توضیحات وحیدی درباره تغییر معاون سیاسی وزارت کشور/ پیامدهای قطع مذاکرات هسته‌ای برای طرف غربی


توضیحات وحیدی درباره تغییر معاون سیاسی وزارت کشور/ پیامدهای قطع مذاکرات هسته‌ای برای طرف غربی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین...

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۳۲ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۴۸۶ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۹۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۴ هزار و ۴۷۷ نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۴۲۴ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۹۹۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز ۱۲۴ هزار و ۵۰۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

تا یک ماه آینده سیر ابتلاء به کرونا صعودی است

به گزارش فارس، علیرضا زالی فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد سیر مبتلایان به امیکرون در تهران افزایشی است و تا یک ماه آینده این سیر صعودی خواهد بود.

وی گفت: در این شرایط همه مراکز واکسیناسیون در تهران و شهرستان‌ها تقویت شدند و از مردم می‌خواهیم نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران بیان کرد: به دلیل اینکه سهم تست‌های کرونا نه تنها در تهران بلکه سایر شهرها کم شده، ممکن است با کاهش کاذب بیماری مواجه شویم بنابراین بهترین مدل توجه به علائم است و هر کسی با بدن درد و گلودرد به مراکز درمانی مراجعه کند، برای ما عنوان کرونا دارد.

***

روایت کدخدایی از حساسیت آیت‌الله جنتی به حق‌الناس

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیت‌الله جنتی دارای چه ویژگی بارزی در جایگاه دبیری شورای نگهبان است، به همشهری گفت: «حساسیت بالا در رعایت حق‌الناس را می‌توان برترین وجه شخصیتی ایشان دانست. بارها در بررسی پرونده افراد داوطلب انتخابات پیش آمده است افرادی به‌دلیل گزارش‌های غلط در آستانه رد صلاحیت بوده‌اند، اما ایشان به‌دلیل نبود مدارک مستند و مستدل با قاطعیت از حق چنین افرادی دفاع کرده‌ و مانع از رد صلاحیت آنان شده است. از سوی دیگر، افرادی هم بوده‌اند که براساس گزارش‌های قطعی و محتویات پرونده‌ای که دارند صلاحیتشان مورد تأیید نیست، اما برخی تلاش می‌کنند با توصیه‌هایی صلاحیت آن افراد را تأیید کنند، اما ایشان بدون توجه به نسبت‌های افراد و توصیه‌پذیری از کسی، رأی خود را به استناد قانون و مقررات اعلام می‌کند.» او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «یکی از دلایل هجمه‌هایی که به آیت‌الله جنتی وارد می‌شود را باید در همین موضوع جست‌وجو کرد. ایشان بارها مورد حمله هوچی‌گری‌های سیاسی قرار گرفت تا از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی کند، اما این رفتارها ذره‌ای در ایشان تأثیر نگذاشته و به این دلیل مورد بی‌سابقه‌ترین هجمه‌ها در طول تاریخ انقلاب قرار گرفته است.»

ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان

به گزارش پایگاه دفتر مقام معظم رهبری، با توجه به پایان یافتن دوره شش ساله عضویت سه تن از فقهای شورای نگهبان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل نود و یکم قانون اساسی و در احکامی جداگانه، عضویت آقایان آیت‌الله حاج شیخ احمد جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیّد محمدرضا مدرسی‌یزدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار را برای یک دوره جدید تمدید و آنان را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

***

توضیحات وحیدی درباره تغییر معاون سیاسی وزارت کشور

به گزارش ایسنا، احمد وحیدی، وزیر کشور در باره تغییر معاونت سیاسی خود، گفت: معاون سیاسی بنده دکتر خرمشاد به علت کسالتی که داشتند و تداوم آن، خود اصرار داشتند که انجام‌وظیفه در این مسئولیت سنگین برایشان عملی نیست. به همین علت ما انتخاب جدیدی انجام دادیم و دکتر غلامرضا را به‌عنوان مسئول معاونت سیاسی برگزیدیم.

