شرایط بیستون در شأن این اثر جهانی نیست


شرایط بیستون در شأن این اثر جهانی نیست

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شرایط زیرساختی نامناسب محوطه جهانی بیستون اشاره کرد و از پیگیری برای سرمایه گذاری و تخصیص اعتبار به آن خبر داد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شرایط زیرساختی نامناسب محوطه جهانی بیستون اشاره کرد و از پیگیری برای سرمایه گذاری و تخصیص اعتبار به آن خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» عزت الله ضرغامی امروز (23 تیر) در حاشیه بازدید از تعدادی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کرمانشاه، در جمع خبرنگاران، با اشاره به تنوع بسیار بالای قومی، مذهبی، زبانی، فرهنگی و آیین ها در کرمانشاه، اظهار کرد: این شاخصه ها باعث شده تا کرمانشاه یکی از استان های کم نظیر کشور در این حوزه ها باشد.

وی افزود: کرمانشاه از نظر بضاعت و ظرفیت های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار غنی است، اما متاسفانه به دلایل مختلف در همه این حوزه ها دچار عقب ماندگی هایی است که درحال بررسی آن هستیم.

وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم رفع این مشکلات عنوان کرد: بخشی از این مشکلات مربوط به وزارت میراث فرهنگی است که آن را پیگیری می کنیم و برخی هم باید با همکاری سایر وزارتخانه ها رفع شود که رایزنی هایی را با آنها خواهیم داشت.

وی در ادامه به بازدید خود از محوطه جهانی بیستون و مشکلات آن اشاره کرد و گفت: بیستون یک اثر ثبت جهانی شده است که سندی هویتی نه تنها برای مردم کرمانشاه، بلکه ایران و کل دنیا است که باید حفظ شود.

ضرغامی متذکرشد: متاسفانه شرایط کنونی این اثر در شان آن نیست، بنابراین تلاش می کنیم از محل اعتبارت وزارتخانه تخصیص هایی را برای تقویت زیرساخت های آن داشته باشیم و سرمایه گذاری هایی در اینجا انجام گیرد.

وی به همجواری شهرک حاشیه نشین الزهرا(س) با محوطه جهانی بیستون اشاره کرد و گفت: در این بازدید از نزدیک با مردم این شهرک که در حریم محوطه جهانی قرار گرفته اند، صحبت هایی داشتم که درباره مشکلات و محدودیت هایی که در ساخت و ساز دارند، گلایه هایی داشتند.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: به دلیل وجود محوطه جهانی بیستون، ساختمان های اطراف آن نمی توانند ارتفاع بگیرند و این مسئله مشکلاتی را برای این مردم ایجاد کرده و از طرفی قوانین میراث هم محفوظ است و باید رعایت شود، بنابراین پیگیری می کنیم که یک گروه کارشناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی به بیستون بیایند و این مشکل را بصورت کارشناسی بررسی کنند.

به گزارش خبرزاری ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های خوب کرمانشاه در حوزه صنایع دستی هم اشاره ای کرد و گفت: در تلاشیم تا با آمایشی که انجام خواهیم داد، مناطق پررفت و آمد گردشگری را احصاء و در آنها بازارچه های صنایع دستی راه اندازی کنیم.

ضرغامی بر لزوم سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی هم تاکید کرد و در ادامه گفت: در سیاست های جدید وزراتخانه در حوزه صنایع دستی، طبق آسیب شناسی هایی که انجام داده ایم، بنا داریم تا در بحث کاربردی کردن و بسته بندی صنایع دستی که مشکل اصلی این حوزه است، ورود کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از فعالان این حوزه اذعان دارند که توانی برای بسته بندی آثار خود و عرضه آن را ندارند، این درحالی است که بسته بندی صنایع دستی باید متنوع باشد تا بستر فروش داخلی آن و صادرات آن افزایش پیدا کند.

وزیر میراث فرهنگی با تاکید براینکه تاکنون در حوزه بسته بندی و کاربردی کردن صنایع دستی کار مناسبی صورت نگرفته، اعلام کرد: مردم ما باید احساس کنند که می توانند صنایع دستی را در زندگی روزمره خود استفاده کنند و این مسئله یکی از موضوعات مورد تاکید ما است.

وی از برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت جام جهانی 2022 قطر به منظور معرفی صنایع دستی ایران هم یاد کرد و گفت: باید صنایع دستی ایران را به گردشگرانی که از نقاط مختلف دنیا به قطر خواهند آمد معرفی کنیم.

ضرغامی در ادامه راه اندازی کارگاه ها و بازارچه های صنایع دستی را از دیگر اولویت های خود در این وزارتخانه خواند و گفت: اگر این اقدامات انجام گیرد، منجربه رونق جدی در حوزه صنایع دستی ما خواهد شد.

وی یادآورشد: افزایش کیفیت تولیدات، مواد اولیه مرغوب و طرح ها را در حوزه صنایع دستی مورد بررسی و پژوهش قرار می دهیم تا تحولی را در این حوزه شاهد باشیم.

به گفته این مسئول، با حمایت های مجلس شورای اسلامی، تسهیلات خوبی هم به فعالین این بخش اعطا می شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر استانی رئیس جمهور به کرمانشاه به عنوان نماینده دولت از شهرهای هرسین، صحنه و کنگاور بازدید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد