7 راهکار برای کاهش مصرف سوخت خودرو


7 راهکار برای کاهش مصرف سوخت خودرو

امروزه داشتن خودروی شخصی یک وسیله ضروری برای حمل و نقل محسوب می شود . ریتم دیوانه وار زندگی باعث شده است که افراد به طور فعال از خودروی شخصی خود برای حمل و نقل استفاده کنند که بسیار راحت ، سریع و کاربردی است. اما داشتن خودروی شخصی...

به طور کلی همه افراد نمی دانند که می توانند با انجام راه کارهایی باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شوند.

راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودرو

1. سرویس منظم و دوره ای اتومبیل یک پس انداز در هزینه سوخت است.

مطمئناً بر کسی پوشیده نیست که هر مکانیزم پیچیده نیاز به توجه مداوم دارد . خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گفته برخی کارشناسان حفظ عملکرد طبیعی اجزاء و قطعات دستگاه می تواند تا ۲۵ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کند.

به همین دلیل است که رعایت دفعات تعمیر و نگهداری و استفاده از خدمات سرویس خودرو باعث افزایش قابل توجه در عملکرد دستگاه می شود‌.

دلایل متعددی منجر به افزایش مصرف سوخت می شوند که در صورت سرویس مداوم خودرو قابل رفع یا پیشگیری هستند و شامل موارد زیر می باشند:

- پاره شدن تسمه تایم ، شکستگی شمع های خودرو و مشکلات احتراق

- گرمای بیش از حد موتور که منجر به سوزاندن سوخت اضافی می شود.

- گرفتگی فیلترهای هوا و سوخت در خودرو

- عملکرد نادرست سنسورهای مصرف سوخت و اکسیژن

2. انتخاب روغن مناسب

روغن موتور می تواند نیروی اصطکاک قطعات موتور را تغییر دهد . در صورتی که این روغن کیفیت پایینی داشته باشد قادر به انجام وظایف خود نبوده و منجر به مصرف بیش از حد سوخت می شود. روغن هایی که با فرمولاسیون جدید تولید می شوند به راه اندازی آسان موتور کمک نموده و مصرف بنزین را به حداقل می رساند.

هنگام انتخاب روغن موتور باید به توصیه های سازنده ، عمر خودرو ، ویژگی های عملکردی و... توجه داشته باشید.

3. توجه به چرخ های خودرو

برخی از صاحبان خودرو سعی می‌کنند چرخ هایی با شعاع های بیشتر را برای خودروی خود نصب کنند. به عنوان مثال به جای R14 از R16 استفاده می‌کنند. درست است که این گونه چرخ ها ممکن است ماشین را کمی بالا برده و باعث جذاب تر شدن اتومبیل شود اما می تواند منجر به مصرف بیش از حد سوخت نیز شود.

برخی منابع ادعا می‌کنند که اضافه کردن یک سانتی متر شعاع خودرو منجر به افزایش مصرف یک لیتر بنزین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی می شود.

همچنین باید میزان باد لاستیک ها نیز بررسی شوند ، شاخص ها باید مطابق با موارد توصیه شده توسط سازنده باشند.

تعویض فصلی لاستیک ها را فراموش نکنید ، زیرا هر چه آج لاستیک ها بیشتر از بین رفته باشد مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد.

4. استفاده از حالت ECO

بسیاری از خودروها دارای عملکرده ECO هستند که شامل یک حالت رانندگی اقتصادی است .

این ویژگی می تواند بصورت یک دکمه جداگانه باشد که موتور اقتصادی و برنامه گیربکس را فعال می کند یا بصورت یک چراغ راهنما روی داشبورد که به شما اطلاع می دهد که در محدوده دور سبز با حداقل مصرف سوخت و آلایندگی هستید.

در هر صورت این عملکرد باعث راهنمایی شما برای رانندگی در حالت اقتصادی است.

5. اصطکاک را کاهش دهید.

موتور احتراق داخلی ، علیرغم تلاش مهندسان یک مکانیسم بسیار ناکارآمد است. بیشتر سوخت نه برای چرخش چرخ ها ، بلکه برای غلبه بر اثرات مکانیکی که نیمی از آن اصطکاک در خود موتور است صرف می شود . بنابراین ، حتی کاهش اندک اصطکاک می تواند باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شود.

اصطکاک به طور موثر توسط افزودنی های ضد اصطکاک یا اصلاح کننده های اصطکاک کنترل می شود که خواص روغن را تغییر نمی دهند ، اما سطوح فلزی موتور را لغزنده تر می کنند . به همین دلیل است که اغلب آنها را ترکیبات تریبوتکنیکال می نامند نه مواد افزودنی.

6. از گرم کردن خودرو بپرهیزید.

به ‌طورمعمول مصرف سوخت خودرو در زمستان افزایش می یابد که دلیل آن اول از همه به دلیل گرم کردن مکرر موتور توسط رانندگان قبل از رانندگی است.

در خودروهای مدرن سازندگان بر این نکته تاکید دارند که بلافاصله بعد از راه اندازی موتور شروع به حرکت کنید.

بسیاری از رانندگان حتی در فصل تابستان نیز موتور را گرم می کنند . در این صورت در صورتی که اتومبیل در جای خود ایستاده است گاز می دهند که این مسئله باعث مسدود شدن کاتالیزور ها و سوختن بیهوده بنزین می شود . این عمل مضر را رها کنید و پس از روشن کردن موتور بعد از یک الی دو دقیقه به آرامی حرکت کنید ، زیرا در حالی که موتور سرد است در حین حرکت ، بسیار سریع تر گرم می شود.

7. باک خودروی خود را با سوخت باکیفیت پر کنید.

حتما متوجه شده اید که هنگام تعویض پمپ بنزین مصرف سوخت نیز تغییر می‌کند و این بدان دلیل است که کیفیت سوخت مستقیماً بر راندمان احتراق دستگاه و در نتیجه راندمان موتور تاثیر می گذارد . در یک بنزین با عدد اکتان بالا موتور ، قدرت کامل را تولید می کند. مصرف بنزین نیز کاهش می یابد و هزینه بالای سوخت را جبران می کند .بنابراین به جای مصرف بنزین ارزان از یک بنزین با کیفیت استفاده کنید.

بدین منظور انواع مختلف سوخت را در تمام پمپ بنزین های مختلف آزمایش کنید و هر بار مصرف را اندازه گیری کنید. در صورتی که در شهر شما سوخت با کیفیت بالا وجود ندارد می توانید با کمک افزودنی های ویژه باعث بالا رفتن کیفیت سوخت خودروی خود شوید که برخی از این افزودنی‌ها شامل اصلاح کننده های اکتان برای بنزین هستند.

اگر مالک یکی از انواع خودروهای رنو هستید :

رنواتوماتیک ، تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران ، کلیه خدمات سرویس و نگهداری و تعمیر خودروهای رنو را با بالاترین کیفیت در کمترین زمان انجام می دهد .

رنواتوماتیک به عنوان تعمیرگاه رنو در تهران ، تعمیرگاه تخصصی گیربکس ال۹۰ ، تعمیرگاه تخصصی مگان ، تعمیرگاه تخصصی ساندرو و... کلیه عیوب خودرو را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام می کند.

رنواتوماتیک: تعمیرگاه تخصصی خودروهای رنو در تهران

تلفن : 09198833088

www.renoautomatic.com

خانه بازرگانی کدخبر: 803279 ۱۴۰۱/۰۴/۲۲ ۱۲:۳۵:۴۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...