وی در باره محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی جدید خود اظهار کرد: ایشان تجربیات گسترده‌ای در حوزه مسائلی سیاسی دارند و در سال‌های گذشته مسئولیت‌های مختلفی را در سطح معاون وزیر داشته‌اند. بنابراین هم‌ظرفیت‌های شخصی ایشان و هم تجربیات مدیریتی و عملیاتی ایشان گران‌سنگ و خوب است.

وزیر کشور که با رادیو گفت‌وگو، صحبت می‌کرد، هجمه رسانه‌های معاند در خصوص این تغییر را بی‌اهمیت دانست و متذکر شد: رسانه‌های خارجی همواره انتخاب یک فرد مثبت و مفید و توانمند در مسئولیت‌های سنگین را برنمی‌تابند و انتقاد می‌کنند هرچند برای ما ارزشی ندارند چون معلوم است که آن‌ها به دنبال فهم عمیق از مسائل و انتخاب‌های ما نیستند.

وی افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند هر چیزی را به‌عنوان یک دست‌مایه برای تبلیغ علیه نظام قرار دهند که بسیار کم‌ارزش و بی‌اهمیت هستند.

***

پیامدهای قطع مذاکرات هسته‌ای برای طرف غربی

مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در یادداشتی نوشت: «توافق واقعی با ایران به معنای رفع واقعی تحریم‌ها و بهره‌مند شدن کشور از پول‌های بلوکه شده و منابع درآمدی مانند صادرات نفت و دیگر اقلام است که دست ایران را برای پیشرفت بازتر، سرعت آن را افزون‌تر و موجب رونق بازار و افزایش رضایتمندی مردم خواهد شد؛ آثاری که همه‌اش برای دشمن نگران کننده و آزاردهنده است.گزینه دیگر، پاسخ منفی و صریح به مذاکره و اعلام شکست آن است.

در اینصورت، اولا «جمهوری اسلامی ایران کاملا» و بدون هر محدودیتی (به جز محدودیت های ناشی از شرع مقدس و معاهده NPT) صنعت هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد و این در نگاه طرف مقابل به معنای نزدیک شدن هر چه بیشتر ایران به نقطه گریز هسته‌ای یا به تعبیر شفاف‌تر، ساخت سلاح اتمی است که آنها به رغم تصریح فتوای رهبر انقلاب و نیافتن هیچ نشانه‌ای در بازرسی‌ها، سخت از آن هراسناک هستند و تمام برجام را برای دور کردن ایران از این نقطه طراحی کرده بودند!

ثانیاً اعلام شکست مذاکرات برجام، به معنای انهدام تنها سکو و پلت فرمی است که غرب و بخصوص آمریکا (البته در حال حاضر با واسطه) با ایستادن بر آن می‌تواند با ایران گفت‌وگو داشته باشد. بدیهی است که در صورت تخریب این سکو، بعید است تا مدت مدیدی بتوانند جایگزینی برای آن پیدا کنند و تشدید این فاصله می‌تواند تبعات نگران کننده‌ای برای غرب و متحدانش داشته باشد.

سومین پیامد منفی اعلام صریح شکست مذاکرات برای طرف مقابل، قطع امید کامل ایران از این مسیر است؛ قطع امیدی که هر چند از یک سو در کوتاه مدت آثار نامناسبی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت اما از سوی دیگر، پیامدهای میان مدت آن قطعا به خوداتکایی بیشتر و شناخت و استفاده بهینه از ظرفیت‌های گسترده داخلی منجر خواهد شد و این یعنی قدرتمندتر شدن ایران و رهایی از تکانه‌های واقعی یا ساختگی بین‌المللی.

چهارمین تأثیر منفی شکست مذاکرات از نگاه آمریکا و متحدانش، تقویت نگاه به شرق در ایران و سنگین شدن کفه رقبای اصلی آمریکا در معادلات جهانی است...

پنجمین و آخرین پی آمد منفی ناموفق ماندن و قطع مذاکرات هسته‌ای برای طرف غربی، تأثیر منفی بر بحران انرژی است که پس از بحران اوکراین، در تأمین انرژی ایجاد شده است.»

***

نظر شورای نگهبان درباره ادغام یا تفکیک وزارتخانه ها

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ماهیت ادغام یا تفکیک وزراتخانه‌ها(همچون موضوع تشکیل وزارت بازرگانی) گفت: در مورد ادغام وزارت خانه‌ها ما ورود نمی‌کنیم؛ زیرا اساسا در صلاحیت ما نیست و شورا صرفا مصوبات ارسالی را بر اساس موازین شرع و قانون بررسی می‌کند. ما وارد بحث‌های محتوایی و کارشناسی نمی‌شویم و نخبگان و کارشناسان باید این بحث‌ها را دنبال کنند و این موضوع در صلاحیت دولت و مجلس است.

وی افزود: وظایف و صلاحیت‌های مجلس براساس قانون مشخص است که شامل قانون‌گذاری و نظارت است؛ البته وظیفه نظارت و پیگیری امور، به معنای دخالت در امور اجرا نیست و در عین حال، پیگیری و نظارت بر قوانین وضع شده هم نباید دخالت تلقی شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر این‌که برخی اعضای شورای نگهبان به دلیل کهولت سن در جلسات حضور پیدا نمی‌کنند گفت: باید عرض کنم همه اعضای شورای نگهبان عضو مجمع نیستند و تنها فقها عضو هستند. گاهی همزمانی جلسات مجمع تشخیص با جلسات شورای نگهبان موجب شده تا اعضای شورا نتوانند در جلسات مجمع حضور داشته باشند اما باید اعلام کنم که جلسات شورای نگهبان همواره با حضور همه اعضا تشکیل می‌شود و بندرت پیش می‌آید که حتی یک نفر از اعضا در جلسات غیبت داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا در سامانه نظرات شورای نگهبان مشروح مذاکرات منتشر نشده است؟ گفت: انتشار مشروح مذاکرات فرآیندی را می‌طلبد؛ پیاده‌سازی و مطابقت زمان میبرد و ما همزمان در حال انتشار مشروح مذاکرات سال‌های قبل هستیم. همچنین دوستان ما در حال انتشار استدلال‌ها هستند و برای مثال اگر در خصوص بحث شفافیت قوا همین حالا به سامانه مراجعه کنید استدلال‌ها را خواهید دید.

***

انتقاد یک نماینده از قالیباف به دلیل رعایت نکردن آیین نامه مجلس

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس در گفتگو با ایلنا در رابطه با «همراهی رئیس مجلس با دولت و اینکه آیا این همراهی به جایگاه حقیقی و حقوقی ایشان و مجلس خدشه‌ای وارد می‌کند یا خیر؟ با توجه به اینکه در بحث وزارت صمت هم به نوعی با پادرمیانی آیین‌نامه را کنار گذاشتند تا با دولت همراهی داشته باشند»، عنوان کرد: ببینید الان ۵-۶ استیضاح در مجلس مطرح است که هیچکدام اعلام وصول نمی‌شود، در دولت آقای روحانی هم طی ۱۵ ماهی که این مجلس با آن دولت کار کرد همینطور ۵-۶ استیضاح مطرح شد و هیچکدام اعلام وصول نشد. ظاهرا مشی آقای رئیس این است که با دولت‌ها همکاری کرده و تعامل مثبت داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته این نباید مغایر با انجام وظیفه مجلس باشد، اگر مجلس در انجام وظیفه خود کوتاهی کند یا دولت‌ها احساس کنند که مجلس قادر به انجام وظایفش و استفاده از حق سوال و استیضاح نیست؛ به نظر من ممکن است یک فضای بی‌قانونی در کشور شکل گیرد و احتمال دارد به این سمت برویم که دولت‌ها براساس تفسیرهای خودشان قانون را اجرا کنند و به نظر قانونگذار توجهی نداشته باشند.

وی افزود: متاسفانه در این دوره که بنده برای اولین بار نماینده هستم دارم این را می‌بینیم که رئیس مجلس مکرر و متعدد آیین‌نامه را زیرپا می‌گذارد و نقض می‌کند و عملا براساس همان آیین‌نامه برخورد جدی نمی‌شود با رئیس مجلس کرد؛ چون در مقابل نقض آیین‌نامه فقط یک راه وجود دارد و آن هم استیضاح رئیس مجلس و برکناری اوست که این راه، راه نهایی‌ست و معمولا نمایندگان به ملاحظات مختلف پای استیضاح رئیس مجلس نمی‌آیند. در نتیجه با رئیس مجلس هیچ برخوردی نمی‌شود کرد، باید موقعی که به رئیس رأی می‌دهی مراقب باشی که به چه کسی رأِی می‌دهی.

***

وعده وزیر صمت درباره خالی شدن پارکینگ خودروسازان

به گزارش ایرنا، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با رئیس سازمان استاندارد با اشاره به چالش‌های انباشته شده در زنجیره صنعت خودرو، به نقشه راه تحول این وزارت صمت اشاره کرد و افزود: این نقشه راه در سه مرحله تعریف شده که مرحله اول آن از آذر ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان ۱۴۰۱ تعیین شده که برگرفته از چهار مرحله، ثبات در تولید، اصلاح ساختار مالی و مدیریتی، ورود محصول جدید و برنامه‌ریزی‌های کیفی است.

وزیر صمت با اشاره به خروج خودروهای تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید، اظهار داشت: خودروسازان موظف‌اند در اجرای تکالیف قانونی خود که رضایت مشتریان را به دنبال دارد از هیچ کوششی دریغ نداشته باشند.

فاطمی امین با بیان اینکه افزایش کیفیت به‌تدریج رخ می‌دهد، گفت: تا پایان امسال تغییرات کیفی خودرو برای مردم قابل محسوس خواهد شد.

وی با اشاره به خودروهایی که به دلیل نقص در تامین قطعه در پارکینگ‌ خودروسازان باقی مانده است، بیان کرد: این آمار از ۱۷۰ هزار دستگاه در سال قبل به ۲۲ هزار دستگاه در خردادماه امسال کاهش پیدا کرد و تا شهریورماه امسال به صفر می‌رسد.

***

هشدار یک نماینده نسبت به تعطیلی پلتفرم‌های خانگی

مجتبی توانگر رییس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس سازمان صدا و سیما نسبت به تعطیلی پلتفرم‌های خانگی هشدار داد. در بخش هایی از این نامه آمده است: « اگر پیشتر مسئولین امر -از جمله دولت محترم و شورای عالی فضای مجازی- در عمل به وظائف خود، تکالیف قانونی ساترا و چارچوب فعالیت آن را معین می‌ساختند امروز شاهد آن نبودیم که رییس این مجموعه به خود جرأت داده و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های آن را عامل پیگیری اعمال غیرقانونی و بی‌مبنای خود قلمداد کرده و جهت ایراد نطق پیش از دستور و ایراد تذکر برای آن تعیین تکلیف نماید.

لازم به ذکر است مطابق با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در مراجع مختلف از جمله مرکز ملی فضای مجازی اساسا اینکه صنعت نمایش سینمای خانگی مشمول تعریف صوت و تصویر فراگیر باشد یا خیر محل بحث است و در آن صورت تنظیم‌گری این حوزه بر عهده آن سازمان محترم نیست.

به علاوه در شرایطی که با کم‌کاری و کج سلیقگی مدیران آن سازمان روز به روز از مخاطبان آن کاسته شده و اوقات فراغت هم‌وطنان با شبکه‌های ماهواره‌ای عمدتا معاند نظام پر می‌شود، افزایش فشار بر شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که در حوزه تولید و نشر محتوای سینمای خانگی مشغولند جز ریختن آب به آسیاب دشمن نیست؛ چرا که مخاطب این پلتفرم‌ها در صورت محرومیت از این محتوا یقینا به سوی صدا و سیما چرخش نخواهند نمود و در میانه جنگ فرهنگی نظام با رقبا و دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی، این کار معنی جز خلع سلاح کردن نظام از ابزارهایش ندارد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس