بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد


بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

پوکو در ادامه ارائه گوشی‌ های میان رده جذاب از مدل Poco F4 رونمایی کرده است. به همین خاطر به بررسی پوکو F4 از نظر طراحی، دوربین، باتری، نمایشگر و عملکرد می‌پردازیم.پوکو F3 یک دستگاه منحصر به فرد بود که ارزش خرید بسیار بالایی داشت و توانست به راحتی...

پوکو در ادامه ارائه گوشی‌ های میان رده جذاب از مدل Poco F4 رونمایی کرده است. به همین خاطر به بررسی پوکو F4 از نظر طراحی، دوربین، باتری، نمایشگر و عملکرد می‌پردازیم.

پوکو F3 یک دستگاه منحصر به فرد بود که ارزش خرید بسیار بالایی داشت و توانست به راحتی دل منتقدان و کاربران را به دست آورد. این گوشی فروش بسیار خوبی را نیز در بازار تجربه کرد و حالا پس از ۱۵ ماه شاهد عرضه نسل جدید آن با نام پوکو F4 هستیم.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

پوکو F3 به خاطر سخت‌افزار قدرتمند خود محبوب نشده بود، بلکه انتخاب مناسب قابلیت‌ها و ویژگی‌ها آن را به عنوان یک دستگاه قابل اتکا و پایدار ارائه می‌کرد. شیائومی نیز آماده است تا همین روند را در پوکو اف 4 نیز تکرار کند. البته 2022 سال خوبی برای گوشی‌های هوشمند نبوده و افزایش هزینه‌ها در کنار کمبود برخی قطعات به رشد این صنعت آسیب زده‌اند.

در واقع بسیاری از شرکت‌ها مجبور شده‌اند گوشی‌های جدید خود را با پسرفت‌هایی نسبت به سال قبل عرضه کنند. خوشبختانه عضو جدید خانواده پوکو پسرفت قابل توجهی نداشته؛ اما از طرفی با تغییرات هیجان انگیزی نیز نسبت به Poco F3 همراه نشده است. با در نظر گرفتن این موارد به بررسی پوکو F4 می‌پردازیم تا ببینیم آیا گزینه مناسبی برای خرید است یا خیر.

فهرست عناوین بررسی پوکو F4

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد
با کلیک روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

بررسی مشخصات فنی پوکو F4

گوشیPOCO F4
ابعاد و وزن۱۶۳.۲ در ۷۶ در ۷.۷ میلی‌متر، ۱۹۵ گرم، بدنه پشتی از شیشه، فریم پلاستیکی، بدنه جلویی از شیشه (گوریلا گلس 5)، تاییدیه IP53 برای مقاومت در برابر قطرات آب و گرد و غبار
صفحه نمایشپنل امولد ۶.۶۷ اینچی، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۳۹۵ پیکسل در اینچ، حداکثر روشنایی ۱۳۰۰ نیت، روشنایی پایدار ۱۰۰۰ نیت، دالبی ویژن، +HDR10
پردازندهتراشه ۷ نانومتری کوالکام اسنپدراگون 870 5G، هشته هسته‌ای ( ۱ هسته کورتکس A77 با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A77 با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو 650
حافظه۶ گیگ رم در کنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌‌سازی، ۸ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1
نرم افزاراندروید 12، رابط کاربری MIUI 13 اختصاصی پوکو
دوربین عقبدوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۲ اینچی، اندازه پیکسل ۰.۷ میکرومتر، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکالدوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۱۹ درجهدوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلودوربین ۲۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5
فیلم‌برداریدوربین عقب: 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، gyro-EISدوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۶۷ وات
سایرحسگر اثر انگشت در بدنه کناری، اسپیکرهای استریو با دالبی اتموس

طراحی و کیفیت ساخت

در هنگام بررسی پوکو F4 متوجه شدیم که این گوشی از نظر کیفیت ساخت هم سطح پوکو F3 است و فقط از نظر شکل کلی و طراحی بخش دوربین اندکی با آن تفاوت دارد. به طور کلی طراحی نسل جدید پوکو همانند بسیاری از گوشی‌های مدرن امروزی است و از پنل‌های شیشه‌ای و فریم مسطح بهره می‌برد.بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

بدنه جلویی گوشی توسط لایه‌ای از گوریلا گلس 5 حفاظت می‌شود؛ اما در بدنه پشتی خبری از گوریلا گلس نیست و بهتر است از یک قاب محافظ برای آن استفاده کنید. همچنین بدنه پشتی براق است و به راحتی اثر انگشت و لکه‌ها را به خود جذب می‌کند. البته خبر خوب اینکه این لکه‌ها با کشیدن کف دست یا تکه‌ای پارچه به راحتی پاک می‌شوند.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدطراحی بخش دوربین کاملا نسبت به پوکو F3 متفاوت است. البته این طراحی را پیشتر در ردمی K40s دیده بودیم و جدید به حساب نمی‌آید. ممکن است افراد نظرات مختلفی درباره طراحی این گوشی داشته باشند؛ اما به نظر ما بخش دوربین به زیبایی این گوشی ضربه زده است.

در لیست مشخصات این گوشی تاییدیه IP53 دیده می‌شود. اکثر گوشی‌های شیائومی با این تاییدیه عرضه می‌شوند که یعنی می‌توانند در برابر پاشیدن اتفاقی قطرات آب مقاومت کنند. البته توجه داشته باشید که به هیچ وجه نمی‌توانید این گوشی را در استخر یا زیر آب استفاده کنید.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

حالا بیایید نگاه نزدیک‌تری به پوکو F4 داشته باشیم. در بخش جلویی دستگاه یک پنل ۶.۶۷ اینچی با حاشیه‌های باریک خودنمایی می‌کند. در قسمت بالایی آن نیز خروجی کوچکی قرار دارد که به عنوان اسپیکر ایفای نقش می‌کند.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

در سمت چپ بدنه هیچ دکمه‌ای دیده نمی‌شود؛ اما در سمت راست دکمه‌های نظیم صدا و پاور قرار دارند. قسمت بالای بدنه گوشی میزبان فرستنده مادون قرمز، یکی از میکروفون‌ها و خروجی اسپیکر است. در بخش پایینی نیز خروجی اسپیکر قوی‌تر، درگاه USB-C، میکروفون اصلی و سینی سیم‌کارت قرار گرفته‌اند.

صفحه نمایش

پوکو F4 به یک پنل ۶.۶۷ اینچی E4 AMOLED مجهز شده است. پیشتر شیائومی از این پنل در پوکو F3 نیز استفاده کرده بود؛ اما این دفعه شاهد پشتیبانی از دالبی ویژن هم هستیم.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

این پنل رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را ارائه می‌کند و یک حفره کوچک نیز در بخش بالایی آن میزبان دوربین سلفی شده است. پوکو تاکید دارد که این حفره کوچکترین حفره دوربین سلفی بازار است. نمایشگر این گوشی از نرخ‌ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۳۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

روشنایی نمایشگر

در هنگام بررسی نمایشگر پوکو F4 متوجه شدیم که حداکثر روشنایی در حالت دستی به ۵۳۰ نیت می‌رسد و اگر هم روشنایی را روی حالت خودکار بگذاریم و زیر نور آفتاب بریم، گوشی به مرز ۱۰۰۰ نیت خواهد رسید. این میزان برای کار با گوشی در محیط‌های پرنور کاملا مناسب است. همچنین حداقل روشنایی نمایشگر نیز به ۲.۲ نیت می‌رسد. بدین ترتیب می‌توانید به راحتی با Poco F4 در یک اتاق تاریک کار کنید و چشمتان اذیت نشود.

دقت رنگ

پوکو F4 از گستره رنگ DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. وقتی وارد بخش تنظیمات گوشی شوید، با سه حالت رنگی شاداب (حالت پیش‌فرض، DCI-P3)، اشباع‌شده (DCI-P3 با کمی اشباع رنگ) و استاندارد (sRGB) مواجه خواهید شد. شما همچنین می‌توانید در هرکدام از این حالت‌ها دمای رنگ را تغییر دهید. همچنین قسمت تنظیمات پیشرفته نیز به شما اجازه می‌دهد دقیقا بین DCI-P3 و sRGB انتخاب کنید.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

در حالت شاداب رنگ‌ها تا حد زیادی مطابق با گستره رنگ DCI-P3 تولید می‌شوند و فقط در هنگام تولید رنگ‌های سفید و طوسی کمی گرایش به رنگ آبی قابل رؤیت است. هرچند که در حالت استاندارد، دقت رنگ فوق‌العاده‌ای را (با توجه به sRGB) شاهد هستیم.

رفرش‌ریت

شما می‌توانید بین گزینه پیش‌فرض و شخصی یکی را برای رفرش‌ریت دستگاه انتخاب کنید. گزینه شخصی دو حالت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز ثابت را در اختیار شما قرار خواهد داد. البته هم حالت پیش‌فرض و هم حالت ۱۲۰ هرتز عملکردی مشابه دارند. به این صورت که نمایشگر در تمامی قسمت‌های رابط کاربری و برنامه‌های سیستمی روی ۱۲۰ هرتز خواهد بود و وقتی تصویر ثابت باشد، به ۶۰ هرتز برمی‌گردد.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

البته در هنگام پخش یا استریم ویدیو و همچنین در برنامه‌هایی که از رفرش‌ریت ۶۰ هرتز به بالا را پشتیبانی نمی‌کنند، رفرش‌ریت به ۶۰ هرتز کاهش پیدا خواهد کرد. در هنگام بررسی پوکو F4 متوجه شدیم که این نمایشگر از رفرش‌ریت ۳۰ و ۹۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. ظاهرا رفرش‌ریت ۳۰ هرتز فقط برای نمایشگر همیشه روشن استفاده می‌شود و رفرش‌ریت ۹۰ هرتز نیز برای بازی‌های ۹۰ هرتزی کاربرد دارد.

باتری

پوکو F4 از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که یعنی از نظر ظرفیت باتری فرقی با نسل قبل خود ندارد. شما می‌توانید با یک بار شارژ تا ۱۵ ساعت و ۳۶ دقیقه به صورت آفلاین ویدیو تماشا کنید یا ۲۶ ساعت و ۲۷ دقیقه تماس صوتی 3G داشته باشید. همچنین باتری این گوشی می‌تواند انرژی لازم برای ۱۴ ساعت و ۵۲ دقیقه وبگردی را فراهم کند.

اگرچه این اعداد خوب به نظر می‌رسند، اما رکورد پوکو F4 در پخش ویدیو ۳ ساعت کمتر از Poco F3 است. همچنین مصرف باتری این گوشی در حالت آماده به کار را نیز می‌توان متوسط ارزیابی کرد.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

یکی از پیشرفت‌های قابل توجه پوکو F4 در مقایسه با نسل قبل به سرعت شارژ مربوط می‌شود. مدل F3 از شارژ ۳۳ وات پشتیبانی می‌کرد؛ اما در جعبه این گوشی یک آداپتور ۶۷ وات دیده می‌شود. در بررسی سرعت شارژ پوکو F4 متوجه شدیم که در تنها ۱۵ دقیقه ۵۵ درصد از ظرفیت باتری پر می‌شود و برای شارژ کامل نیز به ۳۸ دقیقه زمان نیاز است.

این رکورد برای یک گوشی میان‌رده بسیار خوب است. در نهایت باید گفت که متاسفانه پوکو F4 از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند.

اسپیکر

پوکو F4 به اسپیکرهای استریو در بخش بالایی و پایینی مجهز شده است و از دالبی اتموس نیز پشتیبانی می‌کند. اسپیکر بالایی دو خروجی دارد که یکی رو به بالا و دیکری رو به کاربر است. اگر دست خود را روی یکی از این خروجی‌ها بگذارید، کیفیت صدا کاهش پیدا می‌کند؛ اما تاثیری روی میزان بلندی آن نخواهد داشت.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

به طور کلی می‌توان گفت که پوکو F4 از نظر کیفیت و بلندی صدا در وضعیت خوبی قرار دارد؛ اما نمی‌تواند همانند رقبای خود تحسین‌ برانگیز ظاهر شود.

بررسی نرم‌افزار و عملکرد پوکو F4

پوکو F4 از اندروید 12 در کنار رابط کاربری MIUI 13 (اختصاصی پوکو) بهره می‌برد. برای شیائومی ظاهرا رابط کاربری مهمتر از سیستم عامل است و به همین خاطر برخی ویژگی‌های اندروید 12 همچون رابط کاربری جدید ویجت‌ها و پیشخوان حریم خصوصی را در این گوشی نخواهید یافت.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

این گوشی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی می‌کند و پوکو نیز تم‌های زیادی را برای شخصی‌سازی آن ارائه کرده است. همچنین شاهد پشتیبانی از افکت نوتیفیکیشن‌ هستیم تا با دریافت یک اعلان جدید لبه‌های نمایشگر روشن شود. در این قسمت امکانات شخصی‌سازی فراوانی دیده نمی‌شوند.

شما می‌توانید قفل گوشی را با استفاده از حسگر اثر انگشت باز کنید. این حسگر که در بدنه کناری دستگاه قرار گرفته است، بسیار سریع عمل می‌کند و دقت فوق‌العاده‌ای دارد. شما همچنین می‌توانید گوشی را با چهره خود باز کنید. هرچند که از نظر امنیتی گزینه اول بهتر است.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

در صفحه اصلی، بخش تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها تغییر چندانی را نسبت به MIUI 12 مشاهده نمی‌کنیم و همچنین منوی برنامه‌ها، پوشه‌ها، ویجت‌ها و میانبرها همانند قبل حضور پررنگی دارند. در نهایت باید گفت که علاوه بر برنامه‌های سیستمی شیائومی، گزینه جدیدی به نام Memory Extension در MIUI 13 وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد ۲ گیگ از حافظه داخلی را به رم اختصاص دهید.

بنچمارک

پوکو F4 از همان چیپست پوکو F3 بهره می‌برد. البته این یک نکته منفی نیست؛ زیرا در طول بررسی پوکو F4 متوجه شدیم که اسنپدراگون 870 5G هنوز یکی از سریع‌ترین و بهترین پلتفرم‌ها برای گوشی‌های مختلف در این بازه قیمتی است. پردازشگر گرافیکی آن نیز (آدرنو 650) به خوبی نیازهای شما را برطرف می‌کند.

اسنپدراگون 870 از ۸ هسته پردازشی بهره می‌برد که به صورت 1+3+4 قرار گرفته‌اند. حداکثر فرکانس هسته اصلی نیز به ۳.۲ گیگاهرتز می‌رسد. پوکو F4 در دو نسخه با ۶ یا ۸ گیگ رم LPDDR5 و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 عرضه شده است. ما در ادامه به بررسی مدل پایه پوکو F4 در بنچمارک‌های مختلف می‌پردازیم.

گیک‌‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

OnePlus Nord 2 (Dimensity 1200) : 814
Poco F4 (Snapdragon 870) : 975
Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 735
Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 743

اسنپدراگون 870 به راحتی در بخش میان‌رده‌ها پیروز می‌شود.

گیک‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

OnePlus Nord 2 (Dimensity 1200) : 2792
Poco F4 (Snapdragon 870) : 3190
Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 2574
Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 1891

بنچمارک انتوتو پوکو F4 را در صدر این بازه قیمتی قرار می‌دهد. در واقع گوشی جدید پوکو توانست بالاترین امتیاز را در میان گوشی‌های غیر پرچمدار به دست آورد.

انتوتو 9

OnePlus Nord 2 (Dimensity 1200) : 598020
Poco F4 (Snapdragon 870) : 698586
Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 587147
Galaxy A53 5G (Exynos 1280) : 379313

پرازشگر گرافیکی آدرنو 650 نه تنها یکی از بهترین‌ها در بخش میان رده است، بلکه در میان سایر بخش‌های نیز به خوبی می‌درخشد. آدرنو 650 توانست به راحتی در بنچمارک‌های گرافیکی رقبای خود را شکست دهد.

GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen)

OnePlus Nord 2 (Mali-G77 MC9) : 38
Poco F4 (Adreno 650) : 49
Poco X3 Pro (Adreno 640) : 38
Galaxy A53 5G (Mali-G68) : 19

GFX Manhattan ES 3.0 (onscreen)

XOnePlus Nord 2 (Mali-G77 MC9) : 59
Poco F4 (Adreno 650) : 114
Poco X3 Pro (Adreno 640) : 93
Galaxy A53 5G (Mali-G68) : 55

در نهایت نوبت به تست پایداری اسنپدراگون 870 می‌رسد. پوکو F4 از نسخه جدید فناوری LiquidCool 2.0 استفاده می‌کند که محفظه بخار آن نسبت به پوکو F3 تا ۴۰۰ درصد بزرگتر شده است. همین نیز سبب شد که این گوشی در تست‌های پایداری بسیار خوب ظاهر شود.

پوکو توانست پس از اجرای CPU Throttle به مدت یک ساعت ۸۳ درصد از عملکرد CPU را حفظ کند و در تست پایداری 3D Mrk GPU Stress Test نیز امتیاز ۸۲ درصد را به دست آورد. این نتایج فوق‌العاده هستند؛ اما همه چیز آنقدر که به نظر می‌رسد، خوب نیست.

اول از همه اینکه دمای پرازنده پوکو F4 در هنگام بررسی تست CPU Throttle به ۸۶ درجه سانتی‌گراد رسید. البته این دما مستقیما به بیرون منتقل نمی‌شود و دست شما را نمی‌سوزاند، اما سبب می‌شود که حسابی گرما را احساس کنید. مورد دوم اینکه اگر دمای اطراف شما از ۲۵ درجه بیشتر باشد، گوشی در هنگام اجرای CPU Throttle بیش از حد داغ خواهد شد.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

البته باید این تست را حداقل ۴۰ دقیقه (هر هشت هسته با توان ۱۰۰ درصدی) اجرا کنید تا گوشی گرم شود و حتی اگر سایر بنچمارک‌ها را به صورت پشت سر هم اجرا کنید، به هیچ وجه با مشکل گرما مواجه نخواهید شد. روی هم رفته می‌توان گفت که پوکو F4 از تراشه‌ای در کلاس پرچمدار با عملکرد بسیار خوب CPU و GPU بهره می‌برد.

سیستم گرمازدایی گوشی نیز وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد و سبب می‌شود که عملکرد پردازشی گوشی پایدار باقی بماند. به طور کلی این گوشی شما را در هنگام اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف ناامید نخواهد کرد.

بررسی دوربین پوکو F4

پوکو F4 تقریبا از همان ترکیب دوربین مدل F3 با اندکی تغییر بهره می‌برد. در نسل جدید دوربین اصلی به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده؛ اما دوربین ماکرو از یک دوربین ۵ مگاپیکسلی به یک دوربین ۲ مگاپیکسلی با فوکوس ثابت تنزل یافته است.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

دوربین اصلی از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی و ۱/۲ اینچی آمنی‌ویژن OV64B با فیلتر Quad-Bayer تشکیل شده است. این حسگر از پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری بهره می‌برد که در خروجی نهایی با هم ادغام می‌شوند (۴ در ۱) و یک تصویر ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری را ارائه می‌دهند. حسگر دوربین اصلی پشت یک لنز ۲۲ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 قرار دارد.

شرکت سازنده اعلام کرده که F4 اولین مدل پوکو است که از لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند. دوربین دوم نیز از حسگر ۸ مگاپیکسلی و ۱/۴ اینچی آمنی‌ویژن OV8856 با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری تشکیل شده است. جلوی این حسگر یک لنز ۱۶ میلی‌متری فوق عریض با دیافراگم f/2.2 قرار دارد.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

دوربین سوم وظیفه ثبت تصاویر ماکرو را بر عهده دارد و از حسگر ۲ مگاپیکسلی GalaxyCore GC02M1 در کنار لنزی با دیافراگم f/2.4 بهره می‌برد. فوکوس این دوربین ثابت و روی ۴ سانتی‌متر است. در نهایت نوبت به دوربین سلفی می‌رسد که به حسگر ۲۰ مگاپیکسلی و ۱/۲.۸ اینچی سونی IMX596 و لنزی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر و دیافراگم f/2.45 مجهز شده است.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

دوربین اصلی

عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی بسیار خوب هستند. در این عکس‌ها جزئیات نسبتا خوبی مشاهده می‌شود و سیستم کاهش نویز نیز خروجی متعادلی را به ارمغان می‌آورد. گستره داینامیک تحسین‌برانگیز است، کنتراست مورد پسند شما واقع خواهد شد و دقت رنگ هم مثال‌زدنی است.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد
بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

البته گوشه‌ها کمی نرم به نظر می‌رسند که می‌توان آن را به عریض بودن لنز مربوط دانست. به طور کلی ما از کیفیت تصاویر دوربین اصلی پوکو F4 در نور مناسب رضایت داریم. پوکو از دوربین زوم اختصاصی بهره نمی‌برد؛ ولی می‌توانید از زوم ۲ برابری نرم‌افزاری استفاده کنید. در این حالت کیفیت تصاویر با حالت پیش‌فرض تفاوتی ندارد؛ اما اگر بخواهید مجددا روی آنها زوم کنید، از میزان وضوح و جزئیات خوشحال نخواهید شد.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

شما همچنین می‌توانید تصاویر را به صورت ۶۴ مگاپیکسلی ثبت کنید. در این حالت جزئیات را می‌توان متوسط ارزیابی کرد. بقیه جنبه‌های تصاویر خروجی (رنگ، گستره داینامیک و کنتراست) تفاوتی با حالت ۱۶ مگاپیکسلی ندارند.

پوکو F4 به حسگر (بی‌فایده) سنجش عمق مجهز نشده است؛ بنابراین از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ثبت تصاویر پرتره بهره می‌برد. این الگوریتم‌ها عملکرد خوبی در جداسازی سوژه دارند و افکت تار پس زمینه نیز خوب است. سوژه‌ها نیز با وضوح چشمگیر، رنگ‌های دقیق و ظاهر طبیعی زیبا جلوه می‌کنند.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

البته اگر در تصاویر پرتره ایزو بالاتر از ۴۰۰-۵۰۰ باشد (شرایط نوری نامناسب)،‌ وضوح تصویر به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت.

دوربین فوق عریض

تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض بسیار باکیفیت هستند و می‌توان آنها را به عنوان بهترین‌های دنیای میان‌رده به حساب آورد. این تصاویر جزئیات و وضوح بالایی دارند و رنگ‌ها در آنها دقیق به نظر می‌آیند. از دیگر مشخصه‌های قابل توجه این تصاویر می‌توان به تراز سفیدی مناسب، نویز پایین و گستره داینامیک عالی اشاره کرد.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد
بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

همچنین تصاویر فوق عریض از قابلیت اصلاح اعوجاج خودکار هم بهره می‌برد که کار خود را با مهارت بسیار بالایی انجام می‌دهد.

دوربین ماکرو

بررسی تصاویر ثبت شده با دوربین ماکرو پوکو F4 نشان می‌دهد که آنها در حد تصاویر دوربین ماکرو Poco F3 نیستند. اگرچه جزئیات و کنتراست آنها را می‌توان قابل قبول دانست، اما رنگ‌ها کمی بی‌حال هستند و همین به خروجی نهایی ضربه می‌زند. در کل می‌توان گفت که این تصاویر در بهترین حالت به درد شبکه‌های اجتماعی می‌خورند.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد
بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

دوربین سلفی

دوربین سلفی عملکرد بسیار خوبی دارد. کنتراست تصاویر عالی است و رنگ‌ها نیز بسیار دقیق هستند. گستره داینامیک، سطح نویز و وضوح نیز همگی در سطح خوبی قرار دارند. این تصاویر از نظر جزئیات هم چیزی کم ندارند؛ اما نمی‌توان گفت که در این زمینه از بقیه رقبا بهتر هستند.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد
بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

شما می‌توانید با دوربین سلفی تصاویر پرتره نیز ثبت کنید. اگرچه جزئیات و رنگ‌ها همانند حالت عادی هستند، اما جداسازی سوژه را می‌توان در بهترین حالت متوسط دانست.

کیفیت عکس‌ها در شب

دوربین اصلی

پوکو F4 از حالت شب خودکار پشتیبانی می‌کند که البته به صورت پیش‌فرض فعال است. از نظر تئوری این حالت باید برای هر دو دوربین اصلی و فوق عریض کار کند. به واسطه این قابلیت برنامه دوربین زمان و مکان استفاده از حالت شب و زمان اسکپوژر را تعیین خواهد کرد.

پس از بررسی دوربین پوکو F4 در شب مشخص شد که دوربین اصلی از حالت شب در تمامی صحنه‌ها استفاده می‌کند (البته زمان اکسپوژر اندکی نسبت به حالت شب دستی کمتر است)؛ اما دوربین فوق عریض از این حالت هیچ استفاده‌ای نمی‌کند.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد
بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی از نوردهی خوبی بهره می‌برند و گستره داینامیک آنها را نیز می‌توان تحسین برانگیز دانست. همچنین شاهد جزئیات کافی، کنتراست خوب، رنگ‌های اغراق شده و نویز پایین هستیم. البته گاهی اوقات ممکن است لرزشگیر اپتیکال مشکل ایجاد کند و با تصاویری تار مواجه شوید. به همین خاطر بهتر است تا جایی که می‌توانید بدون حرکت بمانید یا چند عکس از صحنه بگیرید.

اگر حالت شب را غیرفعال کنید، تصاویری با کیفیت متوسط خواهید داشت. در این حالت نویز افزایش پیدا می‌کند و رنگ‌ها نیز بی‌حال خواهند بود.

دوربین فوق عریض

با توجه به اینکه حالت شب خودکار تاثیری در این دوربین ایجاد نمی‌کند، با تصاویری به شدت تاریک و مملو از نویز مواجه خواهید شد. همچنین این تصاویر جزئیات پایین و رنگ‌های بی‌حالی دارند. اگر حالت شب را به صورت دستی فعال کنید، تصاویر کمی روشن‌تر خواهند شد و از میزان نویز نیز اندکی کاسته می‌شود؛ اما همچنان مشکل رنگ‌ها وجود دارد.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد
بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

فیلم‌برداری

دوربین اصلی پوکو F4 از فیلم‌برداری با کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین فوق عریض نیز توانایی فیلم‌برداری 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

دوربین اصلی از لرزشگیر اپتیکال در کنار لرزشگیر الکترونیکی استفاده می‌کند و همین نیز به شکل فاجعه‌واری روی کیفیت نهایی تاثیر گذاشته است. در طول بررسی دوربین پوکو F4 متوجه شدیم که EIS و OIS با هم به مشکل می‌خورند و به همین خاطر به وضوح می‌توان لرزش را در ویدیوها دید.

دیگر موارد از جمله جزئیات، نویز، رنگ‌ها، وضوح و گستره داینامیک در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند. هرچند که کنتراست می‌توانست بهتر باشد. ویدیوهای دوربین فوق عریض نیز اگرچه کمی از نظر جزئیات پایین‌تر هستند، اما به طور کلی شما را ناامید نخواهند کرد.

جمع‌بندی

در بررسی پوکو F4 متوجه شدیم که گوشی جدید شیائومی از بسیاری جهات یک دستگاه قابل اتکا به حساب می‌آید. البته این گوشی در مقایسه با پوکو F3 تغییرات قابل توجهی نداشته است (لرزشگیر اپتیکال، شارژ ۶۷ وات و پشتیبانی از دالبی ویژن) و به همین خاطر نمی‌توان آن را به کاربران F3 توصیه کرد؛ اما اگر به دنبال خرید یک گوشی میان‌رده هستید، این دستگاه می‌تواند (نسبت به مبلغ پرداختی) گزینه مناسبی باشد.

بررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشدبررسی پوکو F4؛ زیر برند محبوب شیائومی همچنان می‌درخشد

پوکو F4 در تست‌های نمایشگر، اسپیکر، دوربین، باتری و عملکرد بسیار خوب ظاهر شد و اگر شیائومی این گوشی را با تاییدیه IP67 (همانند گلکسی A33 و گلکسی A53) و طراحی زیباتر روانه بازار می‌کرد،‌ قطعا با استقبال چشمگیر کاربران مواجه می‌شد.

مزایا و معایب

مزایا

نمایشگر امولد باکیفیت با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و دالبی ویژن عملکرد درجه یک با پایداری فوق‌العاده اسپیکرهای استریو، دالبی اتموس پشتیبانی از شبکه 5G عمر باتری بالا، شارژ ۶۷ وات کیفیت مناسب دوربین اصلی و فوق عریض در نور مناسب اندروید 12 در کنار رابط کاربری MIUI 13 رابط کاربری Realme UI با گزینه‌های شخصی‌سازی فراوان

معایب

پسرفت دوربین ماکرو نسبت به پوکو F3 مشکل لررش در ویدیوهای دوربین اصلی کنتراست ویدیوهای ثبت شده با هر دو دوربین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی