لاک ناخن باعث زایمان زودرس می شود؟/ چه موادی خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهند؟


لاک ناخن باعث زایمان زودرس می شود؟/ چه موادی خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهند؟

کلی فرگوسن، محقق ارشد این تحقیق، اپیدمیولوژیست می‌گوید: «زایمان زودرس می تواند هم برای نوزاد و هم برای مادر خطرناک باشد بنابراین شناسایی عوامل خطری که می‌توانند از آن جلوگیری کنند، مهم است.

به گزارش مشرق، فتالات‌ها، مواد شیمیایی در میلیون‌ها محصول مورد استفاده روزانه مردم که معمولا برای تقویت پلاستیک استفاده می‌شوند، بر اساس تحلیل جدید با خطر بیشتر زایمان زودرس مرتبط هستند.

بر اساس این گزارش، بزرگترین مطالعه در این حوزه، داده‌های بیش از ۶۰۰۰ زن باردار در ایالات‌متحده است که برای درک بهتر ارتباط بین قرار گرفتن در معرض فتالات و بارداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مطالعه نشان داد در زنان با غلظت فتالات‌های بالاتر در ادرار احتمال تولد نوزادان نارس بیشتر است.

شایان‌ذکر است، نوزادان نارس سه هفته یا بیشتر قبل از موعد مقرر به دنیا می‌آیند.

کلی فرگوسن، محقق ارشد این تحقیق، اپیدمیولوژیست در موسسه ملی علوم بهداشت محیطی ایالات‌متحده (NIEHS) می‌گوید: «زایمان زودرس می تواند هم برای نوزاد و هم برای مادر خطرناک باشد بنابراین شناسایی عوامل خطری که می‌توانند از آن جلوگیری کنند، مهم است.»

برای این مطالعه، محققان آمار ۱۶ مطالعه انجام شده در سراسر ایالات‌متحده را که شامل داده‌های مربوط به سطوح فتالات فردی همچنین زمان زایمان مادران بود، با داده‌های مربوط به سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۸ جمع‌آوری کردند. تقریبا ۹ درصد (یا ۵۳۹) از زنان، نوزادان نارس به دنیا آوردند که در بیش از ۹۶ درصد از نمونه‌های ادرار آنان، محصولات جانبی فتالات مشاهده شد.

محققان ۱۱ فتالات مختلف موجود در زنان باردار را مورد بررسی قرار دادند و کشف کردند که چهار مورد از آنها با احتمال ۱۴ تا ۱۶ درصدی بیشتر برای تولد نوزاد نارس مرتبط است. ثابت‌ترین آنها تماس با فتالاتی بود که معمولا در لاک ناخن و سایر لوازم آرایش یافت می‌شود.

بارت ولش، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: برای مردم دشوار است که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی را در زندگی روزمره به‌طور کامل از بین ببرند اما نتایج ما نشان می‌دهد که حتی کاهش‌های کوچک در یک جمعیت بزرگ می‌تواند تاثیرات مثبتی بر مادران و فرزندان آنان داشته باشد.

به گفته محققان، کاهش سطح قرار گرفتن در معرض فتالات‌ها تا ۵۰ درصد، می‌تواند به‌طور متوسط ‌۱۲ درصد از زایمان زودرس جلوگیری کند. این مداخلات بر تغییرات خاصی مانند انتخاب محصولات مراقبت شخصی بدون فتالات متمرکز است همچنین شرکت‌هایی که تعداد فتالات‌ها در محصولات خود را کاهش می‌دهند یا تغییر مقرراتی که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی را کاهش می‌دهد.

در این بین، محققان پیشنهاد کردند از غذاهای فرآوری شده یا غذاهای بسته‌بندی شده در پلاستیک اجتناب کنند و به جای آن از غذاهای تازه و خانگی استفاده کنند.

آنان همچنین انتخاب محصولات بدون عطر را توصیه کردند که دارای فتالات کمتری هستند. محدود کردن مقدار محصول استفاده شده نیز می‌تواند قرار گرفتن در معرض آن را کاهش دهد.

نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در JAMA Pediatrics منتشر شده است.

منبع:همشهری آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیب غفوریان پربازدید شد!