نقالی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی محافظت می‌کند


نقالی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی محافظت می‌کند

حبیبی به تشریح جایگاه هنر متعالی پرداخت و گفت: هنر متعالی فرهنگ و تمدن یک ملت را متعالی می‌کند؛ محتوای هنر در کنار قالب آن است که می‌تواند یک هنر را به اوج برساند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مدیر رادیو فرهنگ ضمن‌ اعلام این خبر که یکشنبه ۲۶ تیرماه اختتامیه پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر مباهله از این شبکه رادیویی به طور مستقیم پخش می شود اظهار داشت: پرده‌نگاری و نقاشی پرده و روایت و نقالی آن و طومارهایی که در گذشته وجود داشته است همگی وقتی در دل یک اثر ادبی مثل شاهنامه یا حماسی دینی مانند حمله حیدری باشند، همگی در یک بستر هنری زیبا تحت عنوان هنر نقالی قرار گرفته است که می‌تواند از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی محافظت کند.

وی نقالی را یک هنر فاخر برای معرفی فرهنگ ملت ایران دانست و تأکید کرد: غدیرخم از این زاویه که یک داستان است برای نسل کودک و نوجوان جذاب است اما برای نسل جوان به عنوان یک فرهنگ از آن یاد می‌کنیم که روایتگری این فرهنگ در قالب هنر قصه‌گویی و نقالی می‌تواند پیامد استمرار این فرهنگ را در جامعه به دنبال داشته باشد.

مدیر رادیو فرهنگ بیان کرد: حماسه‌های مذهبی که به صورت شعر و نظم و نثر در آمده است از زبان نقالان با طراحی برنامه‌های محیطی تدارک دیده شده است در جشنواره نقالان علوی موجب شکوفایی هنر ایرانی اسلامی خواهد بود.

حبیبی ادامه داد: رادیو فرهنگ به واسطه رسالت خودش در این مسیر در کنار پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر مباهله است.

مدیر رادیو فرهنگ به تشریح برنامه‌های رادیو فرهنگ پیرامون این جشنواره پرداخت و گفت: ما هر شب نقالی علوی را از رادیو فرهنگ پخش کردیم و بسته تصویری آن را نیز تولید خواهیم کرد و تدارک خواهیم دید. تجلیل از دو چهره برجسته نقالی داریم، ضمن اینکه هنر نقالی به‌ عنوان یک برنامه شنیدنی در برنامه‌های گذشته رادیو فرهنگ وجود داشته است. در کنار این رقابت نقالی رادیو فرهنگ برنامه‌های جذابی را تولید خواهد کرد چراکه نقالی یک میراث معنوی است که باید از آن محافظت کنیم.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق