دلایلی که چرخش معکوس سیاره زهره را توجیه می‌کند


دلایلی که چرخش معکوس سیاره زهره را توجیه می‌کند

همه سیارات منظومه شمسی جهت چرخش مشابهی با زمین ندارند و برخی از آن‌ها به صورت معکوس به دور خود می‌چرخند.

در منظومه شمسی ما اتفاقات عجیب و غریب و غیرقابل محاسبه‌ای رخ می دهد و سیاره‌های زیادی هستند که در جنبه‌های مختلف با زمین تفاوت‌هایی دارند. در ابتدا ممکن است تفاوت‌های ظاهری و یا عدم پشتیبانی این سیارات از حیات به ذهن شما بیاید، اما یکی از شگفت‌انگیزترین ویژگی‌ها که احتمالا آن را در نظر نگرفته اید، نحوه چرخش سیارات است.

بر اساس گزارش slashgear، در حالی که همه ما می‌آموزیم زمین در حین چرخش به دور خورشید، به دور خود نیز می‌چرخد و باعث ایجاد روز و سال می‌شود، سیارات دیگر به طور متفاوتی می‌چرخند. به عنوان مثال، اورانوس به سمت بالا کج شده و به سمت خود می‌چرخد؛ و سیاره زهره نیز بر خلاف جهتی که زمین در گردش است می‌چرخد.

زمین و اکثر سیارات دیگر در منظومه شمسی از غرب به شرق می‌چرخند، اما زهره از شرق به غرب می‌چرخد. با توجه به اینکه منظومه شمسی ما از یک ابر چرخشی تشکیل شده از غبار و گاز تشکیل شده است، بنابراین انتظار می‌رود سیارات به گونه‌ای شکل گرفته باشند که همه آن‌ها در یک جهت بچرخند، اما زهره اینگونه نیست.

این نوع چرخش، رتروگراد نام دارد و به این معنی است که در جهت مخالف مدار خود می‌چرخد. اورانوس همین کار را انجام می‌دهد و همچنین روی محور خود کج می‌شود. دانشمندان فکر می‌کنند که رفتار عجیب این دو سیاره به هم مرتبط هستند، اما سه نظریه وجود دارد که اخترشناسان عموما برای توجیه چرخش معکوس سیاره زهره آن را مطرح می‌کنند.

دلایلی که چرخش معکوس سیاره زهره را توجیه می‌کند

نظریه اول این است که زهره زندگی خود را با چرخش در جهت مشابه با سیارات دیگر آغاز کرد. اما مانند اورانوس، با یک جسم بزرگ برخورد کرد. این برخورد محور سیاره را چرخاند و باعث گردش آن در جهت دیگر شد.

نظریه دیگر به درون سیاره مربوط می‌شود. در سیارات صخره‌ای، مرز‌هایی از قسمت‌های مختلف داخلی مانند گوشته (بخش نزدیک سطح) و هسته (بخش مرکزی) که ویسکوزیته‌های متفاوتی دارند، وجود دارد. همانطور که هر یک از این دو قسمت به اطراف حرکت می‌کنند، اصطکاک ایجاد می‌شود. این اثر که اصطکاک هسته و گوشته نام دارد، می‌تواند به تدریج چرخش یک سیاره را در طول زمان تغییر دهد.

در نهایت، یک نظریه جدیدتر وجود دارد که می‌گوید زهره نیز مانند سیارات دیگر شروع به چرخش کرد، اما با گذشت زمان چرخش آن به سرعت کاهش یافت تا اینکه متوقف شد. سپس شروع به چرخش در جهت مخالف خود کرد. دلیل این امر ناپایدار بودن چرخش اولیه توصیف شده، اما چرخش در جهت دیگر حالت پایدارتری داشت و می‌توانست توضیح دهد که چرا زهره در مقایسه با سیارات دیگر به کندی می‌چرخد.

هنوز چیز‌های زیادی برای به دست آورد اطلاعات بیشتر در مورد زهره باقی مانده است، اما با سه مأموریتی که در چند سال آینده به سمت این سیاره فرستاده می‌شوند احتمالا دانش انسان از این سیاره بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید

سیارات منظومه شمسی به هم نمی‌رسند!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان