع زمانی برای تلف کردن وجود ندارد. بهترین راه برای جلوگیری از یک بیماری همه گیر ناشی از یک پاتوژن مقاوم به ضد میکروبی، شناسایی شکاف ها و سرمایه گذاری در پیشگیری برای ایمن نگه داشتن جوامع است.

طی این مطالعه مقاومت ضد میکروبی پس از اوج ‌گیری کووید در سال ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل شده و محققان افزایش قابل توجهی در عفونت ‌های مقاوم به دارو در طول بستری شدن در بیمارستان دریافتند که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در بین هفت عامل بیماری‌زا، ۱۵ درصد افزایش داشته است.
به گزارش سیناپرس، بر این اساس افزایش عفونت ها از موارد زیر مشاهده شد:

اسینتوباکتر مقاوم به کارباپنم - ۷۸%
سودوموناس آئروژینوزا مقاوم به چند دارو -- ۳۲%
انتروکوک مقاوم به وانکومایسین (VRE) -- ۱۴%
استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) -- ۱۳%

این مطالعه همچنین نشان می دهد تهدیدات مقاوم به قارچ نیز در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و شواهد حاکی از آن است که مقاومت دارویی Candida auris ۶۰ درصد و سایر گونه های Candida ۲۶ درصد فزایش یافت.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، دلیل افزایش عفونت ها را به افزایش استفاده از آنتی بیوتیک ها و دشواری پیروی از دستورالعمل های پیشگیری و کنترل عفونت نسبت داد. به گفته مقامات، این بیماری همه گیر احتمالا باعث افزایش عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی و مقاوم به ضد میکروبی شده است.

به گزارش سیناپرس، دکتر دانیل مک کویلن، رئیس انجمن بیماری ‌های عفونی آمریکا، در این رابطه گفت که باید اقدامات فوری برای مقابله با این مشکل انجام شود. این دیگر یک بحران آینده نیست، بلکه بحرانی است که در آستانه آن هستیم و اکنون باید به آن رسیدگی شود. هر زمان که بستری شدن در بیمارستان بالا باشد، میزان عفونت‌ ها و مرگ‌ و میرهای مقاوم به آنتی ‌بیوتیک‌ ها احتمالاً بیشتر افزایش می ‌یابد مگر اینکه اقداماتی برای پیشگیری از آن ها انجام دهیم.

محققان خاطرنشان کردند : پیشرفت به سمت محدود کردن مصرف آنتی ‌بیوتیک ‌ها در ماه‌های اولیه همه ‌گیری کووید کاهشی بسیار زیاد یافت، زیرا پزشکان سعی کردند بیمارانی را که از تب و تنگی نفس رنج می ‌بردند با این داروها درمان کنند، حتی اگر آنتی‌ بیوتیک ‌ها در برابر ویروس ‌ها بی‌ فایده باشند.

مترجم: رضوان خندان
منبع: consumer.healthday

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا