درآمد TSMC در سه‌ماهه دوم 2022 رشد دو رقمی را تجربه کرده است


 درآمد TSMC در سه‌ماهه دوم 2022 رشد دو رقمی را تجربه کرده است

گزارش مالی TSMC برای سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ نشان می‌دهد درآمد این شرکت رشدی دورقمی داشته است. این شرکت همچنین تولید انبوه تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۳ نانومتری را نیز در نیمه‌ی دوم سال جاری آغاز خواهد کرد.

TSMC نتایج مالی سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد. پس از این گزارش، کنفرانسی برگزار شد که مدیران این شرکت در آن جزئیاتی درمورد آخرین فناوری‌ها، وضعیت صنعت نیمه‌هادی و برنامه‌های این شرکت به‌اشتراک گذاشتند. رکورد چرخه‌ی درآمد و درآمد خالص تراشه‌ساز تایوانی در طول سه‌ماهه دوم، رشد دورقمی را تجربه کرد و این شرکت انتظار دارد نوسانات نرخ ارز به به افزایش این رقم کمک کند. البته TSMC همچنان درمورد افزایش هزینه‌های برق و مواد خام که بر حاشیه‌ی سود آن تأثیر می‌گذارد نیز هشدار داد.

انتشار درآمد TSMC در زمانی اتفاق افتاد که رقیب اصلی آن در عرصه‌ی تولید تراشه‌های قراردادی یعنی سامسونگ زودتر دست‌به‌کار شده و اعلام کرده در تولید انبوه تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۳ نانومتری پیشرو خواهد بود. بااین‌حال، خبر غول فناوری کره‌ی جنوبی تأیید نمی‌کند آیا واحد تراشه‌سازی آن، سفارش‌های عمده‌ای را برای فناوری‌های فرایند ۳ نانومتری خود دریافت کرده است یا خیر، زیرا این مورد برای هر لیتوگرافی جدیدی که وارد بازار می‌شود اهمیت زیادی دارد.

TSMC در گزارش درآمد خود در اوایل روز جاری اعلام کرد برنامه‌هایش برای فرایند تولید ۳ نانومتری در مسیر درست قرار دارند. مدیر این شرکت گفت که لیتوگرافی ۳ نانومتری در نیمه‌ی دوم سال جاری به مرحله‌ی تولید انبوه خواهد رسید و در همان زمان سایر مدیران، جزئیاتی درمورد فرایند ۲ تانومتری این شرکت به‌اشتراک گذاشتند.

به گزارش WccfTech، فناوری ۲ نانومتری با مصرف انرژی یکسان، ۱۰ تا ۱۵ درصد سریع‌تر از لیتوگرافی ۳ نانومتری است و در فرکانس مشابه نیز ۲۵ تا ۳۰ عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. بااین‌حال، گزارش‌ها همچنین بیان می‌کنند که معماری جدید، ازنظر تراکم نسبت به نسل قبلی خود ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت اما این شرکت هنوز جزئیات بیشتری درمورد آن ارائه نکرده است.

 درآمد TSMC در سه‌ماهه دوم 2022 رشد دو رقمی را تجربه کرده است

مدیریت TSMC درمورد تولید اعلام کرد که لیتوگرافی ۲ نانومتری در سال ۲۰۲۴ وارد تولید آزمایشی خواهد شد و در سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه خواهد رسید و جدول زمانی قبلی خود را تکرار خواهد کرد.

مدیر ارشد اجرایی TSMC دکتر سی‌سی وی نظرات خود را درمورد اصلاح موجودی درحال‌انجام در صنعت نیمه‌رسانا به‌اشتراک گذاشت. دکتر وی معتقد است تثبیت و اصلاح سطوح موجودی، چندین فصل طول خواهد کشید که اولین آن در سال ۲۰۲۳ است و نرخ رشد مرکب سالانه‌ی آن (CAGR) بین ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد خواهد بود.

مدیر مالی TSMC آقای وندل هوانک نیز گفت موجود‌های معوق در صنعت نیمه‌هادی در نیمه‌ی دوم سال کاهش خواهند یافت. وی همچنین اشاره کرد اگرچه هنوز برای ارزیابی تأثیر تولید تراشه‌های ۳ نانومتری بر هزینه‌های این شرکت خیلی زود است، اما تخمین زده می‌شود که اثر آن می‌تواند حدود دو درصد باشد.

دکتر وی با اشاره به هزینه‌ها اعلام کرد که طبق انتظار او نوسانات مثبت ارز به افزایش درآمد شرکت متبوعش کمک خواهد کرد، اما هشدار داد که افزایش هزینه‌های انرژی و مواد خام، جایگزین این سود خواهند شد. بااین‌حال، او همچنین معتقد است که TSMC می‌تواند حاشیه‌ی سود ناخالص ۵۴ درصدی را در بلندمدت حفظ کند.

درنهایت، مدیران TSMC درمورد برخی از برنامه‌ها در ایاالات متحده صحبت کردند. این تراشه‌ساز قراردادی درحال ساخت بزرگ‌ترین تأسیسات خود در ایالات متحده است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ وارد مرحله‌ی عملیاتی شوند. البته مدیران این شرکت منکر شدند که به‌دنبال سرمایه‌گذاری مشترک در آمریکا بوده‌اند و علاوه‌براین، تأکید کردند که TSMC با یک لایحه‌ی متوقف‌شده در کنگره‌ی ایالات متحده که درحال‌حاضر منتظر حمایت دو حزب است، می‌خواهد از دولت یارانه دریافت کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سلام...