دولت چقدر مالیات گرفت؟


دولت چقدر مالیات گرفت؟

در میانه دومین فصل سال ۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی از تحقق ۴۸ درصد درآمد مالیاتی امسال خبر داد. این ادعا در حالی است که در هفته‌های گذشته اصناف و سازمان امورمالیاتی بر سر نحوه محاسبه مالیات به اختلاف برخورده بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان امورمالیاتی مدعی است که تا انتهای فصل بهار معادل ۴۸ درصد درآمدهای مالیاتی دولتی محقق شده است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته میان اصناف و صاحبان مشاغل با این سازمان بر سر نحوه محاسبه مالیات اختلاف ایجاد شده بود.

به نقل از فارس، سازمان امور مالیاتی در طرحی ابتکاری اعلام کرده است که در فصل اول سال جاری ۴۸ درصد درآمدهای دولت از محل مالیات و بقیه از سایر منابع درآمدی تامین شده و برای فرهنگ‌سازی طرح ابتکاری تهیه کرده است که هر ۱۰۰ هزار تومان مالیات در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود.

به ادعای این سازمان از هر ۱۰۰ هزار تومان مالیات پرداختی، ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان خرج صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان کشوری می‌شود. همچنین ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه امنیت در اشکال مختلف می‌شود. ۵۰۰ تومان دیگر خرج صدا و سیماست، ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان بابت حقوق کارمندان دستگاه‌های ملی و اجرایی و ادارات هزینه می‌شود، ۷۸۰۰ تومان بابت مخارج دستگاه‌های ملی پرداخت می‌شود، ۱۱۰۰ تومان دیگر نیز صرف سهم دولت از بازنشستگی کارمندان می‌شود. بنیاد شهید نیز ۴۰۰۰ تومان از این مبلغ را دریافت می‌کند. همچنین ۲۹۰۰ تومان صرف پرداخت حقوق استان‌ها، ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان صرف آموزش و پرورش در استان‌ها و وزارت آموزش و پرورش می‌شود و ۱۱۰۰ تومان نیز صرف سایر هزینه‌ها می‌شود.بنابراین پرداخت‌کنندگان مالیات به راحتی می‌توانند پی ببرند که درآمدهایی که آنها به عنوان مالیات به دولت می‌پردازند صرف چه مواردی می‌شود.

البته این نکته هم قابل ذکر است؛ در گذشته رسم بر این بوده است و هنوز آثار آن در شهر به وضوح یافت می‌شود که مثلا مدرسه‌ای ساخته شده و در آن بر روی کاشی‌ها نوشته شده که این مدرسه از محل درآمد یک در هزار آموزش و پرورش و سهم آموزش و پرورش از مالیات‌ها ساخته شده و اکنون این مدارس با قدمت بیش از ۵۰ سال هنوز برای خدمات‌رسانی برای تحصیل دانش‌آموزان استفاده می‌شود و وقتی مردم ساختمان این مدارس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینند که از محل مالیات آنها ساخته شده است، در پرداخت مالیات با طیب خاطر اقدام می‌کنند.

یا برخی اتوبوس‌هایی برای حمل و نقل عمومی در سال‌های قبل تهیه شده بود که بر روی آنها نوشته شده بود که این دستگاه اتوبوس از محل عوارض تبصره ۱۶۶ خریداری شده و متعلق به بیت‌المال است، بنابراین در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. وقتی مردم احساس کنند اموال عمومی متعلق به خودشان است، در نگهداری آن بیشتر دقت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری