واردات خودرو به کما رفت | پشت پرده ممنوعیت واردات خودرو


واردات خودرو به کما رفت | پشت پرده ممنوعیت واردات خودرو

در سالی که گذشت موضوع واردات خودرو یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در خرداد ماه امسال به نظر می‌رسید که گره واردات خودرو باز شده باشد اما با وجود صحبت‌هایی مبنی بر نهایی شدن آیین‌نامه واردات و در حالی که روزهای پایانی ماه تیر را سپری می‌کنیم، این آیین‌نامه در ایستگاه هیات دولت متوقف شده است.

اقتصادآنلاین گزارش داد, محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اواسط خردادماه قانون واردات خودرو را به دولت ابلاغ کرد و تا به‌طور رسمی واردات که پس از چهار سال ممنوعیت و کش و قوس‌های فراوان بالاخره آزاد شود.

خودروهای وارداتی‌ای که به نظر می‌رسد یکی از برنامه های اصلی وزارت صمت برای افزایش عرضه خودرو در بازار و کنترل قیمت‌ها است.

براساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، وزارت صمت مسئول تدویم آیین‌نامه واردات است و آنگونه که فاطمی امین پیش از این گفته بود، قرار بود این آئین نامه نهایتا تا پایان خردادماه نهایی و در هیات دولت تصویب شود. همه این ها در حالی است که روزهای پایانی تیر ماه را سپری می‌کنیم و هنوز خبری از آیین نامه واردات خودرو نیست.

اواسط تیر ماه بود که توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، گفت این وزارتخانه کلیات آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین کرده و منتظریم تا در هیات دولت مصوب و ابلاغ شود.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز هفته گذشته صحبت‌های لاهیجانی را تکرار کرد و گفت؛ اجرایی شدن آئین نامه واردات خودرو منوط به مصوبه هیات دولت است. ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور واردات خودرو انجام می‌شود.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز خبر از نهایی شدن این آئین نامه می دهد و می‌گوید: وزارت صمت تا تاریخ مشخص شده آئین نامه نهایی واردات را تدوین کرد و در صف بررسی در جلسه هیات دولت قرار دارد.

با وجود این صحبت‌ها چندی پیش دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان به اقتصادآنلاین گفته بود: با مخالفت و سنگ اندازی برخی از افراد، بعید به نظر می رسد آئین نامه واردات به این زودی ها تصویب و ابلاغ شود و با همین فرمان اگر نگوییم هرگز واردات انجام نمی شود، حداقل زمان آن به این زودی ها نخواهد بود.

آنچه که به نظر می‌رسد مسائلی همانند شرکت‌های واردکننده،‌ مدل‌ و نوع خودرو و نحوه تامین ارز از جمله موضوعاتی است که تصویب نهایی آیین نامه واردات خودرو را به تاخیر انداخته است. هر چه که باشد روزهای پایانی تیر ماه سپری می شود و به نظر نمی رسد که با این روند تا پایان تابستان امسال شاهد ورود خودروهای وارداتی به کشور باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد