هامر برقی بیشتر از سدان‌های بنزینی آلایندگی دارد!


هامر برقی بیشتر از سدان‌های بنزینی آلایندگی دارد!

بر اساس یک مطالعه جدید توسط کارشناسان خودرو، هامر برقی بیشتر از خودروهای برقی آلایندگی تولید می‌کند؛ اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟تا زمانی که هامرهای بنزینی کار می‌کردند و رویت می‌شدند، به خاطر مصرف سوخت بیش از حد و غیر معمول مورد سرزنش قرار...

بر اساس یک مطالعه جدید توسط کارشناسان خودرو، هامر برقی بیشتر از خودروهای برقی آلایندگی تولید می‌کند؛ اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟

تا زمانی که هامرهای بنزینی کار می‌کردند و رویت می‌شدند، به خاطر مصرف سوخت بیش از حد و غیر معمول مورد سرزنش قرار می‌گرفتند و البته شهرت آنها به همین مصرف سوخت بالایی بود که داشتند. به تازگی برخی کارشناسان طی یک مطالعه جالب متوجه شده‌اند که هامرهای الکتریکی نیز همچون نسل‌های قدیمی خود دارای آلایندگی بالایی هستند و این موضوع عجیبی به نظر می‌رسد.

آلایندگی بیشتر هامر برقی نسبت به خودروهای بنزینی

هامر برقی بیشتر از سدان‌های بنزینی آلایندگی دارد!هامر برقی بیشتر از سدان‌های بنزینی آلایندگی دارد!

بر اساس آمار موجود در این مطالعه، هامر برقی در هر کیلومتری که می‌پیماید حدود 213 گرم کربن دی اکسید وارد هوا می‌کند. بنابراین متاسفانه این خودرو در بخش تولید گازهای گلخانه‌ای غیر مستقیم درصد بالایی از کربن دی اکسید را تولید می‌کند و این گازها به علت تأمین برق خودرو و برای تأمین انرژی خودروهای برقی تولید می‌شوند. البته دو خودروی دیگر در این لیست قرار دارند، ولی هامر کربن دی اکسید بیشتری تولید می‌کند؛ یکی از آنها فورد اف 150 لایتنینگ و دیگری ریویان R1T است.

متاسفانه خبر بد این است که هامر برقی با وجود این که دارای پیشرانه الکتریکی است، باز هم از یک خودروی بنزینی مانند تویوتا کرولای بنزینی و شورلت مالیبو آلایندگی بیشتری دارد. کرولا 168 گرم در هر کیلومتر و شورلت 200 گرم در هر کیلومتر آلایندگی دارند. گفتنی است که علت تولید چنین حجم بالایی از آلایندگی توسط هامر جدید، وزن 4100 کیلوگرمی و شکل جعبه‌ای و غیر آیرودینامیکی بدنه آن است.

چنین طراحی نامناسبی باعث می‌شود تا خودرو برای به حرکت در آوردن 4 تن بار انرژی بیشتری مصرف کند و از طرفی با فشار هوا نیز وارد چالش شود. نکته مهم این که تولید آلایندگی این محصول برای مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت خواهد بود و این مسئله به نوع انرژی بر می‌گردد که در هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هامر برقی بیشتر از سدان‌های بنزینی آلایندگی دارد!هامر برقی بیشتر از سدان‌های بنزینی آلایندگی دارد!

بنابراین رقم 213 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر نشان می‌دهد که میانگین جهانی تولید آلایندگی این خودرو چنین عددی است، وگرنه ممکن است در کشوری این رقم بسیار بالاتر یا حتی پایین‌تر باشد. برای مثال در اروپا چون از انرژی‌های پایدار و پاک بسیار استفاده شده، رقم آلایندگی هامر برقی به 103 می‌رسد.

عده‌ای گمان می‌کنند که ایالات متحده در استفاده از انرژی‌های پاک در مقایسه با رقبای خود بسیار عقب است، در حالی که این‌طور نیست و میزان آلایندگی موجود در این ناحیه 172 گرم در هر کیلومتر است. با وجود این می‌توان گفت که تولید خودروهای برقی همچنان موثر است و باید ادامه پیدا کند؛ چرا که نسبت به خودروهای بنزینی تولید آلایندگی کمتری خواهند داشت. برای مثال در نظر داشته باشید که هامر برقی در هر کیلومتر حدود 64 گرم از فورد اف 150 بنزینی دی اکسید کربن کمتری تولید می‌کند. با این حساب همچنان تولید محصولات برقی به‌صرفه است.

هامر برقی بیشتر از سدان‌های بنزینی آلایندگی دارد!هامر برقی بیشتر از سدان‌های بنزینی آلایندگی دارد!

البته موضوع مذکور نباید باعث شود تا تولیدکنندگان خودروهای برقی بی‌کار بنشینند و به فکر کاهش آلایندگی خودروهای خود نیفتند. در همین راستا باید خودروسازان برقی تمرکز خود را روی تولید و طراحی خودروهایی بگذارند که سبک‌تر هستند و آیرودینامیک بهتری دارند. همچنین باید قوای محرکه این محصولات بهینه‌تر شود و در نیروگاه‌های برق از منابعی استفاده شود که با محیط زیست سازگارتر باشد.

از طرف دیگر اگر یک خودروی برقی ساخته شود که برق کمتری مصرف کند، در نتیجه نیاز به باتری‌های بزرگ ندارد و دیگر لازم نیست فلزات مختلف را برای این کار استخراج کرد و به محیط زیست آسیب زد. از همه بهتر این است که انرژی‌های پاک جایگزین انرژی‌های فعلی شود و بدین ترتیب میزان آلایندگی‌ها کاهش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