رونمایی از مستند «آبی روشن»


رونمایی از مستند «آبی روشن»

رکنا: مراسم رونمایی از مستند «آبی روشن» برگزار شد.

به گزارش رکنا، مستند پرتره «آبی روشن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی تولید جدید شبکه مستند سیما است که به زندگی شخصی و فوتبالی حسن روشن، اسطوره نام آشنای باشگاه فوتبال استقلال می‌پردازد.

در این مراسم، مدیران شبکه مستند و جمع زیادی از چهره‌های نام آشنای فوتبال ایران حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به علی پروین، علی جباری، حسن روشن، منصور رشیدی، جهانگیر کوثری، حسین فرکی، محمد پنجعلی، حمید استیلی، محمد مومنی، سعید فتاحی، نصرالله عبدالهی، محمدرضا طالقانی، محمد نصیری و… اشاره کرد.

حسن روشن نخستین سخنران این مراسم

حسن روشن نخستین سخنران این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: از شبکه مستند تشکر می‌کنم که خودشان به این فکر افتادند مستندی را با این موضوع تولید کنند. البته از مسئولان شبکه خواهش می‌کنم که ساخت مستند پیشکسوتان ادامه داشته باشد تا مردم دوستان ما را بیشتر بشناسند.

در ادامه مراسم محسن یزدی مدیر شبکه مستند گفت: خوشحالم که توانستیم در قالب این فیلم مستند زندگی یکی از مفاخر فوتبال ایران را به تصویر بکشیم. ما علاقه‌مند به تولید چنین مستندهایی هستیم و از همین جا از عزیزان خواهش می‌کنم اجازه بدهند وارد زندگی‌شان بشویم و از آنان تصویر بگیریم. مردم شما را دوست دارند و به شما احترام می‌گذارد. این موضوع برای ما بسیار ارزشمند است.

نادر لطیفی مربی پیشکسوت فوتبال کشورمان سخنران دیگر این جلسه بود. او گفت: من این افتخار را دارم که یکی دو سالی به عنوان معلم خدمت آقای حسن روشن بودم و یکی دو سالی هم در تیم پیکان خدمات آقای پروین بودم.

وی ادامه داد: خاطرم هست سال‌های ۱۳۴۵ و ۱۳۴۴ ایشان شاگرد مدرسه بود و من این افتخار را داشتم که در آنجا مربی او بودم. از همان زمان هم خیلی پرانرژی و عاشق فوتبال بود.

صحبت های جهانگیر کوثری

جهانگیر کوثری نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: قهرمانان ورزشی کشورمان شور و حال ملی دارند و هر کسی از حضور در کنارشان لذت می‌برد. ما قهرمانان زیادی در کشتی، وزنه‌برداری و… داریم، اما بدون هیچ تعارفی قهرمانی‌های محمد نصیری حال و هوای دیگری داشت. وقتی که آن کشتی‌گیر مشهور مجارستانی را شکست داد، احساس می‌کردیم تمام کمبودهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که در آن دوران داشتیم جبران شده است. به عبارت دیگر، مردم کمبودهای زمانه خود را در پشت قهرمانی قهرمانان خود می‌دیدند.

این تهیه‌کننده، مجری، فوتبالیست، گزارشگر فوتبال و روزنامه‌نگار افزود: زمانی که تختی قهرمان می‌شد، یادمان می‌رفت که تعدادی زندانی کشته یا تبعید شده‌اند، نان و گوشت گران شده است و… همه این‌ها به یمن حضور و شخصیت اجتماعی ورزشکاران ماست. که متاسفانه کمتر به آن اهمیت می‌دهند، اما در خود مردم این تاریخ نوشته می‌شود و شکل می‌گیرد. وقتی حسن یزدانی به سالن می‌رود ۱۲ هزار نفر به سمت او یورش می‌برند. این یک احساس درونی است. توجه به این موضوعات خیلی مهم است و نشان می‌دهد که ورزش یک تعریف اجتماعی خیلی درستی دارد که می‌تواند در مقاطع مختلف تاریخی خودش را در مردم نشان بدهد. خاصیت ورزش همین است.

کوثری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازی حسن روشن در باشگاه استقلال گفت: با افتخار می‌گویم که برخی از فوتبالیست‌های ما شکل یک نابغه را دارند. پرویز قلیچ‌خانی، علی پروین، حسن روشن و… نوابغ فوتبال ما هستند. نابغه به کسی می‌گویند که بتواند مسیر طبیعی یک جریان و پدیده‌ای را تغییر بدهد. انصافاً حسن روشن چنین بازیکنی بود. بدون تعارف می‌گویم که استارت‌های انفجاری را با حسن روشن دیدم و یاد گرفتم. برایش فرقی نداشت سمت چپ بازی کند یا سمت راست؛ همان کاری که باید انجام می‌داد را می‌کرد.

منصور رشیدی دروازه‌بان پیشکسوت و سابق باشگاه استقلال دیگر مهمان این مراسم رونمایی بود که دقایقی صحبت کرد. او گفت: می‌خواهم صحبت‌های آقای جهانگیر کوثری را تکمیل کنم و بگویم حسن روشن کامل‌ترین فوتبالیست ما در ایران بود. همانطور که می‌گویند رونالدو فوتبالیست کاملی در دنیاست، حسن روشن هم چنین بود. او هم سمت راست بازی می‌کرد، هم سمت چپ؛ با اینکه قدش کوتاه بود، ضربه‌های سر بسیار خوبی می‌زد، دریبل‌زن بود و شوت‌های خوبی به سمت دروازه شلیک می‌کرد. بازی کردن جلوی او برای من به عنوان یک دروازه‌بان بسیار سخت بود.

صحبت های حسین فرکی پیشکسوت فوتبال

در ادامه حسین فرکی پیشکسوت فوتبال هم گفت: این افتخار نصیب من شد که امشب به مناسبت رونمایی از مستند حسن روشن از بزرگان و نوابغ فوتبال در خدمت شما باشم، ایشان خاطره‌ساز بودند و هستند. من از تیم پاس شروع کردم و در نهایت در تیم ملی افتخار داشتم در خدمت بزرگانی چون علی پروین، حسن روشن و خیلی از دوستان دیگر باشم.

این پیشکسوت درباره حسن روشن گفت: در سال‌های ۵۳.۵۴ و ۵۵ با حسن روشن آشنا شدم، ایشان از همان موقع در دل من و بچه محل‌هایم و کسانی که برای تماشای فوتبال به امجدیه می‌آمدند، خاطره بسیار خوبی به جا گذشت که هنوز فراموشش نکردم.

وی گفت: ماجرا این بود که یکی از دوستان ما که می‌دانستند من با حسن آقای روشن در ارتباط هستم، از من خواست از ایشان یک کفش فوتبالی برای او بگیرم، من در مسیر شیرودی به طرف رختکن این موضوع را به آقای روشن گفتم و ایشان همانجا کفش را از ساکشان درآوردند و تقدیم کردند. سال‌ها از آن زمان می‌گذرد اما من هنوز درس بزرگی که روشن، با بخشندگی‌اش برای شاد کردن دل جوانی که روی زمین خاکی بازی می‌کرد، به من داد را از یاد نبردم و الگوی من شده است.

فرکی گفت: برای آقای روشن آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم شبکه مستند ساخت این مستندها را ادامه بدهد. چرا که جوان‌های ما با دیدن این تصاویر متوجه می‌شوند که چه کسانی برای فوتبال زحمت کشیدند و اینها می‌توانند الگو باشند.

در پایان این مراسم تهیه کننده و کارگردان «آبی روشن» گفت: حسن روشن اسطوره تیم استقلال است، اما ما فارغ از هر رنگی سعی کردیم غم‌ها، شادی‌ها، بردها و باخت‌های یک تیم ورزشی را به تصویر بکشیم.

خاطره‌ ابوالفضل توکلی

ابوالفضل توکلی با بیان خاطره‌ای از دوره نوجوانی‌اش گفت: آن روزها علاقه بسیاری به چوب داشتم و برای خودم و بچه‌های محل فوتبال دستی ساخته بودم، اولش اتفاق خوبی بود اما کم کم همبازی‌هایم را از دست دادم، علتش این بود که یک طرف فوتبال دستی، دست‌ها روغن خورده و نرم بود و طرف دیگر دست‌ها خشک بود و حتی پای بازیکن را بریده بودم تا احتمال گل زدن وجود نداشته باشد، همان روزها برادر بزرگترم به من گفت با این شیوه کسی دیگر با تو بازی نخواهد کرد، باید عدالت و مساوات را رعایت کنی و من از همان موقع تا امروز به این توصیه گوش کردم، در طول ساخت فیلم هم تلاش کردم واقعیت را فارغ از تعصبات تیمی به نمایش بگذاریم.

وی افزود: به عنوان مستندساز طرف رنگی نیستم، در این فیلم هم تلاش کردیم غم‌ها، شادی‌ها و حتی باخت‌های استقلال را روایت کنیم، خوشبختانه در این مسیر آقای روشن با ما هم نظر بودند و نهایت همکاری را داشتند.

توکلی درباره حسن روشن هم گفت: برایم جالب بود که این پیشکسوت نهایت تعصب و غیرت را نسبت به تیمش دارد، نامش را مقدس می‌داند و حاضر نیست ذره‌ای از اعتبارش کاسته باشد، موضوعی که در بین تیم‌ها و هوادران تیم‌های دیگر هم وجود دارد.

این مستندساز به بیان مشکلی که در جریان تولید مستند با آن‌ها مواجه بوده، پرداخت و افزود: متاسفانه علی رغم هماهنگی‌های انجام شده، ضبط بخشی از مستند که در لوکیشن استادیوم آزادی بود به سختی انجام شد، متاسفانه برای ضبط به مشکلاتی برخوردیم که درشان پیشکسوت فوتبال تبود و نهایتا با همکاری باشگاه استقلال موفق به ضبط شدیم، من از همه ارگان‌ها و نهادهای مربوطه تمنا دارم با ما مستندسازان همکاری کنند.

توکلی گفت: از همه‌کسانی که در این مستند افتخار دادند و مقابل دوربین ما قرار گرفتند، کمال تشکر را دارم و امیدوارم این همکاری تداوم داشته باشد.

در بخش پایانی این مراسم، مستند «آبی روشن» رونمایی شد و مدیران شبکه مستند همراه با پیشکسوتان فوتبال با اهدای تندیس شبکه از یک عمر افتخارآفرینی حسن روشن قدردانی کردند.

خانه مستند ها کدخبر: 803423 ۱۴۰۱/۰۴/۲۲ ۱۵:۲۴:۰۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل