دریافت کپی مدارک از سوی بانک‌ها ممنوع است


دریافت کپی مدارک از سوی بانک‌ها ممنوع است

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفت: با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، همه شعب بانکی برای ارائه خدمات به مردم، از دریافت هرگونه کپی مدارک هویتی منع شده‌اند.

آقای علیرضا قیطاسی گفت: با توجه به بخشنامه بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۰، تمامی شعب بانکی برای ارائه خدمات از دریافت هرگونه کپی مدارک هویتی اعم از کپی کارت ملی و شناسنامه منع شدند. بانک‌ها حتما باید از طریق سامانه‌ ثبت احوال استعلام و کد پیگیری را دریافت کنند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی می‌گوید: کپی اسناد محل سکونت متقاضیان تسهیلات که شامل سند مالکیت یا اجاره نامه است هم نباید از متقاضیان دریافت شود. بانک‌ها باید از طریق سامانه‌ای که وجود دارد تایید کد پستی را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

دریافت کپی مدارک در بانک‌ها الزامی نیست

به گفته او، هرگونه خدمات بانکی که نیاز به ارائه مدارک احراز هویتی مشتریان دارد با ارائه اصل مدرک و بدون اخذ کپی در شعب بانک‌ها قابل اجراست. در تمامی بانک‌ها واحد رسیدگی به شکایات و بازرسی وجود دارد و اگر در شعبه بانکی تخلفی مشاهده شد مشتریان می‌توانند به واحد رسیدگی به شکایات مراجعه کنند.

بانک مرکزی در ۴ اسفند پارسال در بخشنامه‌ای اعلام کرد: بانک‌ها موظفند در ارائه خدمات پایه به اشخاص حقیقی ایرانی، ضمن تطبیق مشخصات هویتی با اصل مدارک، به دریافت کد رهگیری از سامانه استعلام هویتی سازمان ثبت احوال کشور و نگهداری آن در پرونده شناسایی اشخاص اکتفا کرده و نیازی به دریافت کپی مدارک هویتی نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن