قیمت برنج در بازار کاهشی شد


قیمت برنج در بازار کاهشی شد

قیمت گوشت قرمز تغییر معناداری نداشته است قیمت‌گذاری لبنیات پرمصرف آغاز کاهش قیمت برنج قیمت جهانی حبوبات دو برابر شده است به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مجید حسنی مقدم، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا قبل از اجرای طرح...

قیمت گوشت قرمز تغییر معناداری نداشته است قیمت‌گذاری لبنیات پرمصرف آغاز کاهش قیمت برنج قیمت جهانی حبوبات دو برابر شده است

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مجید حسنی مقدم، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا قبل از اجرای طرح مردمی سازی و اصلاح نظام یارانه‌ها که ۲۱ اردیبهشت ماه اجرایی شد، نهاده‌های دامی برای تولید مرغ و تخم مرغ با ارز ترجیحی تامین می‌شد اما هزینه تمام شده این دو کالا صرفاً نهاده دامی نیست.

وی افزود: نهاده‌های ذرت و کنجاله تنها ۶۰ درصد از هزینه تمام شده مرغ گوشتی را شامل می‌شود و مابقی آن مربوط به دستمزد، متیونین، داروهای دامپزشکی، هزینه‌های انرژی و… است. قیمت‌های مرغ و تخم مرغ کاملاً مدیریت شده بود و با هماهنگی سازمان حمایت تعیین می‌شد؛ به عنوان مثال قیمت مرغ در طول یک سال گذشته یک بار ۲۴ هزار ۹۰۰ تومان، پس از آن ۳۱ هزار تومان برای مصرف‌کننده تعیین شد و پس از طرح اصلاح یارانه‌ها و با توجه به اینکه ارز تخصیصی به نهاده‌ها به نیمایی تغییر کرد، قیمت مرغ و تخم مرغ توسط سازمان حمایت برای مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت تخم مرغ هم به ازای هر کیلوگرم ۳۹ هزار ۸۰۰ تومان تعیین شده است.

حسنی مقدم یادآور شد: قیمت تخم مرغ هم پیش از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو گرم بود و قیمت‌ها به مرور افزایش یافت؛ و هم‌اکنون متوسط قیمت ۳۸,۰۰۰ تومان است. طبق گزارشات ما قیمت مرغ به طور متوسط بین ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان است البته ممکن است مصداقی و موردی برخی واحدهای صنفی کالا را با قیمت نامتعارف عرضه کنند که ناظرین ما در صورت مشاهده حتماً برخورد خواهند کرد. اما متوسط قیمت که ملاک تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است، متوسط قیمت‌ها است که تا به امروز زیر قیمت مصوب است.

قیمت گوشت قرمز تغییر معناداری نداشته است

وی در رابطه با افزایش قیمت گوشت قرمز و دام زنده گفت: قیمت دام سبک زنده در حال حاضر کمتر از ۸۰ هزار تومان و قیمت دام سنگین کیلویی ۷۵ تا ۷۶ هزار تومان است، قیمت گوشت گوسفندی مخلوط حدود ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان و قیمت گوشت گوساله ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان است که از ابتدای اجرای طرح مردمی سازی تاکنون تغییر معناداری نداشته است.

حسنی مقدم یادآور افزود: سال گذشته با بی‌سابقه‌ترین خشکسالی طی سال‌های اخیر مواجه بودیم و دامدارانی که از مراتع و چراگاه‌ها استفاده می‌کردند با مشکل مواجه شدند و مجبور به تعلیف دستی شدند و از ۲۱ اردیبهشت هم قیمت نهاده‌های دام سبک و سنگین هم افزایش قیمت داشته است.

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اکثر دامداران معترف هستند که هزینه تمام شده دام بیش از ۱۰۰ هزار تومان است اما در بازار این قیمت کمتر از ۸۰ هزار تومان است آن هم در شهر تهران. طبیعتاً قیمت دام در استان‌های غربی پایین‌تر است، قیمت گوشت گرم و دام به نسبت هزینه تمام شده آن پایین است البته این نکته را نباید فراموش کرد که توان خرید برخی از خانواده‌ها کاهش یافته است اما این به معنای بالا بودن قیمت گوشت نیست چرا که اگر قیمت از این هم پایین‌تر باشد تولید با مشکل مواجه می‌شود و به تبع کاهش تولید با مشکل تامین مواجه خواهیم شد.

قیمت‌گذاری لبنیات پرمصرف

وی در رابطه با قیمت لبنیات گفت: ۴ قلم لبنیات توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌گذاری شده است که شامل شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب با قیمت ۱۵ هزار تومان، شیر یک لیتری کم چرب ۱۸ هزار تومان، پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار تومان و ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان است اما باقی محصولات لبنی معمولاً قیمت‌گذاری نمی‌شود. وزارت جهاد کشاورزی برای این ۴ قلم کالا مصوبه قرارگاه امنیت غذایی را به کارخانجات لبنی ابلاغ کرده است که طبق این مصوبه کارخانجات لبنی موظف هستند تا ۵۰ درصد از محصولات خود را به تولید این ۴ قلم کالا اختصاص دهند. البته این اقدامات به صورت پلکانی انجام می‌شود و اقدام یک‌باره نخواهیم داشت تا این ۴ قلم کالا که بیشترین میزان و سهم را در سبد غذایی افراد جامعه دارند به اندازه کافی در بازار توزیع و در دسترس همگان باشد.

آغاز کاهش قیمت برنج

حسنی مقدم درباره بالا بودن قیمت برنج ایرانی تصریح کرد: سالانه حدود ۳ میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود که از این میزان یک میلیون و ۸۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و طبق آخرین قیمت‌ها، در استان مازندران که قطب اصلی تولید برنج کشور محسوب می‌شود، قیمت عمده فروشی برای برنج طارم مرغوب تقریباً ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان و در میانگین کشوری هم ۱۲۷ هزار تومان قیمت خرده فروشی برنج اعلا بوده است. برنج هاشمی گیلان در عمده فروشی‌های استان تقریباً ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان و در خرده فروشی استان گیلان ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از اتمام برداشت دوم برنج در مهرماه، هر چه به سال جدید نزدیک می‌شویم حجم موجودی برنج کاهش می‌یابد و قیمت آن طبیعتاً افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: حجم موجودی برنج در ابتدای سال جدید کاهش پیدا می‌کند اما از روز ۲۱ تیرماه که اولین برداشت برنج در مازندران انجام شده است قیمت‌ها روند کاهشی داشته است. قیمت برنج در مازندران نسبت به هفته گذشته ۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و هر چه پیش برویم حجم بیشتری برنج برداشت می‌شود و طبیعتاً با افزایش عرضه، قیمت آن روند نزولی خواهد داشت.

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در مورد قیمت برنج خارجی گفت: ثبت سفارش برای برنج خارجی نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته و میزان واردات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است، قیمت برنج خارجی در سطح خرده فروشی حداکثر تا ۳۹ هزار تومان است اما در رابطه با برنج ترکیبی چنین برنجی را قبول نداریم و اگر هم در بازار موجود باشد مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیست.

قیمت جهانی حبوبات دو برابر شده است

حسنی مقدم درباره قیمت غلات و حبوبات نیز گفت: بخشی از حبوبات وارداتی است و به عنوان مثال قیمت جهانی عدس در عرض یک سال دو برابر شده است و از ۷۰۰ دلار به ۱۴۰۰ دلار رسیده و قیمت جهانی نخود نیز از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار افزایش داشته است که به مراتب روی قیمت آن در داخل کشور هم تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل تغییر نرخ ارز از سال گذشته تاکنون و افزایش نرخ تسعیر ارز نیمایی است، همچنین طبق گزارش‌ها هزینه‌های بندری و هزینه‌های حمل و نقل و توزیع ۳۵ تا ۴۵ درصد افزایش یافته است و هزینه‌های کارگری هم طبق قانون کار ۵۷ درصد افزایش یافته است، در مجموع فرآیند تامین این محصولات بخوبی انجام شده است. از طرف دیگر حبوبات در مناطق غربی کشور به صورت دیم کشت می‌شود و بخاطر خشکسالی مقداری با کاهش تولید مواجه شده است. در مورد قیمت در بازار، ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی که نظارت و بازرسی را برعهده داریم در صورت مشاهده تخلف با آن برخورد خواهیم کرد و اگر تخلفی هم مشاهد شد حتماً به حوزه‌های بازرسی وزارت جهاد کشاورزی گزارش شود.

مدیر کل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در رابطه با افزایش قیمت محصولاتی مانند سیب زمینی، رب گوجه فرنگی و پیاز گفت: قیمت سیب زمینی از سر مزرعه افزایش یافته و به حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان رسیده است و در زنجیره تولید تا عرضه هم هزینه‌ها افزایش داشته است، با توجه به اولویت بازار داخل، وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت صادرات ۶ هزار تومان عوارض صادراتی تعیین کرده تا به نیاز داخل توجه بیشتری شود. برای گوجه فرنگی بوته‌ای و غیر گلخانه‌ای هم ۶ هزار تومان عوارض در نظر گرفته شده است. تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی و سندیکای کنسرو ایران بواسطه افزایش هزینه‌های تولید در کارخانه و همچنین افزایش قیمت گوجه فرنگی پیگیر هستند تا قیمت رب اصلاح شود.

حسنی مقدم یادآور شد: ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی نمی‌توانیم در قیمت‌گذاری مداخله کنیم و طبق قانون، مسئول قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کننده است که قیمت را برآورد کرده و به ستاد تنظیم بازار برای تصمیم‌گیری نهایی ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های تولید اعم از سم، کود، بذر و نیروی کار افزایش یافته است، گفت: سیب زمینی درجه یک در خرده فروشی‌ها حداکثر ۲۰ هزار تومان و در میادین میوه و تره بار حدود ۱۴ هزار تومان است و گوجه فرنگی هم حدود ۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است لذا قیمت‌ها رصد می‌شود و برای مدیریت صادرات نیز عوارض وضع شده است. حسنی مقدم در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تمام کارشناسان اقتصادی ارز ۴۲۰۰ تومانی را در کوتاه مدت و بلند مدت به ضرر اقتصاد کشور می‌دانستند و مفسده‌هایی در این ارز وجود داشت که دولت سیزدهم با تدبیر و برنامه‌ریزی و شجاعت تصمیم به حذف این ارز و مدیریت منابع ارزی گرفت. طبیعی است که با این تصمیم قیمت برخی کالاها افزایش یابد اما هر چه قدر که زمان بگذرد و تخلیه تورمی آن انجام شود به یک تعادل قیمتی خواهیم رسید. با حذف یارانه‌های غیر هدفمند مطمئناً واحدهای تولیدی به بهره‌وری تولید توجه بیشتری خواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید