اولین ابزار جیلبریک آیفون و آیپد برای سیستم عامل iOS 15 به‌زودی دردسترس قرار خواهد گرفت


اولین ابزار جیلبریک آیفون و آیپد برای سیستم عامل iOS 15 به‌زودی دردسترس قرار خواهد گرفت

اولین ابزار جیلبریک برای آیفون‌ها و آیپد‌هایی که iOS 15 را اجرا می‌کنند به‌زودی دردسترس عموم کاربران قرار خواهد گرفت.

با انتشار iOS 13، گروهی از هکرها با سوءاستفاده از مشکلات این سیستم‌عامل، جیلبریک دائمی آن را برای همه‌ی آیفون‌ها و آیپد‌هایی که از تراشه‌های سری A تا A11 Bionic بهره می‌برند ارائه کردند. یکی دیگر از ابزارهای جیلبریک دستگاه‌های جدیدتری مثل آیفون ۱۲ که iOS 14 را اجرا می‌کنند نیز در سال ۲۰۲۱ دردسترس قرار گرفت. اکنون به‌نظر می‌رسد به انتشار اولین ابزار جیلبریک سازگار با iOS 15 نزدیک شده‌ایم.

جیلبریک iOS 15

گروه Odyssey Team که درحال‌حاضر راهکارهایی برای خروج از محدودیت‌های آیفون‌ها و آیپد‌های مجهز به نسخه‌های قبلی iOS ارائه می‌دهد، اولین تصاویر ابزار جدید جیلبریک خود موسوم به Cheyote را که با iOS 15 سازگاری دارد به‌ اشتراک گذاشته است.

9to5Mac می‌نویسد یکی از توسعه‌دهندگان تیم Odyssey در ردیت تأیید کرده است که مراحل ساخت ابزار جیلبریک جدید آن‌ها، پیشرفت خوبی داشته و احتمالاً به‌زودی دردسترس همه قرار خواهد گرفت. متأسفانه این ابزار محدودیت‌هایی دارد و به‌عنوان مثال فقط با iOS 15 تا iOS 15.1.1 که در نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد‌، سازگار است.

اولین ابزار جیلبریک آیفون و آیپد برای سیستم عامل iOS 15 به‌زودی دردسترس قرار خواهد گرفت

تیم Odyssey می‌گوید به‌دنبال گسترش پشتیبانی از نسخه‌های جدیدتر تا iOS 15.4.1 است، اما این روند احتمالاً کمی بیشتر طول خواهد کشید، زیرا اپل تغییراتی در سیستم‌عامل موبایلی خود اعمال کرده تا فرایند جیلبریک در جدیدترین نسخه‌های آن، دشوارتر شود.

اگر با جیلبریک آشنایی ندارید، این فرایند می‌تواند محدودیت‌های نرم‌افزاری دستگاه‌های مجهز به iOS را از بین ببرد و بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند به فایل‌های سیستمی دسترسی داشته باشند و حتی آن‌ها را اصلاح کنند. از دیگر مزایای جیلبریک می‌تواند به فعال شدن قابلیت استفاده از وصله‌های نرم‌افزاری مثل تم‌ها و همچنین امکان نصب اپلیکیشن‌ از منابع خارج از فروشگاه اپ‌استور اشاره کرد. البته اپل همیشه دربرابر فرایند جیلبریک دستگاه‌های خود جبهه گرفته است و نهایت سعی خود را برای ایجاد موانع بیشتر برای جلویگری از انجام این کار انجام می‌دهد.

اولین ابزار جیلبریک برای سری آیفون ۱۳

پس از انتشار Cheyote، این ابزار اولین راهکار جیلبریک سازگار با سری آیفون ۱۳ و همچنین آیپد مینی ۶ خواهد بود، زیرا این دو دستگاه به‌طور پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 15 و iPadOS 15 معرفی شدند.

از سوی دیگر، هکرها در ایجاد ابزارهای جیلبریک برای دستگاه‌های اپل مشکل دارند و درنتیجه انتشار این ابزارها مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد و معمولاً با آخرین نسخه‌های iOS سازگار نیستند. این یعنی اگر آیفون یا آیپد خود را به آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایلی اپل به‌روزرسانی کرده باشید، امکان جیلبریک آن وجود ندارد.

با انتشار رسمی iOS 16 در ماه سپتامبر، انتشار یک ابزار جدید جیلبریک برای iOS 15 هیجان‌ کمتری دارد؛ بااین‌حال، علاقه‌مندان به‌ فرار از محدودیت‌های اپل، می‌توانند با استفاده از قابلیت‌هایی که این فرایند در آیفون و آیپد فعال می‌کند از آن‌ها لذت ببرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری