مردمی سازی آموزش و پرورش با مدارس حقوقی وابسته


مردمی سازی آموزش و پرورش با مدارس حقوقی وابسته

رئیس سازمان مشارکت های مردمی و مدارس غیر دولتی گفت: رویکرد ما تأسیس مدارس وابسته به مؤسسات عمومی عام المنفعه وابسته به نهادهای مذهبی و تعاونی هاست.

به گزارش خبرنگار مهر احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در جمع دبیران استانی کانون مدارس اسلامی با بیان اینکه اگر برای مدارس خود سیاست گذاری نکنیم دیگران برای ما تصمیم گیری خواهند کرد گفت: متأسفانه با کمبود فضای آموزشی در کشور مواجه هستیم؛ این که امیدوار باشیم دولت به سرعت این ظرفیت را افزایش دهد ممکن نیست؛ مسئولیت ما بسیار مهم و هزینه‌بر است به طوری که قیمت هر دانش‌آموز در مدارس دولتی ۱۴ میلیون تومان است.

وی با اشاره به سند تحول در آموزش و پرورش گفت: تربیت نیروی انسانی انقلابی باید مدیریت شود این نیرو باید هم عامل خودسازی و هم عامل تمدن سازی گردد این مهم هم تنها از طریق وزارت آموزش و پرورش اجرایی نمی‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه تجارب کشورهای دیگر را در این زمینه بررسی کردیم گفت: به طور میانگین ۱۸ درصد دانش آموزان در کشورهای دنیا در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند؛ ۱۳ درصد از این آمار در مدارس غیردولتی وابسته به تعاونی‌ها، مراکز دینی و حاکمیتی بوده و پنج درصد هم به افرادی که صلاحیت آنان مورد تأیید بوده، واگذار شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دو رویکرد را در سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی مد نظر خواهیم داشت گفت یکی اینکه به دنبال گسترش مدارس حقیقی هستیم، به افرادی که صلاحیت لازم را برای مدیریت مدارس تراز داشته باشند مدارس را واگذار خواهیم کرد در ماه‌های اخیر مدارسی که مدنظرمان نبود و مسئولان مدرسه استانداردهای مدرسه ساز ایران داشت تعطیل گردید رویکرد دوم ما هم تأسیس مدارس وابسته به مؤسسات عمومی عام المنفعه وابسته به نهادهای مذهبی و تعاونی هاست.

محمودزاده با بیان اینکه در کنار این دو رویکرد به دنبال اجرای سند تحول هم خواهیم بود اظهار کرد: به هر حال همه مردم نمی‌توانند از این مدارس استفاده کنند؛ عدم دسترسی به این مدارس و شهریه‌ها ممکن است عده‌ای را از این مدارس محروم کند لذا اجرای سند تحول و مردمی سازی مدارس غیرانتفاعی ضروری است.

محمودزاده با بیان اینکه باید به سمت حکمرانی آموزش و پرورش برویم گفت: با راه اندازی جریان‌های مردمی و استفاده از مشارکت‌های مؤسسات به حکمرانی آموزش و پرورش خواهیم رسید.

باید تقابل مدارس دولتی و غیردولتی را از بین ببریم

رئیس سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی افزود: از فعالان آموزشی کشور دو انتظار را داریم یکی اینکه کمک کنید تقابل و دوقطبی مدارس دولتی و غیر دولتی را از بین ببریم؛ روی موضوعات کیفیت آموزشی و اجرایی سازی سند تحول و رشد تربیت چند ساحتی در مدارس دولتی و غیردولتی گام برداریم؛ انتظار دیگر این است که به مدل مردمی سازی آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت‌های همچون وقف کمک کنید تا مردمی سازی آموزش و پرورش رونق بگیرد.

محمودزاده با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول در سال‌های گذشته موفق نبوده است گفت: تا به امروز در خروجی آموزش و پرورش اثری از سند تحول نبود؛ عدم رضایت مقام معظم رهبری و متخصصان تعلیم و تربیت و اساتید دانشگاهی نشانه‌ای از عدم اجرای سند تحول در آموزش و پرورش است.

وی سند تحول را نسخه شفابخش و راهنمای مسیر آموزش و پرورش خواند و افزود: فقدان نگاه راهبردی در اجرای سند تحول، فضای فکری حاکم در گذشته، عدم باور مسئولان پیشین به سند، ساختار اداری سنگین در آموزش و پرورش، بی‌ثباتی مدیران، درگیری مسئولان با امور روزمره و عدم همکاری دیگر نهادها و ارگان‌ها از جمله عواملی است که سند تحول تاکنون محقق نشده است.

اقدامات من پانزده سال بعد نتیجه می‌دهد

رئیس سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی با بیان اینکه من اقداماتی را انجام می‌دهند که ۱۵ سال بعد نتیجه می‌دهد گفت: متأسفانه امروز برخی رسانه‌ها از من انتظار پاسخگویی وضعی را دارند که ثمره اقدامات مدیران گذشته است در فضای رسانه تبیین سند تحول وجود ندارد.

محمود زاده با بیان اینکه هنوز مدرسه تراز سند تحول مشخص نیست گفت: با شروع کار دولت جدید، قرارگاه اجرای سند تحول راه اندازی شد و هر هفته این قرارگاه با حضور وزیر آموزش و پرورش جلسه دارد اما آنچه که مهم است و انتظار کمک از شما فعالان آموزشی را داریم این است که مدیران مدارسی که دغدغه تربیت اسلامی و سند تحول را دارند در این زمینه به ما کمک کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از بخش‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اقدامات ستادی وزارت خانه و برخی دیگر از بخش‌های سند به اقدامات درون مدارس مربوط است.

وی با بیان اینکه باید به سوی مهارت آموزی در مدارس غیر دولتی برویم گفت مهارت زندگی مهارت کسب و کار و مهارت حرفه‌ای از جمله مهارت‌هایی است که دانش آموز تراز سند تحول باید آن را یاد بگیرد موضوعات پرورشی همچون نماز و حفظ قرآن باید در این مدارس پیگیری شود فضای دانشگاه فرهنگیان فاصله زیادی با استانداردهای در نظر گرفته شده دارد

محمودزاده ابراز امیدواری کرد با تعمیق و توسعه اقداماتی که در بدنه وزارت آموزش و پرورش همچون مدارس عضو کانون مدارس اسلامی وجود دارد بتوانیم دغدغه‌های تربیتی را برطرف کنیم.


به گزارش خبرنگار مهر احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در جمع دبیران استانی کانون مدارس اسلامی با بیان اینکه اگر برای مدارس خود سیاست گذاری نکنیم دیگران برای ما تصمیم گیری خواهند کرد گفت: متأسفانه با کمبود فضای آموزشی در کشور مواجه هستیم؛ این که امیدوار باشیم دولت به سرعت این ظرفیت را افزایش دهد ممکن نیست؛ مسئولیت ما بسیار مهم و هزینه‌بر است به طوری که قیمت هر دانش‌آموز در مدارس دولتی ۱۴ میلیون تومان است.

وی با اشاره به سند تحول در آموزش و پرورش گفت: تربیت نیروی انسانی انقلابی باید مدیریت شود این نیرو باید هم عامل خودسازی و هم عامل تمدن سازی گردد این مهم هم تنها از طریق وزارت آموزش و پرورش اجرایی نمی‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه تجارب کشورهای دیگر را در این زمینه بررسی کردیم گفت: به طور میانگین ۱۸ درصد دانش آموزان در کشورهای دنیا در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند؛ ۱۳ درصد از این آمار در مدارس غیردولتی وابسته به تعاونی‌ها، مراکز دینی و حاکمیتی بوده و پنج درصد هم به افرادی که صلاحیت آنان مورد تأیید بوده، واگذار شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دو رویکرد را در سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی مد نظر خواهیم داشت گفت یکی اینکه به دنبال گسترش مدارس حقیقی هستیم، به افرادی که صلاحیت لازم را برای مدیریت مدارس تراز داشته باشند مدارس را واگذار خواهیم کرد در ماه‌های اخیر مدارسی که مدنظرمان نبود و مسئولان مدرسه استانداردهای مدرسه ساز ایران داشت تعطیل گردید رویکرد دوم ما هم تأسیس مدارس وابسته به مؤسسات عمومی عام المنفعه وابسته به نهادهای مذهبی و تعاونی هاست.

محمودزاده با بیان اینکه در کنار این دو رویکرد به دنبال اجرای سند تحول هم خواهیم بود اظهار کرد: به هر حال همه مردم نمی‌توانند از این مدارس استفاده کنند؛ عدم دسترسی به این مدارس و شهریه‌ها ممکن است عده‌ای را از این مدارس محروم کند لذا اجرای سند تحول و مردمی سازی مدارس غیرانتفاعی ضروری است.

محمودزاده با بیان اینکه باید به سمت حکمرانی آموزش و پرورش برویم گفت: با راه اندازی جریان‌های مردمی و استفاده از مشارکت‌های مؤسسات به حکمرانی آموزش و پرورش خواهیم رسید.

باید تقابل مدارس دولتی و غیردولتی را از بین ببریم

رئیس سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی افزود: از فعالان آموزشی کشور دو انتظار را داریم یکی اینکه کمک کنید تقابل و دوقطبی مدارس دولتی و غیر دولتی را از بین ببریم؛ روی موضوعات کیفیت آموزشی و اجرایی سازی سند تحول و رشد تربیت چند ساحتی در مدارس دولتی و غیردولتی گام برداریم؛ انتظار دیگر این است که به مدل مردمی سازی آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت‌های همچون وقف کمک کنید تا مردمی سازی آموزش و پرورش رونق بگیرد.

محمودزاده با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول در سال‌های گذشته موفق نبوده است گفت: تا به امروز در خروجی آموزش و پرورش اثری از سند تحول نبود؛ عدم رضایت مقام معظم رهبری و متخصصان تعلیم و تربیت و اساتید دانشگاهی نشانه‌ای از عدم اجرای سند تحول در آموزش و پرورش است.

وی سند تحول را نسخه شفابخش و راهنمای مسیر آموزش و پرورش خواند و افزود: فقدان نگاه راهبردی در اجرای سند تحول، فضای فکری حاکم در گذشته، عدم باور مسئولان پیشین به سند، ساختار اداری سنگین در آموزش و پرورش، بی‌ثباتی مدیران، درگیری مسئولان با امور روزمره و عدم همکاری دیگر نهادها و ارگان‌ها از جمله عواملی است که سند تحول تاکنون محقق نشده است.

اقدامات من پانزده سال بعد نتیجه می‌دهد

رئیس سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی با بیان اینکه من اقداماتی را انجام می‌دهند که ۱۵ سال بعد نتیجه می‌دهد گفت: متأسفانه امروز برخی رسانه‌ها از من انتظار پاسخگویی وضعی را دارند که ثمره اقدامات مدیران گذشته است در فضای رسانه تبیین سند تحول وجود ندارد.

محمود زاده با بیان اینکه هنوز مدرسه تراز سند تحول مشخص نیست گفت: با شروع کار دولت جدید، قرارگاه اجرای سند تحول راه اندازی شد و هر هفته این قرارگاه با حضور وزیر آموزش و پرورش جلسه دارد اما آنچه که مهم است و انتظار کمک از شما فعالان آموزشی را داریم این است که مدیران مدارسی که دغدغه تربیت اسلامی و سند تحول را دارند در این زمینه به ما کمک کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از بخش‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اقدامات ستادی وزارت خانه و برخی دیگر از بخش‌های سند به اقدامات درون مدارس مربوط است.

وی با بیان اینکه باید به سوی مهارت آموزی در مدارس غیر دولتی برویم گفت مهارت زندگی مهارت کسب و کار و مهارت حرفه‌ای از جمله مهارت‌هایی است که دانش آموز تراز سند تحول باید آن را یاد بگیرد موضوعات پرورشی همچون نماز و حفظ قرآن باید در این مدارس پیگیری شود فضای دانشگاه فرهنگیان فاصله زیادی با استانداردهای در نظر گرفته شده دارد

محمودزاده ابراز امیدواری کرد با تعمیق و توسعه اقداماتی که در بدنه وزارت آموزش و پرورش همچون مدارس عضو کانون مدارس اسلامی وجود دارد بتوانیم دغدغه‌های تربیتی را برطرف کنیم.

کد خبر 5538233

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...